با اعلام مجری طرح سد سیاه‌بیشه
مجری طرح سد تلمبه‌ ذخیره‌‍‌ای سیاه‌بیشه گفت: سالانه یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات‌ساعت برق توسط نیروگاه سد سیاه‌بیشه تولید می‌شود که با اجرای طرح ارتقا، این رقم به ۲ هزار و ۲۵۰ گیگاوات افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۸۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ 01 September 2015
به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، فرامرز اخوان‌اصل صبح امروز در حاشیه بهره‌برداری از تمامی واحدهای نیروگاه سد سیاه‌بیشه که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو برگزار شد، با اشاره به اهداف اجرای این طرح، اظهار کرد: ایجاد تعادل در شبکه برق کشور در ساعات پرباری و کم‌باری، تولید انرژی برق آبی با ظرفیت یک‌هزار و 40 مگاوات در ساعات پرباری شبکه، مصرف‌کننده مطمئن انرژی به میزان 960 مگاوات در ساعات کم‌باری شبکه و اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح از مهم‌ترین اهداف احداث نیروگاه سیاه‌بیشه است.
وی با بیان اینکه نخستین واحد سد سیاه‌بیشه نخستین‌بار در خردادماه 92 به شبکه متصل شد، تصریح کرد: در تیرماه 93 این واحد به بهره‌برداری تجاری رسید و در تیرماه سال‌جاری هر چهار واحد این طرح بهره‌برداری تجاری شد.
مجری طرح سد سیاه‌بیشه خاطرنشان کرد: با مصرف بیشتر انرژی این نیروگاه وارد مدار می‌شود، به‌طوری که در ساعات پیک مصرف انرژی در تابستان امسال 22 ساعت خدمات‌رسانی توسط این نیروگاه صورت گرفت.
وی, ظرفیت کشور را در احداث نیروگاه‌های تلمبه ای ذخیره ای هفت هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: توسعه نیروگاه سیاه بیشه از برنامه‌های آینده این شرکت است که با سرمایه‌گذاری 150 میلیارد تومان ظرفیت تولید آن را 1.5 برابر می‌کند.

وی افزود: نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ایران، نخستین سدهای سنگریزه‌ای با پوشش بتنی در ایران (CFRD)، نزدیکی پروژه به شهر تهران به عنوان بزرگ‌ترین محل مصرف برق، قریب به 20 سال مطالعات مهندسی در پروژه، توسط مهندسین مشاور ایرانی و خارجی و عدم ‌وابستگی به تأمین آب شرب و کشاورزی، کوچک بودن حجم مخازن و کم بودن تأثیرات سوء زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و خسارت مخاز از ویژگی‌های این سد است.

مجری طرح سد تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه‌بیشه به تجهیزات اصلی نیروگاه اشاره کرد و ادامه داد: ارتفاع خالص حداکثر و حداقل پمپ توربین‌ها به‌ترتیب 511.3 و 460.6 متر، دبی خروجی هر یک از توربین‌ها با ارتفاع آب متوسط حدود 65 مترمکعب بر ثانیه و توان خروجی حدود 260 مگاوات در حالت تولید که این مقادیر در زمان پمپاژ به‌ترتیب 50 مترمکعب بر ثانیه و 240مگاوات توان مصرفی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار