سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی مطرح کرد؛
در وضعیتی که دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی به توسعه کمی رشته های خود تاکید دارند تعارض رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار تغییر این رویه را به یک ضرورت تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷ 25 August 2015

به گزارش مهر، نشست خبری سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی به همراه معاونین این دانشگاه در حالی ظهر سه شنبه برگزار شد که گودرز صادقی اینبار با اظهارات مغایری از روال عادی نظرات مدیران دانشگاه ها به ضرورت تغییر رویه دانشگاه ها در توسعه کمی رشته ها تاکید کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه به دنبال متناسب سازی رشته های خود با نیاز بازار کار است، تصریح کرد: ما به دنبال توسعه فرهنگی و ایجاد فضای مناسب برای رشد، برادری و اخوت اسلامی است و معتقدم توسعه در این حوزه می تواند توسعه سایر حوزه ها را به دنبال داشته باشد.

صادقی تولید علم با رویکرد مشتری محوری را یک اصل دانست و متذکر شد: تولید علم در مراکز آموزش عالی باید متناسب با نیاز بازار کار و جامعه باشد و در کشورهای توسعه یافته این اصل مورد توجه بوده و خروجی مطلوب نیز به دنبال داشته است.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه توسعه کمی و فرهنگ مدرک گرایی رواج یافته و مانعی برای رشد کیفی شده است، اضافه کرد: مدرک گرایی در جامعه به حدی است که حتی در خواص نیز نفوذ یافته است.

وی با ذکرمثالی افزود: به عنوان مثال مجلس مصوب کرده است که کاندیداهای نمایندگی مجلس برخوردار از حداقل کارشناسی ارشد باشند  و این در حالی است که برخی کشورها چنین موضوعی را اصل نمی دانند و به توانمندی فرد به جای مدرک توجه دارند.

صادقی ثمره این دیدگاه را گرایش صرف به مدرک دانست و بیان داشت: رفع این معضل باید از خود دولت و مجلس آغاز شود و مدرک گرایی به برنامه های نظام آموزش عالی ضربه می زند.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با اذعان به اینکه از ۷۵ هزار نفر دانشجوی غیر پزشکی در استان ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در دانشگاه محقق اردبیلی تحصیل می کنند، اضافه کرد: این به این معنی است که در بازار کار استان از هر ۱۰ نفر متقاضی فقط یک نفر از دانشگاه سراسری داریم و باید برای بازار کار با متناسب سازی رشته ها تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی از جمله سیاست های دانشگاه را متعادل سازی ترکیب دانشجو و هیئت علمی عنوان کرد و متذکر شد: در حال حاضر برای هر ۳۷ نفر دانشجو یک عضو هیئت علمی داریم و این رقم را در نظر داریم به ۲۵ نفر برسانیم؛ در عین حال با قرار دادن سقف جذب دانشجو به تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعداد اعضای هیئت علمی را افزایش دهیم.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی به جهش های قابل توجه در علمکرد دانشگاه طی سال های گذشته اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در حوزه پژوهش دانشگاه به دنبال نفع علمی و کاربردی جامعه است و اگر حتی ۱۰ برابر تولید علم کنیم اما متناسب با نیازهای کشور نباشد و سود مادی نیز به دنبال نداشته باشد مطلوب نیست.

صادقی به اعزام همکاران دانشگاهی طی یک سال گذشته به فرصت های مطالعاتی اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر این برای اولین بار همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور در ترکیه از نظر علمی مدیریت شد.

وی  فعال سازی و استقرار ۵۰ شرکت در مرکز رشد دانشگاه را از جمله برنامه های کاربردی کردن تحقیقات عنوان و اضافه کرد: همچنین علی رغم اینکه چندین سال از طرح موضوع پارک علم و فن آوری سپری شده بود ما توانستیم در اقدام قابل توجهی مجوز اصولی پارک را در سال ۹۳ اخذ کنیم و از ابتدای سال جاری نیز بودجه ای برای آن اختصاص دهیم.

رئيس هيات مميزه دانشگاه به افزایش ۱۸ درصد مقالات پژوهشی و چاپ شده در مجلات اشاره کرد و متذکر شد: تاثیر این افزایش در ارتقای رتبه برخی همکاران از استادیاری به دانشیاری مشاهده شد.

صادقی به ضرورت ماموریت گرا بودن دانشگاه ها اشاره کرد و متذکر شد: این مهم می تواند در ساماندهی رشته های دانشگاهی و برنامه آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تاثیرات قابل توجه داشته باشد.

ازدحام تقاضا در تحصیلات تکمیلی

در این جلسه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز با بیان اینکه معاونت آموزشی صرفا به کمیت توسعه رشته ها متمرکز نیست، تصریح کرد: تمرکز ما علاوه بر توسعه کمی، کیفیت بخشی به تحصیلات تکمیلی است و در این راستا بازار کار فارغ التحصیلان مورد تاکید است.

مرتضی ابراهیمی با بیان اینکه ازدحام دانشجو در این دانشگاه نه در بخش کارشناسی بلکه کارشناسی ارشد و دکتری است، ادامه داد: به دلیل اینکه تحصیلات تکمیلی نیرو و سرمایه کشور است و می تواند زمینه توسعه علمی و فن آوری جامعه را به دنبال داشته باشد مورد تاکید است.

به گفته ابراهیمی معاونت آموزشی دانشگاه در تحصیلات تکمیلی رشته های متقاضی را معطوف به حوزه های میان رشته ای ساخته تا نیاز بازار کار تامین شود و در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی نیز محقق شود.

وی با اذعان به جذب ۱۲۰ دانشجوی دکتری و هزار و ۴۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، تصریح کرد: ثبت نام دانشجویان دکتری به صورت الکترونیکی انجام شده و رو به اتمام است و در عین حال ثبت نام دانشجویان کارشناسی ارشد نیز از ۱۴ شهریور ماه آغاز می شود.

راه اندازی خانه خبرنگاران در دانشگاه محقق اردبیلی

در عین حال معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز با تاکید به اینکه ارائه آمار در حوزه فرهنگ نمی تواند تمامی تلاش صورت گرفته را منعکس سازد، اضافه کرد: به ویژه در حوزه فرهنگی تاثیرات بلند مدت است و در کوتاه مدت در قالب ارائه آمار نمی گنجد.

عباس فنی اصل با اشاره به توسعه کیفی برنامه های فرهنگی این دانشگاه تصریح کرد: افزایش ۷۰ درصد نیروهای فرهنگی و افزایش ۷۰ درصد بودجه فرهنگی طی یک سال گذشته به ثبت رسیده و تعداد مدیران از یک نفر به دو نفر افزایش یافته است.

وی با اذعان به اینکه سه تشکل بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و پایگاه مقاومت رتبه کشوری و استانی داشته اند، ادامه داد: هزینه نشریات ۲۰۰ درصد افزایش یافته و ما در نظر داریم تعداد انجمن های علمی را به تمام رشته ها تسری دهیم.

وی به فعال سازی بازارچه فروش تولیدات هنری دانشجویان این دانشگاه از مهر ماه اشاره کرد و افزود: در عین حال کارگاه رباتیک دانشگاه نیز از اول مهر ماه راه اندازی خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی به توانمند سازی دانشجویان برای کسب درآمد در قالب این بازارچه اشاره کرد و افزود: در عین حال راه اندازی خانه خبرنگاران در محل کانون فرهنگی دانشگاه با هدف توسعه تعامل دانشگاه با رسانه تا مهر ماه سال جاری برنامه ریزی می شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار