کمک رسانی بسیجیان به دولت همچنان ادامه دارد
بی شک حضور داوطلبانه، به هنگام و تاثیرگذار نیروهای بسیج سازندگی در قالب گروه های جهادی برای خدمت به مردم این منطقه سیل زده، برگی دیگر بر افتخارات بسیج افزوده است چرا که در هر نقطه از روستا که قدم می گذاری اهالی روستا برای بسیجیان دعای خیر می کنند و از حضور آن ها برای کمک به اهالی رضایت دارند.
کد خبر: ۷۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲ 07 August 2015
دو هفته از وقوع سیل در روستای سیجان در استان البرز گذشته است. همراه با کاروانی از خبرنگاران با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی کشور برای مشاهده آخرین وضعیت این منطقه سیل زده  و تهیه گزارش به آن روستا سفر می کنیم.
به گزارش «تابناک»، خودروهایی که در اثر سیل آسیب دیده اند جمع آوری شده و در نقطه ای بیرون از روستا تحت حفاظت نیروی انتظامی نگه داری می شوند تا تعیین تکلیف شده و به صاحبانشان تحویل داده شوند. در میان آن ها ماشین هایی نظیر پژو، وانت پیکان، نیسان و  پراید قابل تشخیص است ولی شدت آسیب به برخی از ماشین ها به حدی است که تبدیل به آهن پاره شده اند و تشخیص این که از چه نوع ماشینی هستند دشوار است.
یکی از مسئولین سازمان بسیج سازندگی کشور در مسیر روستا به خبرنگاران می گوید: احتمال می رود که در روزهای آینده بارندگی شدیدتری در منطقه صورت گیرد و سیلی مشابه آن چه اتفاق افتاد به وقوع بپیوندد و به همین خاطر تمام تلاش گروه های جهادی جلوگیری از خسارت های سیل احتمالی است. او در ادامه با اشاره به حضور پرشور نیروهای بسیجی سازندگی می گوید: حدود 10 روز است که روزانه به طور میانگین 100 نفر از نیروهای جهادی در منطقه فعالیت می کنند اما با این حال هنوز مردم  روستا مشکل داشته و بخشی از مسئولین نیز نگاهی اداری به موضوع دارند.
وقتی به روستا می رسیم، مشاهده می کنیم که نیروهای بسیج سازندگی مشغول باز کردن مسیر آبرسانی به باغ های اهالی هستند و لودر و کامیون ها گل و لای به جا مانده از سیل در مسیر رودخانه را جمع آوری و به نقطه ای دیگر منتقل می کنند.
اثاثیه تعدادی از منازل مسکونی سیل زده با کمک نیروهای امدادی تخلیه شده است و ساکنین این خانه ها در حال شست و شو و نظافت لوازم و خانه های خود هستند. خانمی از ساکنین روستا که مشغول شستن فرش منزلش است می گوید: این سیل در زمانی کم تر از 10 دقیقه اتفاق افتاد و ما اول فکر می کردیم که زلزله اتفاق افتاده ولی بعد متوجه شدیم که سیل می آید و از درب پشتی منزل خارج شدیم. نیروهای امدادی در روزهای اول بعد از سیل،  بخشی از وسایل خانه ما را  تخلیه و این جا را لایروبی کردند و لی هنوز نیاز به حضور نیروهای امدادی برای تخلیه باقی مانده لوازم زندگی مان از داخل خانه داریم و هنوز وسایل دیگری در زیر گل و لای  باقی مانده است. این سیل در سال های اخیر بی سابقه بود و ما در حال حاضر در منزل بستگانمان در روستا ساکن شدیم. به ما وعده داده اند که بنیاد مسکن خسارت ما را به صورت صد در صد جبران می کند  و خانه را برایمان می سازد.
 
امداد رسانی بسیجیان به سیل زدها

گروه های جهادی بسیج سازندگی استان البرز در روستا حضوری فعال دارند و عمده نیروهای این گروه ها را  نوجوانان و جوانان بسیجی تشکیل می دهند که با شور و شوقی وصف ناپذیر هر کدام در نقطه ای از روستا مشغول فعالیت هستند. تعدادی از نیروهای جهادی هنوز مشغول لایروبی و تخلیه وسایل منازل مسکونی هستند.
پایگاه بسیج روستای سیجان به عنوان مرکز فرماندهی و هدایت نیروهای جهادی بسیج سازندگی عمل می کند و تمامی فعالیت های جهادی از این جا مدیریت می شود. دهیاری روستا در کنار پایگاه بسیج واقع شده است و وقتی سراغ دهیار را می گیریم متوجه می شویم که برای حضور در جلسه ای اداری به کرج رفته است. البته ناگفته نماند که دهیار با درایت این روستا با پرداخت  سالانه 15 هزار تومان اقدام به بیمه همه منازل مسکونی این روستا تا سقف 50 میلیون تومان کرده و این موضوع اکنون سبب شده تا زیان های ناشی از سیل برای مردم این روستا به طور قابل توجهی در بخش مالی کاهش یابد و این در حالی است که برخی از اهالی روستا حتی نمی دانستند که خانه هایشان بیمه است و بسیار نگران خسارات وارد به خانه هایشان بودند که با شنیدن اینکه بیمه خسارات آنها را پرداخت می کند، تا حدودی نگرانی آنها برطرف شد. این اقدام می تواند به عنوان الگویی برای سایر روستاها و شهرها  به ویژه در مناطق حادثه خیز کشور شود تا از این طریق زیان ها و خسارات حوادث طبیعی را کم ترین مقدار کاهش دهند.
سرهنگ علی ترکاشوند، مسئول سازمان بسیج سازندگی استان البرز در حاشیه حضور کاروان خبرنگاران در روستای سیجان  درباره آخرین وضعیت منطقه و حضور گرو ه های جهادی بسیج، گفت: از ابتدای وقوع سیل همه دستگاه های اجرایی با قدرت و قوت وارد عمل شدند ولی این ضرورت احساس شد که بسیج سازندگی به عنوان یک ظرفیت و توان قدرتمند و ویژه در منطقه حضور پیدا کند و در کنار مردم محروم باشد. در این دو هفته بالغ بر 1500 نفر از نیروهای بسیج سازندگی به این منطقه اعزام شدند که فعالیت هایی از جمله لایروبی منازل مسکونی، باغ ها، قنوات و نهرها را انجام دادند و مسیر آب روستا را باز کردند تا مشکل آب آشامیدنی اهالی حل شود.
تا کنون 10 کامیون، 5 نیسان، 2 گریدر و تعدادی لودر و بلدوزر وارد منطقه شده اند و برای برطرف کردن نیازهای اساسی و اولیه افراد کم بضاعت یک کامیون حاوی مواد غذایی آماده شده است که به دستشان می رسد.
ترکاشوند در ادامه صحبت هایش با خبرنگاران، مسئولین را مورد مخاطب قرار داد و گفت: به مسئولین هشدار می دهیم که احتمال می رود در چند روز آینده دوباره سیلی در منطقه اتفاق بیفتد و شاید این سیل به مراتب بزرگتر و مخرب تر از سیل قبلی باشد و امروز باید پدافند غیرعامل اجرا شود و در این منطقه کارهایی از قبیل سیل بند پلکانی را اجرا کنیم و استحکام خاک با پوشش گیاهی انجام شود و طراحی های غیر مهندسی ساز در پل ها و خانه هایی که در بستر رودخانه هستند و نقاطی که به صورت استاندارد ساخته نشده اند، اصلاح شود.
وی گفت: انجام این کارها نیاز اصلی و ضروری منطقه و مهم ترین عامل در جلوگیری از مشکلات است. باید به دنبال راهکارهای پیشگیرانه باشیم تا در موقع حوادث، کمترین ضرر و زیان به مردم وارد شود و اگر با همت و غیرت به صورت جهادی وارد این کار شویم می توانیم از این خسارت ها در آینده جلوگیری کنیم.
مسئول بسیج سازندگی استان البرز، رعایت نکردن حریم رودخانه را بزرگترین عامل خسارات های وارد شده دانست و گفت: در این سیل آسیب اصلی در مرحله اول به خانه هایی که در بستر رودخانه ساخته شده بودند و بناهای فرسوده وارد شده است و خانه های نوسازی که با اصول فنی ساخته شده اند کم ترین خسارت را دیده اند که از این نکته پی به ضرورت نوسازی خانه های فرسوده می بریم.
ترکاشوند در مورد آمار کشته شدگان این روستا در اثر سیل نیز گفت: متاسفانه در اثر این سیل 5 نفر (یک آقا، سه خانم و یک کودک) کشته شده اند که همه  از بومی های این منطقه هستند و نفر مفقودی دیگری نداریم ولی تعدادی از ماشین ها مفقود شده است.
تصویر پسر جوانی از اهالی روستا که در سیل کشته شده است روی دیوار خانه اش نصب شده و اهالی فوت او را به خانواده او تسلیت گفته اند.
خانه های نوساز روستا در این سیل آسیب کم تری دیده است. نیروهای مخابرات با تلاشی فراوان در حال برطرف کردن مشکل ایجاد شده برای خطوط تلفن هستند و  یک دکل BTS  سیار تلفن همراه در روستا مستقر شده تا مشکلی از نظر برقراری ارتباط تلفن همراه وجود نداشته باشد. نیروهای اداره برق در روزهای اول بعد از وقوع سیل مشکل برق روستا را برطرف کرده اند و هنوز برای برطرف کردن قطعی های موردی برق در روستا حضور دارند.

امداد رسانی بسیجیان به سیل زدها

بی شک حضور داوطلبانه، به هنگام و تاثیرگذار نیروهای بسیج سازندگی در قالب گروه های جهادی برای خدمت به مردم این منطقه سیل زده، برگی دیگر بر افتخارات بسیج افزوده است چرا که در هر نقطه از روستا که قدم می گذاری اهالی روستا برای بسیجیان دعای خیر می کنند و از حضور آن ها برای کمک به اهالی رضایت دارند.
هنوز روستای سیل زده سیجان نیاز به حضور تعداد بیشتری از ابزار، امکانات و نیروی انسانی دارد تا خدمت به اهالی سیل زده این منطقه سرعت بیشتری بگیرد و اقداماتی برای جلوگیری از خسارات در حوادث مشابه آینده انجام شود و این امر نیازمند همت بیشتر مسئولین استانی و ملی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار