روز پرستار و لزوم حمایت بیشتر از این قشر؛
در حالی که ضریب تخت به پرستار در حالت استاندارد، تقریباً دو پرستار به ازای هر یک تخت است، در استان یزد به به ازای هر تخت بیمارستانی تنها یک پرستار داریم.
کد خبر: ۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸ 25 February 2015
درآمد ناکافی و ساعت کار بالا دو چالش پرستاران در یزد
به گزارش تابناک یزد، مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در حالی که ضریب تخت به پرستار در حالت استاندارد، تقریباً دو پرستار به ازای هر یک تخت است، در استان یزد به به ازای هر تخت بیمارستانی تنها یک پرستار داریم.

  علی‌اکبر جراحی در گفتگو با ایسنا  با اشاره به مشکل کمبود پرستار در استان، اظهار کرد: استان یزد علاوه بر بهره‌‏‏مندی از 6 بیمارستان خصوصی با برخورداری از 800 تخت فعال و یک بیمارستان تأمین اجتماعی، دارای 12 بیمارستان دولتی با حدود 1500 تخت فعال است که چهار بیمارستان آن در مرکز استان و مابقی در شهرستان‎‎های یزد ارائه خدمات می‎‎کنند.

  وی با اشاره به فعالیت 1450 پرستار در بیمارستان‎‎های استان یزد، یکی از عمده مشکلات این بخش را کمبود پرستار مرد ذکر کرد و گفت: حدود 70 درصد از نیروهای پرستار در استان، زن هستند. البته در یک سال اخیر با توجه به کمبود نیروی پرستار، 290 نفر نیروی جدید به صورت خرید خدمت ساعتی از طریق وزارتخانه مجوز استخدام گرفتند و در بیمارستان‏‏های دولتی استان به کار گرفته شدند. با این حال در استان یزد به ازای هر تخت تنها یک پرستار وجود دارد، در حالیکه ضریب تخت به پرستار در حالت استاندارد، تقریباً دو پرستار به ازای هر یک تخت است.

  دو شغله بودن 30 درصد پرستاران بیمارستانهای خصوصی

  این مسئول خاطرنشان کرد: کمبود نیرو باعث شده تا تعدادی از پرستاران استان در دو محل شاغل باشند به نحوی که براساس آمارها به طور میانگین 30 درصد از نیروهایی که در بیمارستان‌های خصوصی مشغول به کار هستند، در بیمارستان‌های دولتی نیز شاغل هستند. اگر بخواهیم از کادری خوب و فعال که تحت فشار کاری نباشند، برخوردار باشیم باید نیروهای پرستاری در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی استان حداقل تا 50 درصد افزایش یابد که البته این نکته از سوی وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

 

افزایش 2 برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشکده‌ پرستاری

  جراحی از افزایش 2 برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشکده‌ مامایی و پرستاری از سال آینده خبر داد و گفت: البته با توجه به طول دوران تحصیل، این تدبیر برای چهار سال آینده جوابگوی نیازهای پرسنلی بیمارستان‎‎های استان خواهد بود.

  وی، یکی دیگر از اقدامات در دستور کار سال آینده برای رفع مشکل کمبود پرستار در استان را بکارگیری نیروهای کمک‌پرستار ذکر کرد و افزود: کمک‌پرستاران، کارهای ابتدایی و اولیه بیماران را انجام خواهند داد.

  مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی یزد با اشاره به استخدام پرستاران به ویژه در بیمارستان‎‎های دولتی در راستای ایجاد امنیت شغلی این قشر، گفت: خوشبختانه به دنبال استخدام نیروهای پرستاری در بیمارستان‎‎های دولتی، بیمارستان‌های خصوصی هم برای حفظ نیروهای خود در این رابطه اقدام کردند و همین مشکل کمبود نیرو نیز باعث ایجاد امنیت شغلی در این حرفه شده است.

 

درآمد ناکافی و ساعت کار بالا از مشکلات شغل پرستاری

  عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور علاوه بر کمبود نیروی پرستار، از دیگر مشکلات عمده در این حوزه را درآمد ناکافی و ساعت کار بالا بیان کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه براساس قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان‏‌آور، پرستاران می‌توانند زودتر بازنشسته شوند، ولی به علت کمبود پرستار در بیمارستان‌ها، این امر در استان ممکن نیست.

  وی درباره رعایت عدالت در پرداخت‌ حقوق پرستاران ابراز امیدواری کرد، با تصویب قانون تعرفه‌گذاری پرستاری در مجلس شورای اسلامی پس از گذشت چند سال، این مشکل برطرف شود و پرستاران انگیزه کاری بالاتری پیدا کنند.

  جراحی به اجرای طرحی مبتنی بر عملکرد در بیمارستان‌های دولتی از ماه جاری خبر داد و گفت: این طرح می‌تواند باعث افزایش انگیزه پرستاران در ارائه خدمات مناسب‎‎تر باشد. البته براساس اعلام وزیر بهداشت به زودی 250 خدمت از خدمات پرستاری در کتاب تعرفه نسبی، ارزش‌گذاری نسبی یا به عبارتی تعرفه‌گذاری خواهند شد که خبر خوبی برای جامعه پرستاری است.

  به گفته این مقام مسئول، برای ارائه خدمات پرستاری سالم به پرستار سالم نیازمند هستیم لذا با توجه به مواجه پرستاران با درد و رنج بیماران و تبعاتی این رویارویی‏‏‌ها باید امکانات رفاهی، فرهنگی و تفریحی مناسبی را برای جبران این مشقت‎‎های این قشر زحمتکش مهیا شود.

  معرفی سه پرستار استان به عنوان نمونه کشوری

  جراحی از معرفی سه پرستار نمونه از سه بیمارستان شهید صدوقی، رهنمون و مجیبیان در سطح کشور در سال‌جاری خبر داد و گفت: امسال از مجموع 140 هزار پرستار فعال در کشور، 200 پرستار نمونه معرفی خواهند شد که از استان یزد نیز سه نفر معرفی شده‎‎اند. همه پرستاران استان نمونه هستند چرا که همگی کارشان را به نحو احسن انجام می‌دهند و رضایت مردم را جلب می‌کنند ولی براساس سیستم بیمارستانی در استان حدود 80 پرستار به عنوان نمونه استانی، معرفی و تجلیل می‏‏‌شوند.

  وی بیان کرد: برخلاف پزشکان که در شبانه روز کمتر از دو تا سه ساعت با بیماران در بیمارستان‎‎ها در ارتباط هستند، نیروهای پرستار از بدو ورود تا ترخیص بیماران در کنار آنها به ارائه خدمات مشغول هستند و هرچند که این خدمات از سوی مردم به چشم دیده می‎‎شود ولی رسانه‎‎ها نیز می‎‎‌توانند در بهتر دیده شدن این خدمات تاثیرگذار باشند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار