گوشت، به ویژه گوشت قرمز، حاوی پروتئین و چربی فراوان است. از این رو، گوارش آن زمان‌بر بوده و می تواند شما را بیدار نگه دارد.
کد خبر: ۷۳۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸ 10 April 2019

موارد بسیاری، از تنش های احساسی تا بیماری هایی مانند دیابت، بیماری کلیه، یا سوزش سردل وجود دارند که می توانند بر کیفیت خواب انسان تاثیرگذار باشند.

سارقان غذایی خواب!

به گزارش تابناک ایلام؛ به نقل از "هلث اند هیومن ریسرچ"، دلیل هر چه که باشد، خواب شبانه ناکافی و بی کیفیت می تواند روز شما را خراب کند. در بلند مدت، خواب ناکافی می تواند خطر شرایطی جدی، مانند حمله قلبی، سکته مغزی، اختلالات عصبی، و فشار خون بالا را افزایش دهد.

رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر شرایط خواب انسان است. همه می دانند که مصرف کافئین پیش از خواب فرمولی برای فاجعه است، بر همین اساس، باید از مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای پیش از خواب پرهیز کرد. اما برخی مواد غذایی دیگر نیز وجود دارند که بدون این که آگاه باشید می توانند خواب را از چشم های شما بربایند.

آنچه پیش از خواب می خورید بر کیفیت خواب شما اثرگذار است، اما مطالعات نشان داده اند که این شرایط می تواند بر انتخاب های غذایی در روز بعد نیز اثرگذار باشد. یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ الگوی خواب سالم ضروری است، اما برخی مواد غذایی سالم وجود دارند که بهتر است در طول روز مصرف شده و همچنین برخی مواد غذایی نه چندان سالم که مصرف آنها ممکن است دلیل بی خوابی شما باشد. در ادامه با 7 مقصر بالقوه در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

مرکبات

سارقان غذایی خواب!

میوه به طور کلی یک انتخاب غذایی سالم است و متخصصان تغذیه مصرف مقداری میوه در هر وعده غذایی را توصیه کرده اند. اما میوه های خانواده مرکبات می توانند در خواب انسان اختلال ایجاد کنند زیرا بسیار اسیدی هستند. مصرف آنها می تواند به سوزش سردل یا بیماری دردناک بازگشت اسید معده به مری منجر شود.

همچنین، میوه های خانواده مرکبات قند بالایی دارند که می تواند سطوح انرژی را زمانی که به آن نیاز ندارید، افزایش دهد. مصرف مرکبات هنگام صبح به همراه صبحانه و استفاده از میوه هایی با محتوای قند و اسید کمتر در ادامه روز را مد نظر قرار دهید. از جمله میوه هایی که می توانید برای ساعات پایانی روز مد نظر قرار دهید می توان به انجیر، کشمش، انگور، سیب و پاپایا اشاره کرد.

بروکلی

سارقان غذایی خواب!

بروکلی از اعضای خانواده سبزی های چلیپایی و سرشار از مواد مغذی است. این ماده غذایی باید بخشی ثابت از رژیم غذایی شما باشد. با این وجود، بروکلی حاوی فیبر فراوان است که گوارش آن می تواند به زمان زیادی نیاز داشته باشد.

در حقیقت، سبزی های چلیپایی به واسطه ایجاد گاز طی روند گوارش از شهرت بدی برخوردار هستند. از دیگر اعضای این خانواده می توان به جوانه های بروکسل، کلم، کیل، گل کلم، و برگ های کولارد اشاره کرد. مصرف این سبزی ها پیش از خواب می تواند شما را برای مدت زمان بیشتری بیدار نگه دارد.

کرفس

سارقان غذایی خواب!

اگر در طول شب برای دفع ادرار چند بار از خواب بیدار می شوید و این مساله موجب بی خوابی شما می شود، شاید باید از مصرف کرفس پیش از خواب پرهیز کنید.

کرفس حاوی آب فراوان است، از این رو، حتی اگر پس از شام مایعات چندانی مصرف نکنید نیز این ماده غذایی همچنان می تواند موجب پر شدن مثانه شما شود. شرایطی مشابه برای دیگر مواد غذایی با محتوای آب زیاد مانند هندوانه، خیار، و کاهو نیز صادق است.

گوشت

سارقان غذایی خواب!

گوشت، به ویژه گوشت قرمز، حاوی پروتئین و چربی فراوان است. از این رو، گوارش آن زمان‌بر بوده و می تواند شما را بیدار نگه دارد. مصرف گوشت در وعده غذایی شام اشکال ندارد، اما بهتر است از مصرف آن نزدیک به زمان خواب پرهیز کرد.

اندازه کوچک‌تر وعده غذایی شام و استفاده از گوشت بدون چربی، مانند بوقلمون و سینه مرغ یا منابع پروتئین دیگر، مانند ماست و اسفناج، می تواند از بی خوابی شما پیشگیری کند.

گوارش هر منبع پروتئین زمان‌بر بوده و مصرف آن پیش از خواب ممکن است ایده خوبی نباشد، اما گوشت قرمز به واسطه محتوای چربی خود منبعی سنگین محسوب می شود. از این رو، احتمال مواجهه با سوء هاضمه یا کرامپ های معده هنگام دراز کشیدن بیشتر می شود.

غذاهای تند

سارقان غذایی خواب!

غذاهای تند می توانند موجب ناراحتی معده و سوزش سردل شده که می تواند به خواب رفتن را دشوار سازد. سوزش سردل معمولا زمانی که انسان دراز می کشد، تشدید می شود زیرا اسید معده در نزدیکی مری جمع می شود. برخی مطالعات نیز نشان داده اند که مصرف غذاهای تند پیش از خواب می تواند احتمال تجربه کابوس و بیدار شدن از خواب را افزایش دهد.

خواب ضعیف همواره به معنای تلاش برای به خواب رفتن نیست و بیدار شدن های مکرر نیز می توانند سارق ساعات استراحت شما باشند.

دسر

سارقان غذایی خواب!

مصرف یک خوراکی شیرین و افزایش ناگهانی قند خون از جمله بدترین کارهایی است که می توانید پیش از خواب انجام دهید. خوردن دسر شیرین پیش از خواب می تواند موجب افزایش سطح هوشیاری و انرژی شما شود.

به طور خاص، از مصرف شکلات پیش از خواب پرهیز کنید زیرا حاوی کافئین و همچنین شکر است. همچنین، شکلات حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین است که محرکی برای افزایش ضربان قلب بوده و ممکن است به بی خوابی منجر شود.

فست فود

سارقان غذایی خواب!

احساس گرسنگی پیش از خواب می تواند زمینه ساز هوس خوردن فست فود شود زیرا مغز در پی بهبود شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. اما گوارش فست فود و دیگر تنقلات چرب برای بدن زمان‌بر بوده و اغلب می تواند به سوزش سردل منجر شود.

هرچه چربی بیشتری در وعده غذایی شما وجود داشته باشد، اسید معده و گاز بیشتری ترشح خواهد شد. همچنین، احساس درد به خواب رفتن را چالش برانگیز می کند. اگر پرخوری کرده اید، روی پهلوی چپ خود بخوابید تا مقدار اسیدی که به سمت مری می رود، کاهش یابد.

به رغم آنچه در بالا گفته شد، نیازی نیست تا با شکم گرسنه به تختخواب بروید. در واقع، گرسنگی نیز می تواند اثر منفی بر شرایط خواب شما داشته باشد. بدن هنگام خواب نیز برای انجام فرآیندهایی مانند تنفس به انرژی نیاز دارد و همچنین گرسنگی می تواند دردناک باشد./ح

عصر ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار