کد خبر: ۸۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸ 28 August 2015

ذي القعده که از راه مي رسد، حال و هواي حج تمتع، دل‌هاي عاشقان سرزمين وحي را نوازش مي دهد و همه اين عاشقان افسوس و غبطه به حال زائراني مي خورند که قرار است امسال فرصت بي نظير تنفس در شهر معطر پيامبر(ص) و حضور عبادي و شوق آور در مکه معظمه و خانه خدا را تجربه کنند.

در موسم حج همه دل هاي بيدار آرزوي پا گذاشتن در صحراي عرفات، مني، مشعر، مزدلفه و ... را دارند. آرزوي جا پاي قائم آل محمد(عج) گذاشتن را دارند و حال اين که امسال تنها 64 هزار زائر ايراني توفيق درک اين فرصت را دارند.

حضرت آقا شنبه گذشته در ديدار دست اندرکاران و کارگزاران حج و سفرهاي عتبات، زيارت خانه خدا و مناسک حج را، فرصتي بي نظير براي تطهير روح، نزديکي به پروردگار و فراهم کردن توشه تمامي عمر دانستند و خطاب به زائران خانه خدا افزودند: تک تک اعمال حج را قدر بدانيد و روح و جانتان را در سرچشمه اين نعمت بزرگ، پاکيزه و سيراب کنيد.

ايشان براي چندمين بار امسال نيز تاکيد کردند که "مبادا حجاج محترم فرصت بي نظير تنفس در شهر معطر پيامبر(ص) و حضور عبادي و شوق آور در مکه معظمه و خانه خدا را با کار بسيار غلط گشت و گذار در بازار و خريد کالا از دست بدهند و حسرت استفاده نکردن کامل از فرصت بي نظير و نشاط آور حضور در مسجدالحرام و مسجدالنبي را براي همه عمر بر دل خود بگذارند."
 
رهبر معظم انقلاب 11 مهرماه سال 1390 نيز در ديدار کارگزاران حج فرمودند: " من با سوغاتي خريدن مخالف نيستم، اما با اين بازارگردي ها چرا؛ خيلي بد است. يک عده اي عطش بازارگردي دارند؛ اينها ملت شما را، مردم شما را سبک مي کند؛ حيف است. مي روند يک جنس هايي را مي خرند، غالباً هم جنس هاي بي کيفيت از کشورهاي دوردستِ سودجو که با همان کمپاني هاي داخل آن کشور ميزبان بندوبست دارند. براي حجاج جنس بدلي و بي کيفيت درست مي کنند مي آورند توي اين بازارها مي ريزند، شما هم مي رويد اين ارز خودتان را و عِرض خودتان را مي ريزيد براي اينکه اين کالاهاي بي کيفيت را خريداري کنيد.

امروز در کشور ما خوشبختانه کالاهاي داخلي با کيفيت خوب، متنوع، زيبا، ساخته شده دست کارگر ايراني - برادر خودتان - فراوان است. بعضي ها قبل از اينکه سفر مکه بروند، سوغاتي هاي سفر را در اينجا مي خرند - کار خوبي است - نگه مي دارند؛ بعد که برگشتند، همانهايي را که در بازار شهر خودشان تهيه کرده اند، به عنوان سوغاتي مي دهند. هديه سفر است ديگر، خوب است. اين کار، خيلي کار خوبي است."

واقعيت اين است که متاسفانه چه در موسم عمره و چه در موسم حج شاهديم که برخي زائران ايراني به جاي استفاده کامل از فرصت ناب زيارت سرزمين وحي که شايد براي بعضي اولين و آخرين بار باشد، وقت خود را در بازارهاي مکه و مدينه آن هم به خريد کالاهاي اکثرا بي کيفيت چيني يا کالاهايي که قيمت آن در کشورمان کمتر از عربستان است، به بطالت مي گذرانند و ثواب هايي را که به راحتي مي توانند توشه سفر آخرت خود کنند، مثل آب خوردن از دست مي دهند.

متاسفانه مواردي ديده شده که زائران ايراني در هنگام تعطيلي فروشگاه هاي مکه و مدينه براي اقامه نماز اول وقت، نه تنها براي انجام فريضه عبادي نماز در مساجد حاضر نشده اند، بلکه پشت در منتظر مانده اند تا فروشگاه دوباره باز شود و خريد خود را ادامه دهند! و اين در حالي است که اجناس با کيفيت تر و با قيمت هاي مناسب در داخل کشور توليد مي شود.

بعضي معتقدند که بايد از سفر حج براي اقوام و خويشان و دوستان سوغاتي آورد و قطعا امري پسنديده است؛ اما چه سوغاتي بهتر از دعا و طواف و نماز براي دوستان و آشنايان و اقوام و آنهايي که دوستشان داريد و به شما التماس دعا گفته اند. حداکثر مي توان تسبيحي براي يادبود براي اين افراد تهيه کرد و علاوه بر اين که ارز از کشور خارج نشود، فرصت گران بهاي حضور در سرزمين وحي که شايد براي زائري، اولين و آخرين بار باشد، هدر نرود و صرف "گشت و گذار در بازار و خريد کالا" نشود.

چه خوب است 64 هزار زائر ايراني حج تمتع امسال کمپين "نه به گشت و گذار در بازار و خريد کالا" راه بيندازند تا فرصتي طلايي در زيارت خانه خدا، مسجدالنبي و قبور ائمه مظلوم بقيع را از دست ندهند و يک عمر حسرت آن را نخورند.

* محمدجواد رنجبر/ خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار