نشست فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که از دهم مردادماه در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است در روزهای گذشته دارای حواشی متعددی بود.
کد خبر: ۷۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ 08 August 2015
به گزارش تابناک یزد،  نشست فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که از دهم مردادماه در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است در روزهای گذشته دارای حواشی متعددی بود.
 
آخرین حاشیه این نشست مربوط به انتخابات خانه نشریات است که مورد اعتراض شدید دانشجویان و مدیران مسئول نشریات دانشجویی قرار گرفته است.
 
مشاجره لفظی بین دانشجویان و مسئولان وزارت بهداشت
 
قادری، مدیر مسئول نشریه «آدمک» دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص حواشی انتخابات خانه نشریات دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: دعوت نامه ای که برای دانشجویان ارسال کرده بودند مربوط به برگزاری نشست توجیهی مدیران مسئول نشریات بود و در این دعوت نامه هیچ اطلاع رسانی در خصوص برگزاری انتخابات خانه نشریات نشده بود.
 
وی افزود: اما وقتی به این نشست آمدیم اعلام کردند انتخابات خانه نشریات قرار است برگزار شود اما هیچ توضیحی در خصوص سازوکار خانه نشریات داده نشد و روز گذشته قبل از انتخابات توضیحات کوتاهی داده شد و گفتند فقط مدیران مسئول حق رأی دارند در صورتی که خیلی از مدیران مسئول نشریات در این نشست حضور نداشتند و حقوق اکثر آنها ضایع شد.
 
مدیر مسئول نشریه «آدمک» دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: قرار شد از هر منطقه یک نفر توسط دانشجویان انتخاب شود که در مجموع با احتساب ۱۰ منطقه کشور ۱۰ نفر به شورای اصلی خانه نشریات راه پیدا کنند و یک نفر نیز توسط معاون فرهنگی وزارت بهداشت در شورا منصوب شود اما دانشجویان به دلیل مشخص نبود ساز و کار این انتصاب از سوی وزارت که شائبه سلیقه‌ای بودن را افزایش می‌داد اعتراض کردند که وزارت بهداشت اعلام کرد ما این سازوکار را تغییر نمی‌دهیم که این امر واکنش‌های بیشتری را به همراه داشت و همین بی تدبیری مسئولین منجر به مشاجره لفظی بین دانشجویان و مسئولان وزارت بهداشت شد.
 
وی ادامه داد: در این انتخابات بی‌نظمی‌های زیادی صورت گرفت به این دلیل که کاندیداها معلوم نبودند و برای خانه نشریات هیچ سازوکار در نظر گرفته نشده است که دانشجویان بدانند این انتخابات برای چه کاری انجام می‌شود و خانه نشریات دقیقاً قرار است چه وظایفی داشته باشد و حتی مسئولان اذعان داشتند که ساز و کار مکتوب و مشخصی برای انتخابات و خانه نشریات در نظر نگرفته‌اند.
 
بعد از انتخابات گفتند روند آن را ابطال کنید/ از مناظره ۳ به ۱ مشخص شد که قصد فتنه دارند
 
حسینی، مدیر مسئول نشریه «حرف آخر» در گفتگو با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به انتخابات روز گذشته نشریات دانشجویی وزارت بهداشت گفت: قبل از آمدن دانشجویان به تهران کسی از روند انتخابات نشریات دانشجویی مطلع نبود و تنها یک ساعت قبل از برگزاری این انتخابات ما را از شیوه آن آگاه کردند.
 
وی تصریح کرد: روز قبل کلاس های آموزشی را پیرامون تشکیل خانه نشریات برایمان آماده کردند که حتی خود اساتید هم اطلاع کافی از این انتخابات نداشتند که چه تعدادی قرار است انتخاب شوند.
 
مدیر مسئول نشریه «حرف آخر» با اشاره به سخنان برنجی، مسئول اجرایی برنامه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت گفت: مسئولین وزارت بهداشت قبل از انتخابات اعلام کردند که اعضای اصلی خانه نشریات 11 نفر است که از میان آنها 10 نفر دانشجو بر اساس انتخابات منطقه‌ای و یک نفر از سوی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت منصوب می‌شود.
 
حسینی افزود: بر همین اساس اعلام شد که دانشجویان مجاز هستند در هر منطقه به ۳ نفر از نامزدهای انتخاباتی رای دهند که این روند نیز در دقیقه ۹۰ برای برخی مناطق تغییر کرد و از سوی مسئولین اعلام شد که در این مناطق به یک نفر رای داده شود.
 
وی ادامه داد: اما با وجود تغییرات متعدد در نحوه برگزاری انتخابات و شبهات ایجاد شده از این تغییرات نهایتا انتخابات برگزار شد.
 
دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همزمان با مشخص شدن نتیجه انتخابات آقای علامه، معاون فرهنگی وزارت بهداشت در بین دانشجویان حاضر شد و اعلام کرد که از وزارت بهداشت تماس گرفتند و خواستار تغییر روند انتخابات شدند. این تغییر به این صورت بود که باید دو نفر از هر منطقه انتخاب شوند و در مجموع 20 نفر به خانه نشریات راه پیدا کنند این در حالی بود که انتخابات به پایان رسیده بود ولی چون تماس گرفتند که روند آن را ابطال کنید انتخابات روند دیگری گرفت.
 
حسینی در ادامه گفت: سوالی که از معاون فرهنگی وزارت بهداشت داریم این است که آیا خانه نشریات براساس قانون به وجود آمده یا خیر؟ و اگر خانه نشریات بر اساس اظهارات مسئولین بازوی مشورتی است که خود دانشجویان به وجود آورده‌اند، پس نباید بی قانونی و قانون های خود ساخته ای که لحظه به لحظه با منافع افراد تغییر می‌کند حاکم شود.
 
وی ادامه داد: اگر عضو اصلی از هر منطقه دو نفر هستند چرا در انتخابات جدید هر دانشجو تنها حق یک رای را داشت؟
 
مدیر مسئول نشریه «حرف آخر» خطاب به مسئولان گفت: نگاهی که دانشجویان علوم پزشکی به وزارت بهداشت داشتند تغییر کرده است وزارت بهداشت را گل دولت تصور می‌کردند ولی با این بی نظمی دچار یاس و ناامیدی شدند.
 
وی در پایان با بیان اینکه در وزارت بهداشت جایی برای سیاست کاری نبود ولی متاسفانه امروز فضای فرهنگی به سمت سیاسی کاری پیش می رود خاطرنشان کرد: از مناظره ۳ به ۱ روز گذشته مشخص شد که قصد دارند برای فتنه بار دیگر بستری باز شود و متاسفانه فضای سیاسی هم به دست افراد غیرموجه افتاده است.
 
به ما گفتندخانه نشریات را یا به همین شکل بخواهید یا اگر نمی‌خواهید به سلامت!
 
رامین شریفی، مدیر مسئول نشریه «ماوراء بنفش» دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، درباره انتخابات نشست فعالین نشریات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کشور گفت: انتخابات روز یکشنبه 11 مرداد برگزار شد که ساعت 12:15 تا 13:15 مبحث توجیه انتخاباتی وجود داشت و قرار بود مسئولان اساسنامه‌ای که تدوین شده را توضیح دهند.
 
وی افزود: در این توجیه انتخاباتی گفته شد که شورای خانه نشریات شامل ۱۱ نفر می‌باشد که ۱۰ نفر آنان توسط دانشجویان انتخاب می‌شوند و یک نفر توسط معاون فرهنگی وزارت بهداشت منصوب می‌شود.
 
مدیر مسئول نشریه «ماوراء بنفش» دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به اعتراضات دانشجویان گفت: دانشجویان به این قضیه اعتراض کردند که چرا باید یک نفر به صورت انتصابی از وزارتخانه انتخاب شود ولی مسئول خانه نشریات وزارت بهداشت گفت که اگر اعتراضی دارید باید بدانید که قوانین گذاشته شده و اعتراض تاثیری ندارد.
 
حسینی در تشریح این اتفاقات افزود: اعتراض دانشجویان بالا گرفت و یکی از مسئولان وزارتخانه با کنایه به ما گفت که صدای خود را بالا نبرید.
 
مدیر مسئول نشریه «ماوراء بنفش» دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علاوه بر حواشی ایجاد شده قبل از برگزاری انتخابات در روند انتخابات هم متوجه شدیم که بعضی مناطق اجازه دارند به سه نفر رای بدهند و بین مناطق مختلف تفاوت وجود داشت و در لابه لای اعتراضات دانشجویان به ما گفته شد «خانه نشریات را یا به همین شکل بخواهید یا اگر نمی‌خواهید به سلامت».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار