مدیر عامل آب منطقه ای در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد
مدیر عامل آب منطقه ای : اگر استان های پایین دست در این خصوص مشکلی دارند باید نسبت به تنظیم مصارف آبی خود با میزان پتانسیل های آبی و خاکی خود تغییراتی ایجاد کنند بنابراین احداث سد آبریز در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچگونه مشکلی ندارد.
کد خبر: ۹۷۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹ 29 June 2021

احداث سد آبریز به عنوان یکی از راه های توسعه شهرستان های کهگیلویه ، چرام و لنده در بخش کشاورزی و حتی صنعت مطرح می شود سدی که در دوره نمایندگی نماینده سابق به شدت مورد پیگیری بود در دوره نماینده فعلی هم بنابر مصاحبه های وی همچنان یک مطالبه از مسئولین محسوب می شود .
هر چند طی یک سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر سنگ اندازی و یا سهل انگاری در پیگیری اجرای این سد مطرح بوده است اما آخرین پیگیری ها نشان می دهد که مدیران دولتی در استان از جمله استاندار ، معاونین امور اقتصادی و عمرانی استاندار و مدیر عامل آب منطقه ای تلاش های زیادی را برای اجرایی کردن این سد انجام انجام داده اند .
بررسیی آخرین وضعیت این سد موضوعی بود که تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از مدیر عامل آب منطقه ای پیگیری کرد و رسول فرهادی جزئیاتی از روند طی شده این پروژه را توضیح داد.
تاثیر مخالفت استان های زیر دست سد در اجرای پروژه
یکی از مشکلاتی که همواره از طرف نماینده سابق 4 شهرستان در خصوص سد آبریز مطرح می شد ، موضوع مخالفت نمایندگان استان خوزستان به عنوان مناطق پایین دست رودخانه مارون محل اجرای آن بوده است .
بارها بحث مخالفت ، سنگ اندازی و لابیگری نمایندگان خوزستان در وزارت نیرو برای جلوگیری از احداث این سد مطرح شد و حتی از نماینده فعلی هم درخواست هایی برای مقابله با این اقدامات همکاران خوزستانی اش شده بود . ضمن اینکه طی یک سال اخیر برخی رسانه های دغدغه مند در این خصوص مطالب متعددی را برای کمک به اجرایی شدن آن منتشر کرده بودند .
مدیر عامل آب منطقه ای استان هم که خود تلاش های تخصصی زیادی را در این خصوص انجام داده است به تابناک کهگیلویه و بویراحمد می گوید : اعتراض نمایندگان یا هر مقامی از استان های دیگر از جمله خوزستان به احداث سد آبریز ، دلیلی بر مشکل دار بودن آن نیست و این به این معنی است که آن ها دوست دارند ، سدی در بالا دست حوزه استان خود احداث نشود.
رسول فرهادی ادامه داد : هر استانی به تناسب پتانسیل هایی که داد از جمله آب و خاک موجود ، می تواند اقدام به بهره برداری کند بنابراین سد آبریز هم برای بهره برداری از آب رودخانه مارون در حوزه کهگیلویه ، چرام و لنده طراحی شده است .
فرهادی گفت : آورد سالانه این رودخانه بیش از 600 میلیون متر مکعب است که ما در سد ابریز سالانه حدود 125 میلیون متر مکعب از آب این رودخانه را با احداث سد آبریز برداشت خواهیم کرد و فعلا و پس از احداث سد بیش از 500 میلیون متر مکعب مازاد آن همچنان به سد مارون در استان خوزستان سرآزیر می شود .
وی افزود : حق برداشت ما از رودخانه مارون 350 میلیون متر مکعب است که با احداث سد آبریز 125 میلیون متر مکعب برداشت می شود و مابقی سهم استان ما هم با احداث طرح های سقاوه ، ایستگاه پمپاژ دهدشت غربی ، ایستگاه پمپاژ دشت بن و دیگز طرح ها در این حوزه برداشت و مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
فرهادی گفت : این سد در حال کسب پیوست های زیست محیطی خود است و هیچگونه مشکلی برای اجرا ندارد ضمن اینکه اگر استان های پایین دست در این خصوص مشکلی دارند باید نسبت به تنظیم مصارف آبی با میزان پتانسیل های آبی و خاکی خود تغییراتی ایجاد کنند بنابراین احداث سد آبریز در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچگونه مشکلی ندارد.
ماده 56 و نقش دولت روحانی در سرانجام سد آبریز
اخیرا با پیگیری های استاندار ، معاونین وزارت کار به همراه مدیران ارشد برخی بانک های کشور ، به کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند که بحث استفاده از منابع این بانک ها تحت عنوان ماده 56 برای تامین اعتبار و رونق در برخی طزح های مهم استان رایزنی هایی صورت گرفت .
مدیر عامل اب منطقه ای استان در خصوص آخرین وضعیت اعتباری سد آبریز و استفاده از منابع تخصیصی از ماده 56 گفت : خوشبختانه با تلاش های مستمر دکتر کلانتری استاندار ، مهندس صمیمی معاون امور اقتصادی و حاجی زاده معاون عمرانی ، سد ابریز هم در زمره طرح های مهم استان برای استفاده از منابع ماده 56 قرار گرفت .
فرهادی افزود : استفاده از اعتبارات ماده 56 برای اولین بار در این دولت برای تامین اعتبار طرح های مهم استان اختصاص داده شده است که 85 درصد اعتبارات 335 میلیاردی به حوزه آب برای سه طرح سد تنگ سرخ ، سد سقاوه و سد آبریز اختصاص داده شده که سهم سد آبریز بیش از 100 میلیارد تومان از این اعتبارات است.
وی ادامه داد : البته این میزان اعتبار اختصاص داده شده بخشی از اعتبارات لازم برای احداث سد آبریز است که بتوان با آن عملیات اجرایی را آغاز کرد. ضمن اینکه طی سال جدید تفاهم نامه های لازم با بانک عامل منعقد خواهد شد.
بحث معارضین محلی به کجا رسید؟
اما یکی از نکات حاشیه ای پیرامون طرح احداث سد آبریز مربوط به وجود برخی معارضین محلی عمده از شهرستان لنده بود که تلاش هایی برای بررسی و پاسخ به این اعتراضات صورت گرفت .
مدیر عامل آب منطقه ای در خصوص آخرین اقدامات برای توجه به نکته نظرات معارضین ، گفت : معارضات محلی مربوط به اعتراض برخی مردم شهر لنده بوده که خواستار حفظ سهم خود از میزان برداشت از آب سد بودند.
فرهادی افزود : خوشبختانه با توضیحاتی که داده شد ، نگرانی این معارضین برطرف شد و برای آن ها توضیح داده شد که سهم آن ها به طور دقیق و شفاف دیده شده است .
وی گفت : برای تامین آب شرب شهرستان لنده دو حوزه چشمه های موگرمون و آب سد آبریز مطزح شد که نهایتا برداشت از آب سد آبریز تعیین شد.
فرهادی در پایان توضیحات خود از تلاش های سید محمد موحد ، نماینده مردم استان در مجلس هم تقدیر و تشکر کرد و گفت : وی در خصوص رایزنی ها و همچنین رفع معارضات همکاری خوبی با ما داشت .              
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار