مکرمی با تاکید بر این نکته که کالاهای غیر مجاز موجود در بازار از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق وارد بازار کشور می شوند، تصریح کرد: مصرف کنندگان باید محصولات با شناسنامه را از فروشندگان تقاضا کنند، و این شدنی نیست مگر آنکه ما فرهنگ انتخاب درست را در مصرف کنندگان ارتقا بخشیم.
کد خبر: ۹۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 09 September 2015
به گزارش تابناک مازندرانبه نقل از مازند اصناف حسن مکرمی در خصوص کالاهای مجاز و غیر مجاز موجود در بازار گفت: در بحث عرضه کالا دو موضوع مطرح است: عرضه کالاهای داخلی و عرضه کالاهای خارجی.
وی با بیان این مطلب افزود: در بحث کالای داخلی، کلیه مواد غذایی مجاز قلمداد می شوند که دارای شناسنامه باشند یعنی از وزارت بهداشت پروانه ساخت ( شامل: تاریخ ساخت،تولید، انقضاء، کدشناسه، سریال ساخت و...)  دریافت کرده باشند؛ در غیر این صورت، وجود هر کالای حتی داخلی موجود در بازار، غیر مجاز خوانده می شود.مدیر نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه اضافه کرد: در بحث کالای خارجی نیز هر کالایی که با مجوز وزارت بهداشت وارد بازار شده باشد، قطعا بر روی محصول هولوگرام وزارت بهداشت نصب شده است.
مکرمی با تاکید بر این نکته که کالاهای غیر مجاز موجود در بازار از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق وارد بازار کشور می شوند، تصریح کرد: مصرف کنندگان باید محصولات با شناسنامه را از فروشندگان تقاضا کنند، و این شدنی نیست مگر آنکه ما فرهنگ انتخاب درست را در مصرف کنندگان ارتقا بخشیم.
این کارشناس دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص سلامت کالاهای خارجی وارداتی تشریح کرد: قبل از آن که کالایی از کشورهای خارجی خریداری و به کشور وارد شود، بازرگان موظف است مرحله ثبت منبع را بگذراند. در این مرحله از کارخانه منبع اطلاعاتی خواسته می شود و آنالیز محصول با استانداردهای ملی سنجیده می شود، ضمن اینکه باید از کارخانه منبع از سوی کارشناسان وزارت بهداشت صورت می پذیرد و پس از طی این مراحل و تایید وزارت بهداشت به بازرگان مجوز خرید و ورود کالا به داخل کشور داده می شود.
وی در خصوص برخی مواد غذایی و ادامس های غیرمجاز و الکلی موجود در بازار اظهار کرد: این کالاها یقینا از مبادی قانونی و فیلتر وزارت بهداشت عبور نکرده اند و از سازمان صنعت و تجارت، اتاق اصناف و سایر دستگاه های نظارتی خواهشمندیم تا در صورت مشاهده چنین کالاهایی با فروشندگان و عرضه کنندگان آن برخورد نمایند.
مکرمی با بیان اینکه قالب فروشندگان این محصولات برای خرید و فروش این کالاها توجیه به صرفه و ارزان تر بودن آن را عنوان می کنند؛ خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از کالاها از مبادی غیرقانونی وارد کشور می شوند؛ در صورتی که مشخص نیست این کالاها در کجا و با چه ترکیباتی تولید و عرضه می شوند....
مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت دارو و درمان مازندران متذکر شد: خوشبختانه از مبادی قانونی استان یعنی بنادر سه گانه فریدونکنار، نوشهر و امیرآباد ما هیچ گونه ورود کالای قاچاق به بازار مازندران را نداریم و برای کنترل و نظارت بر کالای قاچاق موجود در بازار باید آگاهی مصرف کنندگان را بالا ببریم تا خود ناظر بر عملکرد فروشندگان باشند.
مکرمی در پایان با تاکید بر این نکته که هر کالایی که در بازار هولوگرام وزارت بهداشت را نداشته باشد غیر مجاز و فاقد شناسنامه است؛ یادآور شد: کالای غیرمجاز، قاچاق و غیر قابل مصرف است؛ چرا که این کالاها مورد ارزیابی و تعیین سلامت از سوی وزارت بهداشت قرار نمی گیرند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار