یکی از معضلات مهم و اساسی شهر یزد، نبود آسفالت یکدست در برخی خیابان ها و معابر اصلی شهر است که موجب نارضایتی شهروندان و رانندگان این شهرستان شده است. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که یک شهر را از سایر شهرها متمایز می‌کند و تاثیر زیادی بر منظر شهری دارد، آسفالت یکدست و مناسب معابر است و این موضوع ازمهمترین اقدامات و وعده‌های شهرداریهاست.
کد خبر: ۸۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ 30 August 2015
 به گزارش تابناک یزد وضعيت نامناسب سطح گذرگاه‌هاي شهر و وجود دست اندازهاي متعدد موجب وارد شدن خسارت فراوانی به وسایل نقلیه و مردم  مي‌شود. وجود دست اندازها و چاله‌هاي كوچك و بزرگ در خیابان های یزد در بعضي موارد سبب مي‌شود كه رانندگان براي رفع اين دست اندازها از مسير خود منحرف شوند كه اين موضوع در پاره‌اي موارد وقوع تصادفات رانندگي را نيز سبب مي‌شود.
لزوم استانداردسازی کوچه ها و معابر شهری يکی از مشهودترين و بارزترين فعاليتهای شهرداری در حوزه خدمات شهری است؛ چرا که تأثیر بسزایی در سلامت جسمی و روانی افراد جامعه دارد.

معاون فني وعمراني شهرداري يزد اظهار داشت: عمر مفيد آسفالت در يزد بين سه تاپنج سال مي باشد که این مقدار يك پنجم ميانگين جهاني است.
 محمد رسول طهماسبي ضمن اشاره به عوامل تأثیرگذار بر عمر مفيد آسفالت، بر این باوراست كه با توجه به پايين بودن عمر آسفالت در ايران  بايد هزينه بيشتري نيز  براي زير ساخت ها بپردازيم در حالي كه بر اساس تحقيقات صورت گرفته اين وضع به علت مشكلات موجود در آزمايشگاه هاي قير يا شركت هاي توليد شن است كه هيچ گونه تجهيزات لازم براي انجام تست هاي كنترل كيفي در مواد اوليه را ندارند.

تأثیر عوامل محیطی و انسانی بر طول عمر آسفالت
طهماسبی معتقد است که  عوامل زيادي در طول عمر آسفالت موثراند. از جمله مي توان  به عواملی همچون شرايط محيطي زمان اجراي آسفالت، شرايط محيطي در زمان بهربرداري، نوع مصالح مصرفي در توليد آسفالت، عوامل اجرايي قوي در تهيه و پخش آسفالت، شرايط زيرسازي، هم خواني ويا عدم همخواني ترافيك عبوري از مسير نسبت يه شرايط اوليه  اشاره کرد.
این مقام مسؤل در جواب سوالی مبنی بر اینکه آيا در يزد زيرساخت ها اصولي و استاندارد هستند یا نه تصریح کرد: شهرداري به عنوان متولي امر آسفالت در سطح شهرو معابر، زيرساخت هاي اصولي واستفاده از مصالح وتجيهزات استاندارد را در برنامه كاري خود قرارداد است و به بهترين نحو ممكن از آن استفاده مي شود.
طهماسبی در ادامه افزود: دركليه عمليات اجرايي اعم از معابر جديدالاحداث ويا روكش معابر، مكاتبات و هماهنگي لازم با ساير شركت هاي خدمات رسان صورت مي گيرد.  همچنین لازم است شركت هاي خدمت رسان نسبت به وضيعت جابجايي تأسيسات يا توسعه آتي آنها اقدام كنند.
 معاون  فني وعمراني شهرداري يزد در پاسخ اینکه چرا روكش آسفالت بسياري از كوچه ها و خيابان هاي يزد در شرايط بحراني وخطر زاهستند و براي مرمت اين روكش ها، اقدامي صورت گرفته یا نه، گفت: يكي از اصلي ترين دلايل آن، حفاري هايی ست كه توسط شركت هاي خدمت رسان درسطح شهر و معابر آن صورت می گیرد. دليل دوم عدم رعايت ضوايط استاندارد در بهره برداري از مسير وعبور ترافيك نامناسب وتأثيرات نامطلوب آب وهوايي و .... مي باشد.
وی ادامه داد: عدم برنامه ريزي در جهت مرمت ونگهداري آسفالت از دیگر عوامل اثرگذاری است که باعث می شود آسفالت معابر در شرايط دشورا و نامطلوب قرار بگيرد. روكش آسفالت معابر وكوچه ها به جديت در دستور كار شهرداري وشهرداري مناطق قرار گرفته است وبه حمد الله با همّت و پشتكار در دست اجرا مي باشد.
طهماسبی  با بيان اينكه از ابتداي سال 1394 بالغ بر 600 هزار متر مربع  اجراي آسفالت در سطح شهر انجام گرفته كه براي اجراي اين  پروژه  بالغ بر چهارده ميليارد تومان  هزينه شده است، خاطرنشان کرد:  بودجه مرمت روكش آسفالت سال جاري باتوجه به رشد 40 درصدی نسبت به سال 93 بالغ بر 30 ميليارد تومان پيش بيني شده است.      
وی مهمترین خیابان ها و معابری که تاکنون آسفالت شده را این چنین بیان کرد: ميدان ابوذر، ميدان همافر، ميدان ابوالفضل، خيابان پاسدران، خيابان شهيدان اشرف، خيابان پژوهش، مسير كارخانه كمپوست، خيابان شهداي آزادي، كوچه 13 بهار آزادي، كوچه 7 بهار آزادي، كوچه هاي اطراف بيمارستان سيد الشهدا، كوچه اعظم در بلوار استقلال، خيابان سيدالشهدا و فرعي هاي آن، كوچه اصلي زيتون و فرعي هاي آن، محوطه پارك اعظم كوچه بيوك، خيابان مسكن وشهرسازي، ابتداي خيابان صحرا و فرعي هاي آن، كوچه هاي فرعي بلوار طالقاني(كوچه گلچين،هدايتي، كوچه مجاهد، كوچه ارشاد خيابان شهيد ادهمي، كوچه مسجد برخوردار، كوچه هاي محله آبشور، خيابان ياس ازاد شهر، راستگردهاي فلكه سوم ازادشهر و بلوار بهارستان.       
این مقام مسؤل  شهرداري يزد با اشاره به اینکه بودجه عمرانی براساس عدالت شهری به مناطق مختلف اختصاص می یابد، اظهارداشت: با توجه به وسعت شهر،  وسعت هر منطقه و قدمت معابر آن، باديدی عدالت محور، بودجه به طور عادلانه و مساوي  جهت اجراي آسفالت به  مناطق ونواحي شهرداري  ابلاغ شده است و شهرداري آسفالت معابر را در دستوركار خود دارد که تاكنون پيشرفت قابل قبولي داشته است.
 طهماسبی در پاسخ  نظر مردم که شهرداري براي آسفالت، تنها به فكر نمايش عملكرد خود است، از اين رو تنها بلوار ها و خيابانهاي اصلي شهر را مرمت می كند، گفت: كاملاً با اين موضوع مخالفم وي درادامه افزود:  بودجه آسفالت براي سطح معابر مختلف تعريف شده است؛ بطور مثال كوچه هاي زير 6 متر وبالاي 6 متر و خيابان هاي اصلي، روكش آسفالت معابر اصلي، بلوارها و حتي نام كوچه ها در بودجه سال جاري تعريف شده است. وی در ادامه گفت: بخش عظيمي از بودجه آسفالت در مناطق محروم شهر يزد هزينه مي شود و مراتب مستند سازي شده آن، در روابط عمومي حوزه عمراني و شهرداري موجود مي باشد.  ما در سال گذشته نزديك به35 درصد زيرسازي و آسفالت در كوچه هاي خاكي انجام داده ايم كه بيشترين مناطق آن فاقد امكانات شهري بوده وبقيه نيز روكش خيابان ها ومعابر اصلي شهر راشامل شده است كه آسفالت گرديد.
 طهماسبی درخصوص اینکه بيشترين حجم عمليات آسفالت در كدام مناطق شهر بوده و براي تعمير وباسازي كدام مناطق در اولويت کاری قرار دارند، تشریح کرد:  سعي شده است که خدمات آسفالت در سطح مناطق مختلف شهرداري به صورت مساوي توزيع گردد. اولويت آسفالت برای مسيرها و معابري است كه توسط شركت هاي خدمات رسان حفاري شده وآسفالت آن نامناسب مي باشد.
این کارشناس عمرانی و مقام مسؤل شهرداری به بعضی از مناطقی که آسفالت آنها دارای مشکلات عدیده ای است اشاره و توضیح داد: به جزء بلوار فقيه خراساني كه به علت نوع زمين، آسفالت آن دچار شكستگي مي گردد و توسط شهرداري يزد كه سال قبل وجاري بخشي از آن مرمت و باسازي  كلي شده است تقريبأ در بقيه نقاط شهر، مشكلات مربوط به فرسودگي وكيفيت آسفالت و وجود نوارهاي حفاري است كه از نظر خرابي به صورت يكنواخت مي باشد.
طهماسبی در ارتباط با آمار تصادفات ناشی از خرابي آسفالت ونامناسب بودن خيابان هاي يزد گفت: آمار دقيقي از تصادفات مربوط به خرابي آسفالت در دست نيست، همچنين شايان ذكر است روزانه حدود 20 تن آسفالت توسط مناطق سه گانه شهرداري جهت لكه گيري و رفع خطر در سطح شهر توزيع مي شود و به محض مشاهده خرابي و اعلام گزارش آن به شهرداري، جهت رفع خطر واصلاح آن اقدام مي گردد.
هفته نامه پرگار در شماره 65 خود نوشت: معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد درباره تمهیدات اندیشیده شده درباره رفع مشکلات آسفالت معابر و خیابان های یزد تصریح کرد:  علی رغم وسعت شهر، گستردگي سطح معابر وعدم نقدينگي، با تدابيري كه شهرداري در سال هاي جاري در خصوص مصالح كوهي كه با تأسيس معدن وساخت كارخانه آسفالت جديد توسط سازمان  عمران شهرداري  انديشه شده، اميداست بتوانيم معابر مناسبي در سطح شهر داشته باشيم.
سالم سازی کف و آسفالت خیابان ها و معابر، علاوه بر تأثیر مثبت بر زیباسازی منظره شهر، نقش مهم دیگری دارد و آن چیزی نیست جز رفاه و آسایش جسمی و روحی شهروندان.
حال باید دید آیا تأکید بر حقوق شهروندان در رفع معضلات شهری که دربردارنده ی خسارات جبران ناپذیری برای مردم است، در رأس برنامه های شورای اسلامی و شهرداری قرار می گیرد؟   

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار