تابناک: اگر اهرم های فشار در دست یک نماینده به اندازه ای هست که بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان در یک منطقه را به حوزه انتخابیه خود منتقل کنند؛ چرا از همین ابزار در طول سال و در برابر وزارت نیرو برای گرفتن حق قانونی تمامی کشاورزان استفاده نمیشود!؟
کد خبر: ۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹ 23 February 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، باز شدن دریچه های سد زاینده رود و پر آب شدن رودخانه برای کشت بهاره کشاورزان اصفهانی توانست علاوه بر کشاورزان، اقشار مختلف مردم اصفهان را نیز خوشحال کند چراکه جاری شدن آب در بستر خشک رودخانه، به یکی از آرزوهای مهم اصفهانی ها در این سالها تبدیل شده است.

تصمیم گیری برای جاری شدن آب در رودخانه از سوی وزارت نیرو و بنابر درخواست کشاورزان اصفهانی صورت گرفت، به همین دلیل در آبانماه آب برای کشت پاییزه باز شد و در آذرماه نیز بعد از گذشت حدود 20 روز بسته شد.

آب قرار بود تنها به کشاورزان شرق اصفهان اختصاص یابد و بنابراین میزان تعیین شده برای تخصیص از سوی وزارت نیرو نیز بنابر نیاز کشت شرق تامین شد اما همزمان با باز شدن دریچه های سد و جاری شدن آب، تحت فشار برخی نمایندگان، این برخلاف مصوبه وزارت نیرو به کشاورزان شمال اصفهان نیز اختصاص یافت.

گرچه نیاز کشاورزان در هر نقطه از استان که باشد، باید برای آن چاره اندیشی شود و از نگاه مدیران تصمیم گیر این حوزه مغفول نماند اما به دلیل اینکه حجم آب تخصیصی تنها برای نیاز شرق در نظر گرفته شده بود، اختصاص بخشی از آن به شمال استان، سبب شد تا تمام کشت پاییزه کشاورزان شرق در همان دوره نخست آّبیاری، سیراب نشود و برخی از کشاورزانی که در پایین دست تر قرار داشتند، از دریافت آب محروم شدند.

بنابر صحبت های محمدرضایی رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان، تنها 40 درصد از کشت شرق اصفهان از آب توانست استفاده کند و مابقی کشت بدون آب ماند.

فشارهای سیاسی برخی نمایندگان در آن زمان که برای ایجاد رضایت بخشی در میان مردم از عملکرد یک نماینده در حوزه انتخابیه صورت گرفت، اقدامی غیرمنطقی و خارج از ضوابط قانونی بود.
البته جای تامل داشت که این اقدام از سوی افرادی صورت گرفت که خود مطالبه گر قانون از سایر دستگاه ها و افراد هستند!.

حالا دوباره با بازشدن دریچه های سد، به دلیل اینکه در دور نخست آبیاری کشاورزان شمال، آب دریافت کرده اند و کشت آنها اکنون نیز منتشر آبیاری دوباره است به طور قطع و به گفته محمدرضایی در این دوره نیز باید سهم آب در اختیار آنها قرار داده شود تا بتوانند کشت خود را تکمیل کنند.

وی گفت: این آب به اسم کشاورزان شرق است اما این میزان برای آنها هم کفایت نمی کند.

این واقعیت که منابع آبی در حوضه زاینده رود طی سال های اخیر محدود شده است و در چارچوب مصوبه های قانونی کشاورزان حق برداشت و استفاده از آب را دارند، تنها نباید منحصر به بخشی از کشاورزان استان شود و بخشی دیگر به دلیل پرشدن کارنامه عملکردی یک یا چند نماینده و رضایت مردم از آنها، از رعایت این محدودیت ها مستثنی شوند.

البته باید در نظر داشت که این امر ناشی از نگاه های بخشی و عدم التزام به قانون از سوی عده اندکی که به دنبال مقاصد سیاسی خوداند، است وگرنه کشاورزان چه در شمال و چه در شرق استان باشند نمی‌توانند و این ابزار را ندارند که از حیطه قانون خارج شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار