وکیل نامه
تابناک فارس به منظور اطلاع مردم شریف استان فارس از عملکرد؛اظهار نظرها و به طور کلی جهت گیری وکلای مردم فارس در مجلس شورای اسلامی(نمایندگان مجلس فارس) در ویژه نامه ای تحت عنوان "وکیل نامه" به بازتاب سخنان و اظهار نظرهای نمایندگان مردم فارس در مجلس می پردازد.
کد خبر: ۷۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۱ 19 August 2015
تابناک فارس:

وقایع 88 ثبات کشور را به هم ریخت

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به محتوای نامه مایکل لدین مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا که جدیداً منتشر شده است، گفت: وقایع پس از انتخابات سال 88 اوضاع با ثبات کشور را به هم ریخت.

وی فتنه 88 را موجب دوخته شدن چشم طمع بدخواهان به تغییر حکومت در کشورمان خواند و اظهار داشت: این فتنه چراغ سبزی به دشمنان در جهت ایجاد مشکل و تحریم برای کشور بود.

قادری با تأکید بر اینکه فتنه 88 در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور تأثیر سوء گذاشت، گفت: ابعاد این تأثیرات سوء فتنه 88 باید از ابعاد مختلف بررسی شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: فتنه‌گران سال 88 خیلی‌‌ از دشمنان را برای سال‌ها نسبت به دست‌درازی و ضربه زدن به کشورمان حریص کردند.

فهرستی مشترک برای بررسی برجام در مجلس

احمدرضا دستغیب در گفتگو با خبرنگار مهر از تلاش فراکسیون رهروان برای دستیابی به فهرست مشترک با فراکسیون اصولگرایان برای تعیین ترکیب اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام خبر داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید از همه سلایق و جریانات سیاسی در کمیسیون ویژه حضور یابند چون موضوع بررسی برجام موضوعی ملی و فراتر از یک جریان خاص است.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه گام های خوبی از سوی دو فراکسیون برای دست یابی به فهرست مشترک نامزدهای کمیسیون ویژه بررسی برجام برداشته شده است اظهار داشت: امروز جلسه نهایی بین دو فراکسیون برای دست یابی به مدلی جهت تعیین ترکیب کمیسیون ویژه تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: این مدل به فراکسیون های مجلس اعلام می شود تا در هفته جاری نامزدهای خود را برای عضویت در کمیسیون ویژه از میان اعضای فراکسیون انتخاب کنند.

دستغیب تاکید کرد: رقابت در تشکیل کمیسیون ویژه معنایی ندارد این تصمیم ملی است و باید فارغ از رقابت های سیاسی اخذ شود.

چرا نمی گذارند برجام به مجلس بیاید؟

سید حسین ذوالانوار با اشاره به بررسی متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که تاکنون مانع طرح آن در صحن علنی مجلس شده‌اند اظهار داشت: معاون وزیر امور خارجه اصرار دارد که مجلس به جزئیات برجام ورود نکند و فقط در مورد کلیات آن نظر دهد و در توجیه این مسئله نیز می‌گوید که این اقدامی داوطلبانه از سوی ایران بوده پس نیازی به تصویب در مجلس ندارد حال‌آنکه واقعیت آن است که اگر قرار باشد تعهدی الزام‌آور در قالب این توافقنامه آن‌هم به مدت 10 و یا 15 سال و حتی بیشتر برای ایران لحاظ شود نمایندگان مردم به‌حتم باید آن را بررسی کرده و در مورد آن اظهارنظر کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از طیفی از نمایندگان مجلس که مخالف ورود مجلس به بررسی جزئیات برجام هستند نیز گفت: عده‌ای در مجلس شورای اسلامی برخلاف مصالح عمومی کشور حرف می‌زنند و نمی‌خواهند مجلس به این مسئله مهم ورود کند حال‌آنکه بررسی جزئیات توافق هسته‌ای حق نمایندگان ملت است و در این مورد بنا بر فرموده مقام معظم رهبری چیز محرمانه‌ای وجود ندارد.

ذوالانوار همچنین تصریح کرد: اگر برخی دوستان در مجلس و یا دولت نگران شکل قانونی کار هستند می‌توانند برای حل آن، دولت را ملزم کنند لایحه برجام را هرچه سریع‌تر تقدیم مجلس کند اما هنگامی‌که تقدیم متن ترجمه فارسی برجام، با تأخیر و نقص مواجه می‌شود به نظر می‌رسد لایحه برجام نیز سرنوشت بهتری نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لایحه برجام چه تقدیم مجلس بشود و چه نشود نمایندگان موظف‌اند در اسرع وقت آن را بررسی کرده و نظر خود را در قالب رد و یا تأیید آن اعلام کنند چراکه این توافقنامه تعهدات طولانی‌مدت و الزام‌آوری برای ایران به همراه خواهد داشت و ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای چنین روزهایی سوگند پاسداری از حقوق ملت خورده‌ایم بنابراین موظف هستیم نسبت به این قضیه واکنش مناسب نشان دهیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: هم‌اکنون بررسی متن برجام به‌صورت غیررسمی در دستور کار برخی نمایندگان مجلس قرارگرفته و ما خواستار آن هستیم که کل مجلس درگیر بررسی جزئیات این توافق شوند و بررسی آن منحصر به یک کمسیون تخصصی نباشد.

هیچ مدیریتی در مصرف آب کشاورزی نیست

 عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بحران کم آبی یک واقعیت است، گفت: باید برای مدیریت و رعایت مصرف صحیح هزینه و فرهنگ سازی شود، البته در عدم مدیریت بحران آب ضعف جدی داریم و اراده قوی برای مدیریت این بحران، دیده نمی‌شود.

سیدموسی موسوی گفت: موضوع خشکسالی و خشک بودن کشور و کاهش نزولات  آسمانی یک واقعیت است.

نماینده مردم لامرد درمجلس شورای اسلامی با اشاره به خشکسالی و کم آبی،اظهار‌داشت: حجم آب پشت سدها حتی در استان‌های پربارش کشور به شدت کاهش پیدا کرده است.

 
بحران کم آبی یک واقعیت است

وی ازجمله علت‌های اساسی بحران کم آبی را عدم مدیریت صحیح و فرسودگی شبکه‌های آبرسانی در شهرها و روستاها عنوان کرد و افزود: امروز براثر فرسودگی و عمر طولانی شبکه‌های آبرسانی بیش از 30 الی 40درصد پرتی آب داشتیم.

موسوی با بیان اینکه خشک بودن کشور و بحران کم آبی یک واقعیت است، گفت: مدیریت بهینه‌ مصرف هم در کشور وجود ندارد. امروز آب استان‌های بوشهر، هرمزگان و سایر مناطق جنوب کشور که درکنار دریا قرار دارند با استفاده از آب شیرین کن تامین می‌شود.

این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز آب مصرفی کشورهای حوزه خلیج فارس با استفاده شرین کردن آب دریا که هم مطلوب و هم مقررون به صرفه است، تامین می شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر بحران آب در مهار آبهای روان است که برای مهار آن برنامه‌ای نداریم و البته در مصرف بهینه آب موضوعی به عنوان صرفه جویی نه در دستگاه‌های دولتی و نه در بین مردم نداریم و در بحث رعایت الگوی مصرف به جد دچار مشکل هستیم.

موسوی بیان کرد: باید برای مدیریت و رعایت مصرف صحیح هزینه و فرهنگ سازی شود و پرمصرف‌ها چه خانوارها یا دستگاه‌های دولتی جریمه شوند، البته عدم مدیریت بحران آب ضعف جدی داریم و اراده قوی برای مدیریت کم آبی، ارائه راهکارها و برنامه مدونی را متاسفانه شاهد نیستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: کشور ما، کشور خشکی است و اجرای مدیریت بهینه قطعا عامل تعیین کننده در جهت حل این مشکل است و خلا قانونی در این زمینه نداریم و دستگاه اجرا باید برنامه و راهبرد کارشناسانه و عالمانه داشته باشد.

 سیفی کاری با روش‌های سنتی توجیح فنی و اقتصادی ندارد

وی در خصوص نقش وزارت جهاد کشاورزی درموضوع بحران کم آبی،اظهارداشت: بخش قابل توجهی از حوزه آب به حوزه وزارت جهاد کشاورزی برمی‌گردد و که اصلا مدیریتی وجود ندارد.

موسوی گفت: دربسیاری از مناطق خشک کشور، هنوز محصولاتی که بسیار آب بر هستند، کشت می‌شود؛ هیچ دلیلی بر اجرای آن نیست و این اتفاق همچنان ادامه پیدا می‌کند امروز در مناطق خشک سیفی کاری با روش‌های سنتی در وسعت زیادی انجام می‌شود که توجیح فنی و اقتصادی ندارد.

این نماینده مردم درخانه ملت با بیان اینکه برای مکانیزه و مدرنیزه‌کردن روش‌های آبیاری اعتبار قابل ملاحضه‌ای تخصیص داده نمی شود،ادامه داد: در برخی موارد هم که کشاورز اعلام آمادگی می‌کند، مشاورهای مناسب دریافت نمی کنند.

عضوکمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی هم بایستی با برنامه ریزی، اقدام جدی انجام دهد. اگر دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو مدیریت صحیح اعمال کنند، بدون تردید مشکل حل خواهد شد و این نیازمند مدیریت قوی‌تر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار