شهردار شیراز، لازمه حل بسیاری از مشکلات اجتماعی را فرهنگسازی در جامعه و میان شهروندان دانست و گفت: وجود برخی ناهنجاری ها و مشکلات در جامعه بیانگر این موضوع است که در بحث فرهنگسازی در جامعه و ارتقای فرهنگ شهروندی خوب کار نشده است.
کد خبر: ۹۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰ 18 September 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا علیرضا پاک فطرت افزود: بنابراین اگر امروز می بینیم که قانون گریزی در جامعه افزایش یافته، تخلف های متعددی در شهر روی می دهد و به تبع آن آمار پرونده های قضایی نیز زیاد شده، دلیل آن کم توجهی به فرهنگسازی است و همه ما در این زمینه مقصر هستیم.
وی با اشاره به نقش فرهنگ در توسعه و پیشرفت شهرها گفت: فرهنگ ها شهرها را می سازند و اگر در زمینه فرهنگی خوب کار شود در بخش عمرانی نیز کارها با مطلوبیت بهتر و بیشتری پیش خواهد رفت.
شهردار شیراز اضافه کرد: یکی از آفت های حوزه فرهنگ تداخل آن با مباحث سیاسی است که باید به شدت از آن پرهیز کرد و مسایل فرهنگی را تنها با نگاه فرهنگی پیش برد.
پاک فطرت، همچنین خواستار توجه و برنامه ریزی برای گسترش شادی و نشاط در جامعه شد و ادامه داد: باید کاری کنیم که آستانه تحمل مردم بیشتر شود و در مراودات اجتماعی با حوصله و آرامش بیشتری برخورد کنند.

بحث واگذاری بخشی از فضای باغ جنت به کانون رهپویان وصال

شهردار شیراز، درباره روند اجرای مصوبه شورای اسلامی این شهر مبنی بر واگذاری 2 هزار متر مربع زمین از فضای باغ جنت به کانون فرهنگی رهپویان وصال گفت: اقدام شهرداری در واگذاری این زمین برای حمایت از فعالیت های فرهنگی بود که تاکنون نیز موارد متعددی از آن را انجام داده ایم.
پاک فطرت افزود: بر اساس قانون، هشت تا 10 درصد از فضای پارک ها می تواند به امور فرهنگی اختصاص یابد که به دنبال درخواست کانون رهپویان وصال مبنی بر اختصاص زمین برای ایجاد یک مجموعه فرهنگی، پیشنهاد واگذاری بخشی از فضای باغ جنت به آنها از سوی شهرداری مطرح شد که شورای اسلامی شیراز آن را تصویب کرد.
وی ادامه داد: زمین در نظر گرفته شده برای واگذاری به این کانون یک زمین بدون درخت بود و بنا نبود که هیچ درختی در جریان ساخت آن مکان فرهنگی از بین برود.
او اظهار کرد: کانون رهپویان وصال یک تشکل فرهنگی است که طی سال های گذشته موفق به جذب تعداد قابل توجهی از جوانان شده و برخی اقدامات فرهنگی آن نیز در کشور کم نظیر و حتی بی نظیر است.
پاک فطرت گفت: به هر حال، به رغم موافقت مشروط فرمانداری با واگذاری زمین مورد نظر، تصمیم گرفتیم که زمین در جای دیگری در اختیار کانون رهپویان وصال قرار گیرد.

80 اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود
شهردار شیراز، با اشاره به مسایل و مشکلات پیش روی شهرداری در تامین اتوبوس درون شهری افزود: در گذشته دولت 85 درصد و شهرداری ها 15 درصد اعتبار مورد نیاز برای تامین اتوبوس ها را تامین می کردند که این روند از سال 90 متوقف شده و از آن سال تاکنون هیچ اتوبوسی از سوی دولت به شهرها داده نشده است.
پاک فطرت گفت: از آنجا که امروز قیمت هر اتوبوس به حدود پنج میلیارد ریال رسیده و با توجه به اینکه برای نوسازی ناوگان اتوبوس شهر شیراز سالانه حداقل 100 دستگاه اتوبوس جدید نیاز داریم، تامین این تعداد اتوبوس نیاز به اعتبار بسیار زیادی دارد.
وی افزود: به رغم تمام مشکلات موجود، شهرداری حدود 80 دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرده که با مشخص شدن نحوه استفاده از آنها وارد ناوگان خواهد شد.

نمادهای معرف شهر شیراز در ورودی های شهر قرار داده شود
شهردار شیراز، ضمن تاکید بر لزوم توجه شهرداری های مناطق به ایجاد نمادهای مناسب در ورودی های این شهر گفت: باید نمادهایی که معرف شهر شیراز است طراحی و در ورودی ها و میادین شهر قرار داده شود.
وی بیان کرد: این نمادها باید به گونه ای باشد که هرکدام به شکلی شهر شیراز را معرفی کند.

بیش از 50 درصد مشکل ترافیک شهر شیراز فرهنگی است
پاک فطرت، یکی از مشکلات عمده کلانشهر شیراز را مشکل ترافیک دانست و گفت: بیش از 50 درصد این مشکل نیز مشکل فرهنگی است.
وی ادامه داد: امروز در شهر شیراز اتومبیل رانی به یک تفریح تبدیل شده و علت آن نیز این است که در ایجاد مناطق تفریحی مناسب برای شهروندان و خصوصا جوانان کار قابل توجهی انجام نشده هرچند اقداماتی امروز از سوی شهرداری در دست انجام است.
او اضافه کرد: باید با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و فرهنگسازی در بحث استفاده از این ناوگان، در مسیر رفع مشکلات ترافیکی گام برداریم.
شهردار شیراز، توقف دوبله خودروها در خیابان ها و معابر شهر را از جمله دلایل ایجاد و تشدید ترافیک دانست و گفت: این در حالی است که شهرداری شیراز طی سال های گذشته ظرفیت پارک خودرو را با ساخت پارکینگ های سرپوشیده، روباز و مکانیزه به چندین برابر قبل افزایش داده است.
وی، یکی دیگر از اقدامات انجام شده در خصوص کاهش ترافیک را ساخت مجتمع های تجاری متمرکز و کاستن از تجاری های خطی برشمرد و افزود: با این اقدام به جای گستردگی واحدهای تجاری در طول خیابان ها، این واحدها در مجتمع های برخوردار از پارکینگ متمرکز می شود.
او گفت: خیابان های 9 دی و هجرت از جمله خیابان هایی است که مجوزی برای ساخت تجاری در حاشیه آنها صادر نشد و به همین دلیل امروز ترافیکی در این 2 خیابان دیده نمی شود.

آسفالت معابر با کیفیت بهتری انجام می شود
شهردار شیراز، با اشاره به خرید چند دستگاه ویژه برای گرم نگاه داشتن آسفالت گفت: ریختن آسفالت گرم در معابر کیفیت و عمر آسفالت را افزایش خواهد داد و با توجه به خرید این دستگاه ها، دیگر در معابر آسفالت سرد ریخته نمی شود و آسفالت خیابان ها و کوچه ها با کیفیت بهتری انجام خواهد شد.
پاک فطرت، رهاسازی آب شست و شو در کوچه ها را یکی از علل کاهش عمر آسفالت این معابر دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از این آب های رها شده حاوی مواد شیمیایی است باعث می شود که عمر آسفالت کاهش یابد و پس از مدت کوتاهی آسفالت از بین برود.

شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی سد معبر نیست
پاک فطرت، یکی از مشکلات موجود در کلانشهرها از جمله شیراز را سد معبر دانست و گفت: این سد معبر عمدتا توسط صنوف مختلف، دست فروشان و وانت بارها ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: وظیفه شهرداری جمع آوری این سد معبرها است اما دامنه این مشکل آنقدر گسترده است که شهرداری قادر نیست به تنهایی این کار را انجام دهد.
او افزود: به نظر می رسد برای جمع آوری دست فروشان و وانت بارها باید مشکل اشتغال را حل کنیم تا این معضل نیز خود به خود حل شود.

استفاده مطلوب از فضای رودخانه خشک با ساخت سد تنگ سرخ
شهردار شیراز، رودخانه خشک را یک ظرفیت بسیار مناسب در شهر شیراز دانست و گفت: استفاده مطلوب از این ظرفیت در گرو ساخته شدن سد تنگ سرخ است.
پاک فطرت افزود: درست است که این رودخانه در بیشتر طول سال خالی از آب است و یا آب قابل توجهی در آن جریان ندارد، اما در فصل بارندگی شاهد عبور حجم زیادی آب از این رودخانه هستیم و در برخی مواقع سرعت حرکت آب آنقدر بالا است که منجر به طغیان رودخانه می شود.
وی گفت: هم اینک در حاشیه رودخانه کنارگذرهایی نیز ایجاد شده که در طول شبانه روز حجم قابل توجهی از ترافیک شهر به این مسیر سرازیر می شود.
شهردار شیرازبیان کرد: اگر سد تنگ سرخ در بالادست این رودخانه و در مسیر سیلاب ساخته شود و بتوانیم آبی که وارد رودخانه خشک می شود را کنترل کنیم، استفاده های بسیار خوبی می توان از این فضا داشته باشیم.
وی افزود: تاکنون نیز اقداماتی برای ساماندهی رودخانه خشک انجام شده و یا در دست انجام است که یکی از آن اقدامات مسدود کردن تمام فاضلاب هایی بود که به این رودخانه ریخته می شد.
او گفت: در صورت دریافت گزارش از ورود فاضلاب به رودخانه خشک، فورا نسبت به مسدود کردن آن اقدام خواهیم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار