قاسمپور با اشاره به اینکه ۸۰ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا مربوط افراد بالای ۶۰ سال بوده است، گفت: تا کنون گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال واکسن زده‌اند و تزریق افراد بالای ۶۷ سال نیز از این هفته آغاز شده است و به زودی با تزریق واکسن به گروه هدف بالای ۶۰ سال آمار مرگ و میر کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۹۷۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰ 13 July 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: همان ویروسی که شاید ابتدای ورودش ترس و لرز زیادی به جان‌ها افکند و سطح رعایت بهداشت را تا حد زیادی بالا برد اما جا خوش کرد و ماندگار شد تا تلاش‌ها برای تهیه یک پادزهر قوی ادامه یابد و دنیا به سمت ساخت واکسن آن هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن برآید.

نزدیک به یک سال و نیم از شیوع کرونا و انواع جهش‌یافته‌اش می‌گذرد و ما اکنون در پیک پنجم به سر می‌بریم، شرایطی که تا به سمت ارام شدن می‌رود دوباره سرکش شده و موج جدیدی را ایجاد می‌کند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کرونای دلتا نوعی جهش یافته از این ویروس است که به هندی و افریقایی معروف بوده و قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری دارد.

عبدالرسول همتی معتقد است: ارتباط شهرهای جنوبی فارس با کشورهایی چون پاکستان و افغانستان و افزایش حضور مهاجرانی از این کشورها سبب شیوع نوع جدید ویروس کرونا در استان‌های جنوبی کشور و شهرهای جنوبی فارس شده و در نتیجه به مرکز استان رسیده است.

در نگاه نخست، مهم‌ترین عاملی که به‌عنوان اوج گرفتن این موج‌ها دیده می‌شود، ساده‌انگاری ویروس توسط عموم است تا جایی که مشاهده می‌شود، برخی ماسک بر چهره ندارند، شلوغی بسیاری از اماکن و تردد بدون هیچ فاصله‌‌گذاری اجتماعی نیز گواهی بر این ادعاست.

تعطیلی برخی اماکن و اعمال محدودیت‌ها شاید در برهه‌ای پاسخگو بود اما امروز که فارس چند روزی است وارد پیک پنجم شده و با قرمز شدن تعدادی از شهرها، محدودیت‌ها نیز شدت یافته است، اما بسیاری از اماکن و اصناف بدون توجه به اعمال محدودیت فعالیت می‌کنند و توجهی به این قوانین و توصیه‌ها ندارند.

اواخر هفته پارک‌ها و اماکن تفریحی غلغله جمعیت است که حکایت می‌کند صبر مردم از پذیرش و ادامه این شرایط لبریز شده است.

گفتگو با برخی از اصناف ما را به این پاسخ رساند که طی یک سال و نیم‌گذشته کسب و کار به شدت خوابیده و آسیب دیده است و لذا صاحبان اصناف دیگر توان به دوش کشیدن این بار سنگین را ندارند، حال جای سوال اینجاست که چرا بر اساس آنچه که وعده داده شده است عمل نمی‌شود تا حمایت‌های لازم از صنوف آسیب‌دیده صورت گیرد؟!

مسوولان طی این مدت بارها به ارائه آمار و اطلاعاتی استناد کرده و گزارش‌هایی از ثبت‌نام اصناف آسیب‌دیده در سامانه کارا، پرداخت بیمه بیکاری به کارگران، پرداخت تسهیلات کرونایی به صنوف آسیب‌دیده و ... را اعلام کرده‌اند در حالی که در این میان صنوف از شرایط راضی نبوده و قادر به جبران ضررهای وارده نیستند.

اینها در حالی است که معاون استاندار فارس معتقد است شرایط سخت دولت، بی‌پولی، تحریم‌ها و ... مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است اما برخلاف آن، دولت تسهیلاتی که تعیین شده بود را به اصناف اعطا کرد.

عبدالرضا قاسمپور با بیان اینکه به مشکلات بسیار زیاد اصناف طی مدت شیوع کرونا آگاه است، گفت: تلاش شده است تا علی‌رغم همه مشکلات تعادلی میان اقتصاد، معیشت، امنیت و با اولویت سلامت برقرار کنیم.

بحث دیگری که در این میان از اهمیت برخوردار بوده و دغدغه همه اقشار جامعه می‌باشد واکسیناسیون به‌عنوان یک مطالبه عمومی است که در استان همچون کشور در حال انجام است.

در این میان برخی اقشار و گروه‌ها نسبت به تزریق سریع‌تر واکسن مطالبه می‌کنند که این موضوع وابسته به سند ملی تزریق واکسن است.

بر اساس گفته‌های جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا تزریق واکسن در استان بر اساس مشخص شدن گروه‌های هدف انجام می‌شود و ادامه می‌یابد.

قاسمپور با اشاره به اینکه ۸۰ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا مربوط افراد بالای ۶۰ سال بوده است، گفت: تا کنون گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال واکسن زده‌اند و تزریق افراد بالای ۶۷ سال نیز از این هفته آغاز شده است و به زودی با تزریق واکسن به گروه هدف بالای ۶۰ سال آمار مرگ و میر کاهش خواهد یافت.

گرچه برخی اقشار و صنوف به جهت نوع کارشان و در معرض خطر بودن واکسن را دریافت کرده‌اند اما در این میان شنیدن خبر تزریق واکسن توسط برخی مدیران دستگاه‌های مختلف استان نیز حاشیه‌هایی به همراه داشته است.

اعمال محدودیت‌ها و پایبندی به آن از دیگر مواردی است که باید به ان توجه کرد، جانشین استاندار فارس در ستاد کرونا از پلمب ۹ هزار و ۸۰۱ واحد صنفی از ابتدای کرونا خبر داد و گفت: این پلمب اسیب‌های بسیاری دارد که ما نیز نگران ان هستیم اما جهت عمل به قانون ان را اجرا کرده‌ایم لذا نیاز است مردم در درجه نخست به این قوانین پایبند باشند.

قاسمپور افزود: همچنین از ابتدای کرونا تا به امروز ۵۲۷ هزارو ۲۲۰ خودرو به دلیل رعایت نکردن قانون منع تردد در استان جریمه شده‌اند.

به طور کلی از ابتدای کرونا تا روز گذشته آمار فوتی‌های کرونا در استان به ۴۹۰۰ نفر رسیده است و رئیس دانشگاه علوم پزشوی شیراز نسبت به تکمیل ۷۰ درصدی ظرفیت بخش‌های مختلف بیمارستان‌های مرجع کووید هشدار داده است.

در این راستا می‌طلبد تا کامل شدن فرایند واکسیناسیون برای اقشار مختلف جامعه با صبوری نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی که مهم‌تربن آن شست و شوی مداوم دست‌ها است، اقدام کنیم، همچنین استفاده از ماسک حتی پس از تزریق واکسن نیز توصیه می‌شود و عدم حضور در اماکن عمومی و دورهمی‌های خانوادگی و تفرجگاه‌ها مدنظر است.

چنانچه اعمال محدودیت‌ها از هفته گذشته شدت یافته است و پاساژها در ساعت ۱۸ ملزم به تعطیلی هستند و در شرایط قرمز کرومایی اصناف گروه یک مجاز به فعالیتند، گرچه شاهد هستیم که این محدودیت‌ها با جدیت قبل رعایت نمی‌شود اما رعایت شخصی می‌تواند در این میان مثمرثمر واقع شود و از آسیب بکاهد.

برچسب ها: کرونا ، دلتا ، شیوع کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار