مازندران از جمله استان‌هایی است که از مراتع و گیاهان دارویی خوبی برخوردار است که زنبورداران می‌توانند از این منابع خدادادی برای تولید عسل استفاده کنند.
کد خبر: ۹۳۸۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶ 06 February 2021

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اشتغالزایی در صنعت طیور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۲۳ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت طیور استان فعالیت دارند.

مسعود احمدی حاجی اظهارکرد: این واحد از ظرفیت بالقوه‌ای برخوردار است که پس از انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: مجتمع مرغ لاین بابلکنار ظرفیت قطع وابستگی ایران از کشور انگلیس را دارد و با توجه به مشکلات تحریمی، امروز همه مسوولان ارشد کشور به اهمیت سرمایه گذاری در این مجتمع پی برده اند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ۶ واحد مرغ اجداد استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت واحد مرغ اجداد در استان ۴۷۰ هزار و ۱۴۰ قطعه است.

احمدی‌حاجی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۹ واحد مرغ مادر با ظرفیت ۶ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۹۲۰ قطعه در استان فعالیت دارند، ادامه داد: دو هزار و ۲۹۲ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۴۱ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۵۱۷ قطعه در استان فعال است.

وی به ۴۴ واحد موسسه جوجه کشی در استان اشاره کرد و گفت: ۳۸ واحد فعال کارخانه خوراک دام در استان وجود دارد که برای تامین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری فعالیت دارند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اشتغالزایی در صنعت طیور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۲۳ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت طیور استان فعالیت دارند.

این مسئول اظهار کرد: سالانه ۶۶۵ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۸۹۸ قطعه جوجه یکروزه در استان تولید می‌شود.

احمدی‌حاجی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ هزار و ۲۴۲ تن عسل در استان تولید می‌شود، افزود: برای تولید این میزان عسل ۶ هزار و ۶۳۹ نفر به طور مستقیم در حرفه زنبورداری مشغول فعالیت هستند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: مازندران از جمله استان‌هایی است که از مراتع و گیاهان دارویی خوبی برخوردار است که زنبورداران می‌توانند از این منابع خدادادی برای تولید عسل استفاده کنند.

وی افزود: در مازندران به دلیل تنوع گونه های گیاهی، تنوع تولید عسل وجود دارد.

احمدی حاجی بیان کرد: ۳۷۷ واحد صنعتی گاوداری با ظرفیت ۲۹ هزار و ۶۵۰ راس و ۲۱۳ واحد گوسفنداری صنعتی با ظرفیت ۵۰ هزار و ۲۶۱ راس در استان فعال است که در تامین گوشت قرمز نقش دارند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰ هزار و ۸۷۹ تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

این مسئول به واحد پرورش و اصلاح نژاد مرغ بومی استان اشاره کرد و افزود: در این واحد تا ۲۹ نسل در اصلاح نژاد مرغ بومی مانند سن بلوغ، درصد جوجه‌ریزی و تفریغ آن در استان کار شده است.

احمدی‌حاجی اظهار کرد: تلاشمان این است واحدهای دامداری را در استان به سمت صنعتی شدن ببریم و به همین منظور در دام‌های سبک با وارد کردن نژادهای پرتولید و چندقلوزا در حال فعالیت هستیم تا بتوانیم آن را در استان گسترش دهیم و دامداری را برای روستاییان به صرفه کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به سنتی بودن ۸۵ درصد واحدهای دامداری، برای ساماندهی آن در برنامه های بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت اقدام کردیم تا بتوانیم با وارد کردن ژن‌های خوب و تکنولوژی‌های جدید صرفه اقتصادی را دامداری‌ها شاهد باشیم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: مازندران از جمله استان‌های برتر در تولید گوشت سفید در کشور است و ۶۵ درصد فرآورده‌های طیور استان به خارج استان صادر می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در حوزه طیور گوشتی، مرغ مادر و گاو شیری صنعتی مشکلی در تامین نهاده نداریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار