رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت:طبق قانون اتاق بازرگانی، مشاور سه قوه است و قرار نیست اتاق کار اجرایی انجام دهد و ما با حضور در کارگروه‌های مختلف با در نظر گرفتن شرایط تحریم و کمبود نقدینگی سعی کردیم مشکلات بخش خصوصی را منتقل کرده و تصمیمات دستگاه‌های دولتی را آسیب‌زدایی کنیم.
کد خبر: ۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴ 01 March 2015

به گزارش فارس از شیراز، فریدون فرقانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از نتایج حضور اعضای اتاق در مجلس و کمیسیون‌ها بود که البته در دولت دهم اجرایی نشد و در دولت جدید با دستور رئیس جمهور تحقق یافت و در قالب آن شورای گفت‌و‌گو نیز در استان‌ها تشکیل شد.

وی افزود: در بحث چگونگی تصویب قانون رفع موانع تولید ملی، حضور نمایندگان اتاق ایران در مجلس بسیار موثر بود و این قانون پس از بحث‌های مختلف مصوب شد و نمایندگان استانی نیز در این کار مهم سهم داشتند.

فرقانی ادامه داد: تزریق نقدینگی‌های سرگردان به بنگاه‌های تولیدی و معافیت‌های ذیل قانون رفع موانع تولید ملی دو مسئله مهم هستند که اتاق در دستور قرار داده و بر خلاف برخی سخنان حرکت اتاق لاک پشتی نبوده و کم‌کاری نشده است.

وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی در این چند ساله فضا را برای حضور تشکل‌ها و فعالان اقتصادی مهیا ساخته که استقبال از کاندیداتوری هیئت نمایندگان نشان‌دهنده موفقیت اتاق است.

این مسئول اقتصادی اضافه کرد: ما همچنین در مباحث زیرساختی اعم از آموزش، ارتباطات برون‌استانی و برون‌مرزی و تعامل با هیئت‌های تجاری، رفع کمبودهای سلامت غذایی مردم مد نظر ما بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون اتاق بازرگانی، مشاور سه قوه است و قرار نیست اتاق کار اجرایی انجام دهد و ما با حضور در کارگروه‌های مختلف با در نظر گرفتن شرایط تحریم و کمبود نقدینگی سعی کردیم مشکلات بخش خصوصی را منتقل کرده و تصمیمات دستگاه‌های دولتی را آسیب‌زدایی کنیم.

فرقانی سپس بیان کرد: کمیسیون‌های هفت‌گانه را در اتاق فعال کردیم که منجر به دو کنسرسیوم شد که در زمینه تجهیزات نفت و گاز فعالیت می‌کنند و همچنین کنسرسیوم برق نیز کار خود را آغاز کرد.

وی ابراز کرد: در بحث خشکسالی و مشکلات کشاورزی، انجمن غلات را تشکیل دادیم که بیشترین سهم تولید غلات در فارس است و انجمن ملی انجیر را تشکیل دادیم چرا که 94 درصد انجیر تولید کشور در فارس تولید می‌شود.

فرقانی ادامه داد: انجمن مکانیزاسیون کشاورزی در دستور کار ما قرار دارد چرا که در فارس بیش از 3 هزار کمباین داریم و 23 استان توسط فارس تغذیه می‌شود.

این مسئول اقتصادی تصریح کرد: از آنجا که بسیاری از سموم از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با توجه به الزام نظارت در این زمینه، در بحث استاندارد‌سازی محصولات کشاورزی، 200 نوع کالا که نیاز به تعریف استاندارد داشت را مد نظر قرار دادیم که 57 مورد استاندارد محصول تایید شد.

وی یادآور شد: در بحث معدن، کمیسیون معدن در اتاق تشکیل شد و با همکاری با سازمان نظام معدن، فعالان این عرصه در اتاق فعال شدند.

همکاری با کشور عراق و اتاق بصره و برگزاری جلسات با فعالان اقتصادی این شهر دیگر موردی بود که فرقانی به آن اشاره و خاطرنشان کرد: ما برای فعالان اقتصادی بازدیدهایی از مراکز صنعتی گذاشتیم.

فرقانی در ادامه گفت: در همین زمینه و در راستای رساندن ظرفیت تبادل با ترکیه به 30 میلیارد دلار، حدود 700 نفر بین فارس و ترکیه واردات و صادرات انجام می‌دهند که شناسایی شدند و تدوین برنامه مناسب در این راستا را مد‍‌نظر داریم.

وی همچنین اظهار کرد: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از نتایج حضور اعضای اتاق در مجلس و کمیسیون‌ها بود که البته در دولت دهم اجرایی نشد و در دولت جدید با دستور رئیس جمهور صورت تحقق یافت و در قالب آن شورای گفت‌و‌گو نیز در استان‌ها تشکیل شد.

به گفته وی، در بحث چگونگی تصویب قانون رفع موانع تولید ملی، حضور نمایندگان اتاق ایران در مجلس بسیار موثر بود و این قانون پس از بحث‌های مختلف مصوب شد و نمایندگان استانی نیز در این کار مهم سهم داشتند.

فرقانی خواستار به تنگناهای اختصاص هواپیمای ترابری برای صادرات فارس شد و افزود: امید داریم هر گروهی برای دوره هشتم اتاق بازرگانی انتخاب می‌شوند بتوانند موارد مورد نیاز را پیگیری کرده و امر آموزش و پژوهش را به صورت جدی‌تر مد نظر قرار دهند.

به گفته وی، در چهار ساله اخیر 723 سمینار، کمیسیون، دوره‌های آموزشی و هیئت‌ های تجاری برگزار و تشکیل شده که 256 مورد آن مربوط به 11 ماه سال جاری بوده است.

فرقانی اضافه کرد: فناوری‌های جدید مورد نیاز تجارت الکترونیک باید توسط فعالان اقتصادی به طور جدی مد نظر قرار گیرد که بتوانیم در دنیای تجارت حرفی برای گفتن داشته باشیم و اتاق در این راستا برنامه‌های آموزشی را در دستور کار دارد.

وی سپس ادامه داد: ما از هیچ جناح یا گروه سیاسی تبعیت نمی‌کنیم و افرادی که به عنوان هیئت نمایندگی فعالیت می‌کنند از زندگی خود مایه می‌گذارند و چشم‌داشت شخصی ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار