معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از حضور هنرمندان صنایع دستی قم در نمایشگاه اردبیل خبر داد.
کد خبر: ۷۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶ 10 August 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، مهدی نصراصفهانی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه دو هنرمند از استان قم شرکت کرده‌اند، افزود: در این نمایشگاه حمیدرضا تنگستانی(هنرمند معرق و منبت چوب) و سید مصطفی رضوی (هنرمند و سازنده انواع خرمهره) از هنرمندان برجسته استان قم شرکت کرده‌اند.

وی افزود: خرمهره با قدمتی 6 هزار ساله مصنوعاتی سرامیک به رنگ آبی فیروزه‌ای روشن است که به نام کوجی یا مهره مهر نیز در بین مردم شناخته شده است. این یکی از رشته‌های بومی است که سید مصطفی رضوی جز هنرمندان قدیمی استان قم با ساخت انواع خرمهره‌ها توانست در این نمایشگاه شرکت کند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: این مهره‌های فیروزه‌ای به صورت تلفیقی از سیلیس و چسب طبیعی (مس طبیعی) و لعاب آن شامل اکسید مس، کربنات سدیم خاکستر، آهک و بار لعاب است که در طرح‌های مختلف (نمادهای مذهبی الله و اسامی معصومین)، در طرح طبیعی (مانند ماه و ستاره)، حیوانات (مانند ماهی و خرگوش)، گل‌ها (مانند گل لاله و پنج پر)، اشکال هندسی (مربع، لوزی، مثلث و دیگر شکل‌ها) و طرح‌های تلفیقی تولید می‌شود.

نصر اصفهانی با اشاره به هنرهای دستی معرق و منبت چوب گفت: حمیدرضا تنگستانی از هنرمندان شاخص در این رشته است که با حکاکی و کنده کاری برجستگی گل و گیاه بر روی چوب ایجاد می‌کند.

وی افزود: هنرمندان استان قم در برخی از رشته‌های بومی جز برترین‌ها هستند از این رو در بسیاری از نمایشگاه از آنها دعوت به عمل می‌آید.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه از هنرمندان صنایع دستی در استان حمایت می‌کنیم گفت: معاونت صنایع دستی با ارائه تسهیلات و معرفی آثار هنری هنرمندان در نمایشگاه‌های مختلف از این قشر حمایت می‌کند.

وی افزود: همچنین در صدد برند سازی، برپایی نمایشگاه و بازارچه در سطح استان هستیم تا بتوانیم صنایع دستی هنرمندان قمی را در معرض دید علاقمندان قرار دهیم تا بازار فروش آثار را ایجاد کنیم.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور هنرمندان سراسر کشور تا 23 مرداد ماه در شهرک کوثر جمع دریاچه شورابیل اردبیل برپا است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار