بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۷۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳ 11 August 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

زیباکلام: مجلس باید تیم مذاکره‌کننده را به صلابه بکشد!


یک تحلیلگر مسائل سیاسی، رسیدن کشور به توسعه سیاسی را از مهمترین دستاورد توافق وین عنوان کرد و در عین حال ایراداتی را به برخورد با تحلیل‌های ارائه شده در مورد آن وارد دانست.

آفتاب : صادق زیبا‌کلام در همایش اصلاح طلبان شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در دهدشت با اشاره به جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی افزود: مجلس شورای اسلامی جایگاه مهمی در قانونی اساسی دارد، اما متاسفانه مجلس کشور ما نه تنها در رأس امور نظام نیست بلکه بعضی وقت ها این سوال پیش می‌آید که مجلس در کجای این نظام قرار دارد؛ تجربه نشان داده وقتی مجلس در موضوعات مهم مملکتی دخالت نداشته و امور به مسئولان سپرده شده حاصل کار رضایت‌بخش نبوده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره‌ای به رویدادهایی که مجلس در مورد آن‌ها سکوت کرده است و انتقاد از این رویکرد، حساسیت امروز مجلس بر سر مسئله هسته‌ای را «کار خوبی» دانست و اظهار کرد:بدترین پاسخی که ما اصلاح طلبان می‌توانیم به مجلس بدهیم اینست که شما در هشت سال گذشته کجا بودید؟ در 6 سالی که آقای جلیلی مذاکره می‌کرد کجا بودید؟

وی دخالت مجلس در امور مهم کشور را ضروری خواند و گفت: این‌که مجلس نه در هشت سال دفاع مقدس و نه در آن هشت سال دولت احمدی‌نژاد در امور هسته‌ای دخالت نکرده است خوب نبوده و دودش در چشم ملت رفته و فکر نکنند که نتیجه کارشان خیلی مشعشع و درخشان بوده است. ما باید از روشی که در مجلس آمریکا اعمال می شود درس بگیریم آن‌ها برنامه‌های خو را بصورت زنده پخش و ترجمه می‌کنند. خوشحالم که می‌بینم کمیسیون امنیت ملی مجلس ما هم وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده را به مجلس می‌برند و از آن‌ها سوال می‌کنند. اتفاقا مجلس باید تیم مذاکره کننده را به صلابه بکشد نه این‌که بگوید این‌ها وکلای ما هستند و از حقوق ما باید دفاع کنند، باید ببینیم آیا این توافقی که صورت گرفته به نفع ملت ایران و مملکت ما هست یا نه.

وی تاکید کرد: «این‌که باید مجلس در رأس امور باشد و در امور نظام مداخله کند، نظام مردم سالاری است؛ نظام مبتنی بر مردم‌سالاری هم باید چند اصل داشته باشد تا بتوانیم بگوییم مردم‌سالاری است؛ عزل و نصب، اراده و قدرت، مردم و پاسخگو بودن از اصول مهم نظام مردم سالاری است و این‌ گرایش که همه چیز محرمانه باشد، جای تاسف دارد.

زیبا کلام با بیان این‌ اعتقاد که«موضوع هسته‌ای بیش از آن‌چه به خیر و صلاح مردم باشد بیشتر در خدمت یک جریان سیاسی بوده که از آن به نفع غرب‌ستیزی بهره‌برداری شده است» بحث هزینه و فایده را یک امر مهم در مسئله هسته‌ای خواند و گفت: چرا هزینه و فایده نباید بر هسته‌ای مطرح شود؟ چرا هسته‌ای باید بصورت یک بت دربیاید که همه باید در برابرش تعظیم کنند وهیچ کس جرات نکند به هسته ای چپ نگاه کند؟ هسته‌ای بت نیست، آیه قرآن نیست، چرا هیچ‌کس درباره‌اش صحبت نکند؟ خیلی از پدیده‌ها را مقدس می‌کنیم و وقتی مقدس کردیم دیگر دست هیچکس به آن نمی‌رسد با این کارها به مقدسات توهین می‌کنیم.

وی اقتصاد دولتی را فاسد خواند و گفت: تا زمانی که اقتصاد وابسته به دولت باشد حتی با وجود توافق هسته‌ای هیچ گونه رشدی نخواهد داشت.

وی هم‌چنین با اشاره به انتخابات پیش رو از آن‌چه به عنوان «عبور از آتش رد صلاحیت» تعبیر کرد، به عنوان «مهمترین مشکل طیف اصلاح‌طلبان» یاد کرد و انسجام درونی آن‌ها را خواستار شد و اظهار کرد: اگر این انسجام درونی میان اصلاح‌طلبان حفظ نشود، قبل از رد صلاحیت به دست خودتان رد خواهید شد.


بنگر: خیلی خوب فهمیدم تنها بازیکن تاریخ پرسپولیس هستم که اشتباه کرده است!

مدافع تیم فوتبال پرسپولیس گفت:" نمی‌دانم چرا گفتند من مصدوم بودم و مقابل استقلال خوزستان بازی نکردم چرا که به هیچ عنوان مصدوم نبودم."

طرفداری-  محسن بنگر درباره دیدار تدارکاتی تیم فوتبال پرسپولیس مقابل مس کرمان، نیمکت نشینی مقابل استقلال خوزستان و بازی مقابل سپاهان گفت:‌

    برای ما که بازی نمی‌کنیم برگزاری چنین بازی‌هایی مثل بازی با مس خوب است چرا که باعث می‌شود بدن ما آماده بماند. در مورد نیمکت نشینی مقابل استقلال، به هر حال این تصمیمی بوده که مربی گرفته و مسئله‌ای هم نیست.  امیدوارم سپاهان را ببریم تا با سه امتیاز از اصفهان به تهران برگردیم.

به گزارش فارس، مدافع تیم فوتبال پرسپولیس درباره اینکه در دو هفته ابتدایی لیگ هواداران‌شان را ناراحت کرده‌اند، اظهار داشت:

    به هر حال هواداران حق دارند از نتایج به دست آمده ناراحت باشند چرا که ما مقابل دو تیم ضعیف نتیجه نگرفتیم و امیدوارم از این هفته بردهای ما شروع شود تا از بحران خارج شویم.

وی در مورد اینکه به نظر می‌رسد عواملی خاص به دنبال نتیجه نگرفتن پرسپولیس هستند، اظهار داشت:‌

    من بازیکنم و از این مسائل اطلاعی ندارم اما وقتی فوتبال ما گل نمی‌شود تقصیر خودمان است نه کسی دیگر.

بنگر در خصوص توهینی که برخی هواداران فوتبال به وی در فضای مجازی کردند، گفت:

    من خیلی خوب فهمیدم که تنها بازیکن تاریخ پرسپولیس هستم که در بازی اول دو اشتباه انجام دادم و تاوان آن را دادم و بیرون نشستم اما در بازی دوم کسی اشتباه نکرد! البته نمی دانم چرا گفته‌اند که من مصدوم بودم و از کجا این حرف را آورده‌اند اما باید بگویم که من به هیچ عنوان مصدوم نبودم.

مدافع تیم فوتبال پرسپولیس در پایان تصریح کرد:

    پرسپولیس بهترین هواداران دنیا را دارد و اگر به ما فرصت بدهند می‌توانیم نتایج ضعیف دو هفته ابتدایی لیگ را جبران کنیم.

حسینیان: چسب بیاورید، دهان مان را ببندید!

سیاست > مجلس - نایب ریس مجلس تاکید کرد: اگر مجلس به این جمع‌بندی برسد که دولت باید برای "برجام" لایحه به مجلس بدهد، یقیناً این کار را خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، روح‌الله حسینیان در نشست علنی امروز مجلس در تذکری با انتقاد از نحوه مدیریت مجلس خاطرنشان کرد: امروز در مجلس 4 نفر از نمایندگان به‌عنوان مخالف و موافق موضوعی درخواست صحبت داشتند ولی قبل از مخالفت و موافقت، تذکراتی را مطرح کردند که هیات رئیسه به آن تذکرات ایراد نگرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: همین که برخی از دوستان ما تذکری را مطرح می‌کنند، مدیریت مجلس حرف آنها را قطع می‌کند. در حالیکه بالاخره ما هم حرف داشته و می‌خواهیم صحبت کنیم. اگر واقعاً به این نتیجه رسیده‌اید که مخالفان دولت و منتقدان ازتوافق صحبت نکنند، یک ماده واحده تصویب کرده و با مقداری چسب دهان منتقدان را ببندید.

وی تاکید کرد: طبق قانون اساسی این حق نمایندگان مجلس است که وزرا را استیضاح کنند، اما چرا هیات رئیسه مجلس این استیضاح‌ها را غربالگری می‌کند؟ همچنین استیضاح وزیری که 70 تا 80 نفر از نمایندگان آن راامضا کرده‌اند، مطرح نمی شود؛ بنابراین این نوع مدیریت مجلس صحیح نمی‌باشد.

حسینیان تصریح کرد: هیات رئیسه مجلس به‌خصوص رئیس باید از حیثیت مجلس دفاع کند. البته رئیس جمهور سابق در موضوعی عنوان کرد که مجلس در رأس امور نیست و همین باعث شد که رئیس جمهور در مجلس حضور پیدا کند، اما در حال حاضر رئیس جمهور، مجلس را به کناری زده و اجازه طرح مذاکرات در مجلس را نمی‌دهد، بنابراین به جای آنکه لایحه‌ای به مجلس بفرستد، این کار را انجام نداده و هیات رئیسه مجلس نیز از آن دفاع می‌کند.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به تذکر حسینیان گفت: اینکه نماینده‌ای بخواهد از فرصت مخالف و موافقات خود درخصوص موضوعی تذکری غیرمرتبط مطرح کند، آیین‌نامه‌ای نیست ، بنابراین ما از نمایندگان خواهشمندیم که اینگونه اقدام نکنند. اما تذکر در رابطه با اینکه چرا متفاوت برخورد می‌‌شود را قبول ندارم.

وی افزود:‌ آقای رسایی وقت مخالفت داشت اما از این زمان برای طرح تذکر خود استفاده کرد و مشخص بود که خواهان صحبت در موضوع اصلی نیست.

نایب‌رئیس مجلس تاکید کرد: تردیدی در اینکه مجلس در رأس امور است، وجود ندارد و این موضوع در اصول متعدد قانون اساسی مطرح شده است، اما اینکه برجام باید به صورت لایحه در مجلس مطرح شود و یا همین متنی را که داده‌اند، کافی است، موضوعی است که حقوقدانان و کارشناسان در حال بررسی آن هستند.

وی تاکید کرد: اگر مجلس به این جمع‌بندی برسد که دولت باید برای "برجام" لایحه به مجلس بدهد، یقیناً این کار را خواهد کرد.

واکنش انجمن خودروسازان به کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع»/ پشت پرده «خودرو نخرید» در تلگرام چیست؟

اقتصاد > صنعت - اقتصادنیوز نوشت:

در حالی بازار خودرو این روزها با رکود دست و پنجه نرم می‌کند،به تازگی گروهی به عنوان «خودرو صفر ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته کاربران بسیاری را به خود جذب کرده است.

این گروه قصد دارد با ایجاد کمپینی، مردم را به نخریدن خودرو صفر کیلومتر از خودروسازان خارجی دعوت کند و استنباط می کند تا زمانی که ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را کاهش ندهند، نباید محصولی از این دو شرکت خریداری کرد.

تشکیل چنین کمینی سبب شده تا خودروسازان داخلی علاوه در کنار مسائل و مشکلاتی نظیر کمبود منابع مالی، حراست از بازار و مدیریت ورود خودروهای چینی و مسائل مربوط به صنعت قطعه سازی، با پدیده جدید شبکه های اجتماعی مواجه شوند و برای رفع آسیب های چنین گروه هایی تاکتیک جدیدی را به کار گیرند.

در همین رابطه احمد نمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده است و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.

او با بیان اینکه تشکیل این گروه‌ها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور می‌کنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا 6 ماه صبر کنند تا ماشین‌های جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمی‌تواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد.  

نعمت‌بخش تصریح کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود.

او افزود: در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود. بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.

دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام می‌کنند و این تقاضا هم زیاد است.

او توصیه کرد: مردم تحت تاثیر این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند زیرا اگر شرکت‌های داخلی را درحین تحویل خودرو ببینند با موجی که بر علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمی‌شوند. خودروهای جدید و نتیجه همکاری‌ها را باید تا دو سال آینده در صنعت خودرو شاهد باشیم نه یکی دو ماه آینده. بنابراین هرکسی که قصد خرید دارد الان خودروی مورد نظر خود را خریداری کند.

ریشه شکل گیری کمپین خودرو نخریم
این اظهارات در حالی است که اخیرا گروهی با عنوان ««خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمت‌ها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

حال سوال اینجاست که ریشه شکل گیری چنین کمپین هایی در شبکه های اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟ کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال های گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره می گوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چرا که طی سال های گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته اند که سبب شده خشم انباشته شده ای علیه آنان به وجود آید.

او می افزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانه ها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولی ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.

لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو می گوید: حقیقتا این انتظار به جا نیست چرا که در حال حاضر هیچ خودروسازی نمی تواند در رنج های کنونی به مانند ایران خودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئنا اکنون چینی ها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.

خودروسازان چه می گویند
گرچه انتظارات مردم از بازار خودرو کاهش قیمت‌ها است اما خودروسازان بر این باور هستند که تولید خودرو در شرایط فعلی اقتصاد، با  قیمت های کنونی صرفه اقتصادی ندارد. در این میان برخی دولتمردان به مانند وزیر صنعت هم چندین بار اعلام کرده‌ اند که قیمت خودرو بیش از این کاهش پیدا نخواهد کرد تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو در نشست اخیر خود با خبرنگاران حتی گفته ممکن است خودرو گران تر هم شود.

 پس از انتشار گزارش ادرباره وضعیت رکود در بازار خودرو در یکی از رسانه‌های داخلی، اظهار نظر مردم نشان از آن دارد که انتظار کاهش قیمت خودرو تنها در شبکه‌های اجتماعی بیان نمی‌شود و این روزها در بیشتر محافل سرنوشت قیمت خودرو بحث داغی است.

البته ورود خودروسازان بزرگ دنیا از آلمان، فرانسه و ایتالیا هم نیز چنین تصوری را به وجود آورده است که به زودی خودروهای با کیفیت با قیمت پایین در بازار داخلی عرضه می‌شود. در حالی که تنها همکاری با خودروسازان اروپایی تهدید جدی برای خودروهای چینی است و تاثیری در قیمت خودروهای داخلی ندارد. با این حال باید دید که سیاستگذاری‌های جدید دولت و شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو چگونه انتظار مردم را در خصوص قیمت‌گذاری برآورده می‌کند.

چرا زنان جذب داعش می‌شوند؟

«حمیده محققی»، کارشناس مسائل اسلامی که تحقیقات بسیاری را درباره بیانیه داعش برای جذب زنان انجام داده، در مصاحبه با فرانکفورتر آلگنماینه گقت: «امید به زندگی در یک جامعه ایده آل زنان را به دام داعش می اندازد».

تابناک گیلان: این عکس از یک ویدئوی تبلیغاتی داعش برداشته شده است. زنان محجبه که با کلاشینکف در نزدیکی شهر الرقه در سوریه گشت می زنند. این زنان به تیپ "غزال" داعش تعلق دارند که تنها از زنان تشکیل شده است. مانند هر تصویری که از سوی داعش منتشر می شود، این تصاویر نیز جای شک و شبهه دارند، زیرا که بنابر دستورات داعش زنان مجاز به شرکت در جنگ نیستند. بنابر گزارش های زیادی همه زنان قربانی ایدئولوژی داعش در شرایط دشواری بزرگ شده اند و اکثرا 16 تا 25 ساله هستند در نتیجه به لحاظ احساسی حساس و شکننده اند. آنها به دنبال معنا و هویت هستند و اغلب با جهل نگران کننده ای به این برداشت از دین و مذهب گرویده اند. کارشناسان نظرات متفاوتی درباره ماهیت و دلایل گرایش زنان به سمت داعش دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اسکانیوز در زیر بخشی از مصاحبه «حمیده محققی»، یکی از کارشناس مسائل اسلامی در آلمان با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه دربارۀ علل و انگیزه های  آمده است.

زنان این گروه تروریستی چه اصول اخلاقی را دنبال می کنند؟

این گروه تروریستی به تعبیر خودش یک زندگی اخلاقی و معنوی را به زنان پیشنهاد می کند. زنان باید به شدت به مقرارات پایبند باشند و از جامعه و عموم مردم دور بمانند. در تعبیر داعش زنان باید فقط در خانه بمانند، زیرا فقط برای اینکار ساخته شده اند. مگر در مواقعی خیلی خاص می توانند از خانه خارج شوند.

زنان در این گروه تروریستی حق زندگی ندارند بلکه فقط باید به دستورات عمل کنند؟

درست است. مردان داعشی از زنان انتظار دارند که کاربرد مشخصی در جامعه داشته باشند، درنتیجه دیگر فکر کردن برای ایشان ضرورتی ندارد. بلکه فقط باید به دستورات عمل کنند.

چگونه داعش محدودیت زنان را مانند آزادی جلوه می دهد؟

تحقیقات نشان می دهد که زنان غربی نقش های زیادی بر عهده دارند، اغلب بیش از حد از آنها انتظار می رود برای مثال آنها باید تا مقاطع بالا تحصیل کنند، شغل خوب داشته باشند و باید در کنار نقش همسر، مادر و زن خانه، شغل دیگری هم داشته باشند . اما داعش مفهومی مخالف این روند را ارائه میدهد که در آن زنان نیاز ندارند نگران آینده باشند و حتی فکر کنند. و از تنها نقش کوچکی که به آنها اختصاص داده شده، تقدیر می شود. مشخصا در این تعبیر جذابیت خاصی نهفته است.

تصویر یک زن ایده آل در این بیانیه از کجا می آید؟

این تصویر در منابع اصلی و اولیه اسلامی پیدا نمی شود اما در بعضی از تفاسیر محافظه کارانه، افراطی و پدرسالارانه یافت می شود و این تفسیر سختگیرانه بیشتر به عنوان محافظت از زنان مطرح می شود.

در تفکرات اسلامی بیشتر صحبت از آخرت می شود، این دنیا چه نقشی در زندگی مردم دارد؟

این دنیا مانند گذرگاهی است که در آن انسان فرصت دارد خود را برای زندگی اوخروی آماده کند. این دنیا محل کاشت و آخرت محل برداشت است.

جوامع غربی به دنبال آن هستند که با رجوع به جوامع تحت فشار، این مساله را نادیده بگیرند که زنان غربی با وجود آزادی، روشنگری و جریانسازی جنسی باز هم باید با رفتارهای نابرابرانه مبارزه کنند. غرب می تواندچه چیزی را از مفاهیم اسلامی درباره نقش زنان بیاموزد؟

به گزارش خبرآنلاین، غرب می تواند از پیام اصلی قرآن یعنی تاکید بر برابری زن و مرد یاد بگیرد. ما باید امروزه در جوامع خود این سوال را مطرح کنیم که منظورمان از برابری چیست. ویژگی های خاص جنسیتی نیز باید ارزش گذاری شوند. کافی نیست که نقش مادر و یا همسر را فقط به عنوان یک ارزش در نظر گرفت بلکه باید به عنوان یک شغل محسوب شده و برایش حقوق در نظر گرفته شود. ما در زمانه ای زندگی می کنیم که تنها بر کارهایی که برایش پول دریافت می شود، ارزش می گذاریم و بقیه کارها نادیده گرفته می شوند. همانطور که ما در مفهوم قرآنی داریم که یک مادر شیرده اگر بخواهد می تواند از همسر خود پول دریافت کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار