تابناک: معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستاورد اجرای برنامه تحول نظام سلامت را کاهش پرداختی های مردم در حوزه سلامت از 58 به 40 درصد عنوان کرد.
کد خبر: ۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲ 25 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا دکتر حسن آقاجانی روز چهارشنبه در همایش بین المللی تحول پایدار در نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برای هر یک درصد کاهش پرداختی از جیب مردم نیاز به هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است اظهار کرد: این در حالی است که این مقدار کاهش، دو برابر اعتباراتی است که تا کنون در این زمینه هزینه شده است.

وی مهمترین دلایل این موفقیت را سرمایه گذاری در بخش دولتی و کنترل بازار بیرونی و پرداخت های غیر قانونی دانست و گفت : در مجموع ما رضایتمندی 85 درصدی بین مردم از خدمات بستری پس از اجرای این برنامه را داریم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تا کنون بیش از 9 میلیون نفر برای بیمه سلامت ثبت نام کرده اند گفت: هشت میلیون نفر آن دفترچه بیمه دریافت کرده اند و ما اکنون هیچ ایرانی نداریم که نیازمند دفترچه بیمه باشد و به تقاضای آن پاسخی داده نشده باشد.

وی با تاکید بر اینکه آرزوی نظام سلامت کشور مبنی بر تکمیل چتر بیمه محقق شده است افزود: ضریب نفوذ بیمه درمان در کشور افزایش یافته و ارزش آن معنا پیدا کرده است.

آقاجانی، کاهش فرانشیز ( سهم پرداختی مردم) را از دیگر دستاوردهای این برنامه دانست و اظهار کرد: پرداخت مردم به بیمارستان ها از 37 درصد به 4.5 درصد ( شش درصد در شهرها و سه درصد در روستاها و شهرهای کوچک) کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: تا کنون حدود چهار میلیون نفر در کشور از خدمات بسته کاهش فرانشیز برخوردار شده اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در 10 ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت، تعداد پزشکان متخصص مقیم در 400 بیمارستان در 91 شهر از 942 به هفت هزار و 242 نفر در 17 تخصص افزایش یافته است.

وی با اشاره به کیفیت خدمات سرپایی افزود: 30 میلیون ویزیت سرپایی در این مدت در 585 کلینیک ویژه با 9 هزار و 500 پزشک صورت گرفته است.

آقاجانی خاطرنشان کرد: ساخت و توسعه کلینیک های ویژه برای مطلوب شدن خدمات سرپایی از برنامه های وزارت بهداشت در سال آینده است.

وی همچنین تعداد متخصصان ماندگار در 331 بیمارستان در 291 شهر را سه هزار و 900 نفر اعلام و تصریح کرد: این تعداد نسبت به قبل از اجرای برنامه 77 درصد رشد دارد.

وی تعداد کل متخصصان فعال در مناطق محروم کشور را حدود پنج هزار نفر اعلام کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین افزایش پنج درصدی زایمان طبیعی را از دیگر دستاوردهای برنامه تحول سلامت دانست و گفت: در این مدت 330 هزار مورد زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان های دولتی انجام شده و مقرر است 366 بلوک زایمان در کشور توسعه یابد.

وی افزایش 134 درصدی دسترسی به اقلام دارویی در بیمارستان های دولتی را از دیگر دستاوردهای این برنامه عنوان و اضافه کرد: داروهای تامین شده در بیمارستان ها از 329 به 750 قلم و تجهیزات از یکهزار و 480 به دو هزار و 130 قلم افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: قیمت لوازم مصرفی در بیمارستان ها نیز با اقدامات انجام شده و تنظیم بازار سلامت تا 42 درصد کاهش یافته است.

آقاجانی به مطالعه اخیر مرکز ملی آمار ایران اشاره و اظهار کرد: بر این اساس، تعداد خانوارهای روستایی مواجه شده با هزینه های کمر شکن سلامت قبل از اجرای برنامه تحول سلامت 10.5 درصد و خانواده های شهری 4.5 درصد بود که این ارقام پس از اجرای برنامه به ترتیب به شش و 2.7 رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد خانوارهای روستایی با هزینه های فقرزا از 3.7 به دو درصد و خانوارهای شهری با هزینه های فقرزا از دو به 1.1 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه این دو شاخص بسیار مهم در بازار سلامت به نصف رسیده است ، گفت: تکمیل خدمات سلامت در روستاها و شهرها نیز از دستاوردهای این برنامه است.

وی اظهار کرد: امید است زنجیره خدمات رسانی که از دارو و درمان شروع شده است در بخش بهداشت نیز گسترش خوبی یابد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش هتلینگ گفت: حدود دو میلیون و یکصد هزار متر مربع فضای بیمارستانی بازسازی شده که رضایتمندی 86 درصدی مردم را بهمراه داشته است.

وی به راه اندازی 15 پایگاه اورژانس هوایی پس از اجرای برنامه تحول سلامت اشاره و اضافه کرد: تا کنون 611 مصدوم در 351 سورتی پرواز توسط آن جابجا شده اند.

وی اصلاح تعرفه ها و حذف پرداخت های غیر قانونی را از دیگر دستاوردهای این برنامه خواند و گفت: یک گروه نظارتی بر اجرای این برنامه نیز فعالیت خود را از 25 بهمن امسال آغاز کرده و به مدت 30 روز همه ابعاد آن را بررسی می کند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت سال آینده توجه خاصی به توسعه و بهسازی اورژانس بیمارستان ها، بخش مراقبت های ویژه، توسعه بلوک زایمان و هیات امنایی شدن بیمارستان های دولتی خواهد داشت.



*** بحران دارو و درمان فرا روی وزارت بهداشت



آقاجانی با بیان اینکه دولت یازدهم در شروع کار خود با بحران دارو و درمان مواجه بود ، گفت : این دو بحران مردم را به شدت دچار آسیب کرده بود به همین دلیل ما برنامه تحول نظام سلامت را از بخش درمان شروع کردیم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: تحول نظام سلامت مهمترین برنامه دولت یازدهم بود که با وجود مشکلات موجود دولت این برنامه را پیشانی کار خود قرار داد.

وی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند که پس از انقلاب اسلامی در کشور در حوزه بهداشت و درمان بدست آمده است تصریح کرد: با این وجود قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت، مردم با مشکلاتی در این زمینه مواجه بودند به طوریکه پرداختی مردم برای دریافت خدمات در بازار سلامت به حدود 58 درصد رسیده و ما را در محدوده قرمز قرار داده بود.

وی با بیان اینکه فقط 37 کشور در دنیا دارای پرداختی 50 درصد به بالا بودند تصریح کرد: ما حتی از متوسط کشورهای افریقایی که پرداختی آنها 47 درصد است هم بالاتر بودیم.

وی با تاکید بر اینکه این آمار جای نگرانی داشت و گروهی از مردم را با فقر مواجه کرده بود گفت: مشکل بزرگ دوم مردم ، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت بود که در این زمینه وضعیت مطلوبی نداشتیم.

آقاجانی با بیان اینکه در این حوزه سرمایه گذاری کمی شده است گفت: اکنون ما 1.5 تخت بیمارستانی به ازای یکهزار نفر در کشور داریم در حالیکه این رقم در اروپا هفت تخت و در کره جنوبی 10.5 تخت است.

معاون وزیر بهداشت افزود: توجه دولت ها به حوزه سلامت تا قبل از دولت یازدهم محدود بود حتی اولویت بعد از دهم ، دولت و مجلس شده بود و نمی توان انتظار داشت امری که در اولویت نیست، توسعه یابد.

وی مشکل بزرگ سوم در بخش سلامت تا قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت را کیفیت خدمات و نامطلوب بودن رضایتمندی مردم از آن دانست و گفـت: یکی از بخش های مهم این موضوع، هتلینگ است که مغفول مانده بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه درمان نیز سه مشکل مذکور وجود داشت تصریح کرد: با توجه به این بحران ها و مشکلات لازم بود که دولت داخل جدی و فوری در حوزه دارو و درمان داشته باشد تا آرامش به مردم بازگردد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: این اتفاق افتاد و آرامش نسبی در بین مردم ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، همایش بین المللی تحول پایدار در نظام سلامت از روز سه شنبه، پنجم اسفند آغاز شده و تا هفتم اسفند ادامه دارد.

این همایش توسط مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود.

برنامه تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت امسال با هدف کاهش هزینه های درمانی و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در سراسر کشور آغاز شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :