کد خبر: ۸۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 01 September 2015

سردار جهانسری مدیر پدافند غیر عامل استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار تابناک تبریز پدافند غیر عامل را شناسایی ، مقابله و جلوگیری از صدمات و آسیبات احتمالی ناشی از تهدیدات دانست.

به گزارش تابناک تبریز ایشان در باب آشنایی بیشتر با پدافند غیر عامل  افزودند: اگر در جامعه ای مسئولین و  آحاد مردم با تهدیدات و ضعفهایشان آشنا شوند و اقدامات لازم را جهت مقابله انجام دهند تا در زمان تهدیدات زندگی روزمرشان آسیبی نبیند، به مجموع این اقدامات، پدافند غیر عامل میگویند.

در دنیا به پدافند غیر عامل با دو دیدگاه نگاه می کنند و جنگ منشاء تفاوت این دیدگاه هاست.

کشور هایی که دچار جنگ نشده اند پدافند غیر عامل را خیلی جدی تر گرفته اند و به صورت آمایش سرزمینی به این پدیده نگاه می کنند . آمایش سرزمینی یک علم است، و به معنی هنر چیدمان است.متاسفانه هنوز در کشور ما زیر ساختهای مناسب برای پدافند غیر عامل وجود ندارد.

دروازه توسعه پدافند غیر عامل، آموزش است

ایسان در ادامه با تکید به امر آموزش تاکید کرد: با توجه به تغییر مولفه های زندگی امروزه ، تهدیدات نیز بتبع آن متغیر شده است. تکنولوژی های جدیدی وارد زندگی افراد شده که قبلا وجود نداشت. فضای زیستی نیز امروزه دچار تغییراتی شده است . برای مثال در گذشته محصولات کشاورزی سر فصل به بازار می آمد و وارادات به این گسترده نبود پس برای مقابله با این فرآیند ما نیز باید ترفندهای مقابله به مثلی با این تهدیدات داشته باشیم. رمز موفقیت در این چالش ها آموزش صحیح و بموقع به افراد جامعه است ، باید به مردم آموزش دهیم.

در ایران متاسفانه بسیاری از مولفه های تربیتی را رعایت نمیکنیم و به فرزاندانمان قبل از آموزش استفاده از تکنولوژی هایی مانند موبایل وتبلت و اینترنت،  این ابزار ها را در اختیارشان قرار می دهیم. یک سوال اساسی این است که چرا ما هزینه هایی را برای استفاده از این تکنولوژی ها پرداخت میکنیم ولی حاضر به پرداخت هزینه آموزشی برای نحوه استفاده از این ابزار نیستیم.

به پیام های ناآشنا جواب ندهیم

وی با هشدار به جوانان جامعه ادامه داد،در دنیا پیام های ناآشنا را باز نمی کنند و لی در ایران ما به تعداد پیام های دریافتی و نا آشنا افتخار میکنیم.

دولت در زمینه مقابله با تهدیدات در فضای مجازی، مخابرات  را مامور بستر سازی در این فضا کرده است. برای نمونه با کارت های اعتباری که در دست بسیاری از افراد جامعه نیز قرار دارد بسیاری از کارهای روزمره را را انجام می دهیم و این با اعتماد به بستر سازی دولت به وجود آمده است. روزی نیست که به این سیستم ها حمله هکری صورت نگیرد ولی با کنترل دولت و متخصصان در آزمایشگاه های پیشرفته داخلی ، با این تهدیدات مقابله شده و امنیت را برقرار میکنند.

جالب است که به نمونه ای از اقدامات پدافندی صورت گرفته در ایران  اشاره کنم. سال 72 در پدافند غیر عامل تصمیم به اقدام به ایجاد فیبر نوری گرفته شد که این تصمیم با مخالفت های فراوانی روبرو شد. ولی 2ونیم سال قبل آمریکا، کل ماهواره ها را قطع کرد ولی ما چون فیبر نوری داشتیم توانستیم شبکه ها را با فیبر نوری منتقل کنیم. تمام شبکه های ماهواره ای قطع شد ولی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران بدون هیج وقفه ای به کار خود ادامه داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :