کارشناس مسوول مادر و کودک مرکز بهداشت استان یزد گفت: 7.3 درصد نوزادان روستایی این استان با شیر مصنوعی تغذیه می شوند.
کد خبر: ۷۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ 05 August 2015
به گزارش تابناک یزد'ˈگیتی قوچانی'به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (10 تا 16 مردادماه) افزود: این رقم در شهرستانهای استان 2.65 درصد است .
وی علت بالا بودن تغذیه کودکان روستایی استان با شیر مصنوعی را دو قلوزایی بیان کرد و اظهار کرد: برحسب استاندارد، سه درصد کودکان زیر یکسال در هر شهرستان باید از شیر مصنوعی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: تغذیه با شیر مصنوعی در شهرستان های ابرکوه، اردکان ، بافق، بهاباد، تفت ، اشکذر ، مهریز ، میبد ، یزد، خاتم به ترتیب پنج، دو، شش ،13، چهار،شش، سه، دو ، یک و پنج است.
کارشناس مسوول مادر و کودک مرکز بهداشت استان اظهار داشت: رقم مذکور در روستاهای شهرستانهای یاد شده به ترتیب دو، شش، دو، 16، چهار، هفت، پنج، سه ، 21 و شش می باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: براساس تحقیقات وزارت بهداشت در سال 89، تغذیه 94 درصد نوزادان این استان تا یک سالگی با شیر مادر است .
قوچانی با بیان اینکه این رقم در کشور 90 درصد است افزود: این شاخص تا سن 18 ماهگی در استان و کشور به ترتیب 91 و 81 درصد است.
این کارشناس همچنین شاخص مذکور را تا سن دوسالگی در استان 50 درصد و کشور 38 درصد عنوان و اضافه کرد: این رقم در شهرهای مختلف استان متفاوت است.
وی در ادامه تعداد بیمارستان های دوستدار کودک در سطح استان را 14باب ذکر کرد و گفت: بیمارستانهای گودرز، شهدای کارگر، سید الشهدا (ع)، مادر، مجیبیان، افشار، شهید صدوقی، امام جعفر صادق (ع)، شهید بهشتی، ضیایی، ولی عصر (عج)، مرتاض، خاتم الانبیاء و الزهرا (س) از جمله این مراکز هستند.
وی اضافه کرد: بیمارستان های دوستدار کودک 10 اقدام را در این راستا تغذیه با شیر مادر اجرا می کنند و همچنین هم اتاقی مادر و نوزاد (رومینگ این roming in) رعایت می شود.
قوچانی گفت: در این بیمارستانها مباحثی مانند اهمیت و مزایای شیر مادر، تغذیه انحصاری با شیر مادر و مضرات شیشه و شیر مصنوعی به مادران آموزش داده می شود.
وی در ادامه برپایی 10 سمینار تغذیه با شیر مادر، تجلیل از مادران موفق در امر شیردهی، برگزاری کمپین آموزشی را از جمله برنامه های این هفته در سطح استان اعلام کرد.
به گفته متخصصان ، شیر مادر به دلیل ترکیب مخصوص و متناسب با نیاز کودک و بهره مندی از مواد ایمنی بخش ، کودک را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می کند.
به عقیده آنها، شیرمادر نه تنها زمینه ساز سلامت کودک در دوره شیرخوارگی است بلکه این افراد در دوران سالمندی نیز از سلامت لازم برخوردار هستند.
براساس تحقیقات یونیسف ، اگر همه کودکان در زمان حاضر از شیر مادر استفاده کنند سالانه از مرگ بیش از یک میلیون کودک در جهان پیشگیری خواهد شد.
تغدیه انحصاری با شیر مادر امکان ابتلا به عفونت های حاد تنفسی را پنج برابر و احتمال مرگ و میر ناشی از بیماریها را تا چهار برابر کاهش می دهد.
شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال 2015 میلادی، حمایت مادران شاغل در تغذیه با شیر مادر و پرورش کودک است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار