دهمین جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار شهرستان نیر در استان اردبیل با معرفی نفرات و آش پزان استان های برتر خاتمه یافت.
کد خبر: ۸۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 22 August 2015
به گزارش روز شنبه ایرنا، در این جشنواره بانوان آشپز در رقابتی تنگاتنگ به هنرنمایی پرداخته و با پخت آش های ویژه استان های مختلف کشور علاقمندان را به منطقه کشاندند و در پایان این رقابت آش های پخته شده توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و بهترین آش از نظر کیفیت ، طعم و همچنین مقبولیت عموم هموطنان انتخاب و آشپز برتر مورد تجلیل قرار گرفت.
سرپرست میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیر در این جشنواره گفت: خانم بتوا نقدی از استان ایلام در آش مانشت ،
خانم الناز آقانژاد از روستای کورعباسلو شهرستان نیر در آش رشته و خانم راضیه قلی وند از اردبیل آش گوجه از سوی داوران این جشنواره به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
ایرج سپیدکار افزود: در بخش غذاهای سنتی نیز خانم لیلا عقلی از استان اصفهان با خورشت ماست و بریان و خانم لیلا دیده روشنی از اردبیل با غذای لونگی از سوی داوران این جشنواره به ترتیب مقام های اول تا دوم را کسب نمودند.
سپیدکار اظهار کرد: از استان های گیلان و همدان در بخش غرفه های نمونه معرفی شدند ، در این جشنواره خانم حوریه شوقی که هر سال در این جشنواره حضور مداوم دارد به عنوان مادر این جشنواره معرفی شد.
فرماندار نیر هم با بیان این که شهرستان نیر دارای قابلیت های منحصر به فرد گردشگری است گفت: استفاده بهتر از این قابلیت ها و به
بالفعل درآوردن استعدادهای بالقوه می تواند رونق بخش گردشگری منطقه را به دنبال داشته و برای خیل بیکاران اشتغال زایی کند.
اکبر صمدی افزود: امسال این جشنواره به صورت ملی برگزار شد و قرار است به یک ظرفیت عظیم معرفی توانمندی های صنعت گردشگری استان اردبیل برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در حاشیه این جشنواره گفت: تعداد کل غرفه های جشنواره 75 غرفه متشکل از 15 استان کشور بود که آش و غذا در 55 غرفه و محصولات صنایع دستی و سوغاتی نیز در 20 غرفه به نمایش گذاشته شد.
قادر تقی زاده با تاکید بر این که برگزاری این جشنواره می تواند بیش از پیش قابلیت های گردشگری شهرستان نیر را معرفی کند افزود:
همزمان با برگزاری این جشنواره ، همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان نیز در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار نیر برگزار شد.
وی مردمی بودن این جشنواره را مهم ترین اعتبار آن دانست و با اشاره به برگزاری جشنواره های متعدد در سال های اخیر اظهار کرد: نیاز است این جشنواره ها با محوریت توسعه گردشگری استان ادامه یابد.
تقی زاده با بیان این که از مجموع جشنواره های برگزار شده تنها دو جشنواره رغایب کلور و آش نیر ادامه یافته افزود: در کنار شناسایی و معرفی ظرفیت های مختلف این شهرستان باید تلاش شود که نظر سرمایه گذاران در استان جلب شود.
در این جشنواره در غرفه های مختلف آش های محلی از جمله آش دوغ ، گیلدیک آشی ، ترشی آشی ، آش کشک ، آش گوجه و دیگر آش های متنوع استان های کشور پخت و عرضه شد.
برگزاری بازی های محلی و بومی ، برپایی غرفه های نقاشی و هنری و اجرای موسیقی آذری از دیگر بخش های این جشنواره بود.
شهرستان نیر در 30 کیلومتری جنوب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی استان های اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار