کد خبر: ۹۶۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷ 25 May 2021

به گزارش تابناک مازندران، دوباره گرمای هوا و دوباره ترسی که به جان جنگل‌های شمال کشور و مازندران افتاده است، ترس از سوختن و از بین رفتن. این روزها با افزایش دما و کاهش بارندگی، احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی همانند سال‌های گذشته زیاد شده و شاید همچون همیشه، راه نهایی کنترل این امر، بارش باران باشد.

همواره با افزایش دما شاهد آتش‌سوزی‌های متعدد و گسترده در سطح مراتع و جنگل های کشور به وقوع می‌پیوندد، آتش سوزی های کنترل نشده و گسترده که موجب خسارت فراوان به پوشش گیاهی، خاک و در نهایت تخریب زیستگاه ها و افزایش سرعت فرسایش خاک و خسارت به طبیعت خواهد شد.

موضوعی که چندی پیش هادی کیادلیری عضو کمیته تخصصی جنگل سازمان جنگل ها و مراتع کشور درباره علت تاخیر در اطفای حریق جنگل‌های شمال کشور گفته بود که سازمان جنگل‌ها ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ناشی از عوامل انسانی دانسته که بر فرض پذیرش صحت این آمار، یکی از دلایل تاخیر در اطفای حریق جنگل‌ها این است و به‌لحاظ علمی نمی‌توان مکانی که فردی قرار است در آن آتشی روشن کند را ‍‍پیش‌بینی و مشخص کرد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند نبود مدیریت ریسک در کشور عنوان کرد و گفته که ما زمانی اقدام به کاری می‌کنیم که با بحران مواجه می‌شویم یعنی نحوه مدیریت ما در کشور مدیریت حین بحران است که این الگوی مدیریت در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی پاسخگو نیست.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار