به مناسبت روز خبرنگار
تحریریه تابناک به مناسبت روز خبرنگار و به منظور تجلیل از خبرنگارانی که بدون هیچ چشم داشتی ، همواره تلاش کرده اند که با استفاده از ظرفیت های این سایت خبری تحلیلی ، در راستای کمک به توسعه استان گام بردارند ، اقدام به درج گزارشی از برخی جزئیات یا به قولی بیوگرافی ، دغدغه ها و شناختن بیش از پیش این عزیزان نموده است .
کد خبر: ۹۸۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹ 09 August 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، وقتی صحبت ار خبرنگاران می شود ، همیشه به یاد عبارت "سنگرسازان بی سنگر می افتیم" که در زمان جنگ برای نیروهای جهادی کاربرد زیادی داشت و وجه تشابه این دو گروه یعنی خبرنگاران و جهادگران در این است که ، جهادگران معمولا بدون محافظ ، برای دیگران حفاظت و سنگر می ایجاد می کردند و خبرنگاران هم همیشه ازهمه جا گزارش و تصویر منتشر می کنند و برای حل مشکلات مردم چه مرارت ها که نمی کشند اما هیچ وقت نامی از خودشان و مشکلات شان نیست ! تنها روزی که جامعه تا حدودی ذهن شان تلنگری از وضعیت خبرنگاران می خورد ، همین روز تقویمی خبرنگار است .
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حدود 8 سال است که در این استان فعالیت خبری خود را آغاز کرده است و از همان ابتدا تلاش کرده که استقلال خود را در حوزه هایی که رعایت این مهم برای دیگران گاها بسیار سخت است از جمله جانبداری های سیاسی و قومیتی ، حفظ کند .
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نمایندگی استانی "تابناک" را بر عهده دارد که از همان ابتدای راه اندازی در سال 93 تاکنون در میان سایت های استانی تابناک در سراسر کشور ، توانسته رتبه قابل قبولی داشته باشد و همیشه جز برترین ها بوده است . 
مجموعه تابناک افتخار همکاری برخی خبرنگارانی را دارد که در کار خود بسیار جدی هستند و با پذیرش کامل سیاست های خبری این سایت پر مخاطب از جمله عدم وابستگی به افراد ، قومیت ها ، جناح های سیاسی ، همچنین تاکید بر اصولی مانند مردمی بودن ، رعایت اصل انصاف در نقد ، توجه و بیان مشکلات ، نارسایی ها و ضعف برخی مدیران با اعتقاد به انتشار شفاف اطلاعات و اخبار ، ضمن انعکاس موفقیت های مسئولین و مردم ، جایگاه قابل قبولی نزد افکار عمومی داشته باشد .
تحریریه تابناک به مناسبت روز خبرنگار و به منظور تجلیل از خبرنگارانی که بدون هیچ چشم داشتی ، همواره تلاش کرده اند که با استفاده از ظرفیت های این سایت خبری تحلیلی ، در راستای کمک به توسعه استان گام بردارند ، اقدام به درج گزارشی از برخی جزئیات یا به قولی بیوگرافی ، دغدغه ها و شناختن بیش از پیش این عزیزان نموده است .
همکاران ما در تابناک کهگیلویه  وبویراحمد را بشناسید
مجموعه تابناک کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر بشناسید + بیوگرافی و تصاویر
همیشه برای مظلومیت زیلایی دلم می سوخت ، لزله سیسخت هم اضافه شد
علیرضا جانی پور ، همکار خوب تابناکی ها در کهگیلویه و بویراحمد است که در حوزه شهرستان دنا فعالیت می کند و اینگونه خود را معرفی می کند :
۳۴ ساله هستم
ساکن سیسخت
متاهل
فوق دیپلم حسابداری مالی
کارآفرین در حوزه تولید قارچ خوراکی و دارویی
خط قرمز:صیانت از حق مردم
شعار:خبرنگاری که استقلال خبری نداشته باشد خبرنگار نیست،خائن است.
مهمترین دغدغه : همیشه دلم برای مظلومیت مردم زیلایی می سوخت،مظلومیت مردم زلزله زده زادگاهم سیسخت هم به آن اضافه شد.
نظرم در مورد رسانه:بدون از هیچ چشم داشتی پای در عرصه خبر و خبرنگاری گذاشتم تا صدای  گویای مردمی باشم که رسانه را تنها تریبون خود برای رسیدن به مطالباتشان انتخاب کرده اند.
اعتقاد دارم هر جا که حرف حق زده می شود تهدید هم می آید.
وضعیت کار در شهرستان دنا:به عقیده بنده شهرستان دنا یکی از پر حجم ترین شهرستان های استان از لحاظ  خبر هست که وجود رسانه های زیادی را می طلبد اما نبود اینترنت در اغلب روستاهای این شهرستان سبب محرومیت قشر زیادی از مردم آن از رسانه و دسترسی به روز و لحظه ای اخبار شده است.
اعتقاد دارم مردم شهرستان دنا مظلومترین مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
نگرش مردم و مسئولین:همه سال، از دغدغه‌های مردم می‌نویسیم و حرف‌های مسئولان را منعکس می‌کنیم، ما که در سخت‌ترین شرایط، جزو اولین حاضران در میدان خدمت بوده و هستیم؛ راویان صادقی که با افتخار و علیرغم دشواری‌های بسیار، تمام ساعات شبانه روز، پیوسته برای کسب و مخابره آخرین اخبار، تلاش می‌کنیم اما گاها هم تهدید میشویم.
ما  پل ارتباطی مردم و مسئولان هستیم، با مشکلات مردم همراه میشویم و در این همراهی تا پای فدا کردن جانمان پیش می‌رویم.
مدیرانی هستند که انتظار دارند فقط خوب ها را منعکس کنیم اما با مظلومیت مردم چه کنیم؟
من اعتقاد دارم امید مردم به خبرنگاران است و نا امید کردن این مردم بزرگترین خیانت در حق آنهاست ، پس خوب ها را می نویسیم و نقد ها را هم منصفانه عنوان می کنیم.
تلخی و شیرینی کار:در طول این چند سال و در برهه های زمانی مختلف صحنه هایی را مشاهده کردم متشکل از مظلومیت و فقر که نتوانستم کاری را برای آنها انجام بدهم و برای همیشه در ذهنم حک شد.
یک خبرنگار زمانی خوشحال می شود که مشکل مردم را حل کند.
مجموعه تابناک کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر بشناسید + بیوگرافی و تصاویر
قریب به پنج سال این عکس را نگاه می کنم و حرف های دخترک زیلایی را مرور که نمی دانست دوربین چیست و عکس یعنی چه! اینکه میگویم مظلومیتی وجود دارد همین ندانستن دختر بچه ای است که وقتی تصویر خود و هم بازی هایش را در دوربین می بیند گویی تمام دنیا را دارد.
کلام آخرم:در طول ۷ سال فعالیت خبرنگاریم هیچ گاه به مادیات آن فکر نکردم چون بی نیاز بودم ، خوبها را گفتم و برای بدها زمان دادم ، مثل همه خبرنگاران دیگر تهدید شدم اما با پشتوانه مردم ایستادم و به جرات میگویم خبرنگاری سخت‌ترین شغل دنیاست.
مجموعه تابناک کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر بشناسید + بیوگرافی و تصاویر
همسو با تابناک از افراط و تفریط ها دور بودم
مجید مرادی هستم از شهرستان لنده افتخار همکاری از سال ۹۴ را با تابناک کهگیلویه و بویر احمد دارم. از جمله ی علل و عوامل که باعث شد به سمت مجموعه ی تابناک در حوزه خبر بروم بی طرفی این سایت به نسبت دیگر سایت های خبری تحلیلی در راس "مباحث سیاسی بود و خوشبختانه با حفظ رویه ی اعتدال در کارم توانستم همسو با تابناک خود را از افراط و تفریط های موجود در جامعه دور کنم.
خوشبختانه با گسترش فضای مجازی، کار خبری به نسبت سال های ابتدای فعالیت ما در شهرستان آسان و می توان گفت جامعه ی کنونی با کار رسانه آشنایی خوبی دارند و اینجا در شهرستان ما هم صنف خبری حسابی جا باز کرده است طوریکه کوچکترین مشکل از دور دست ترین مناطق توسط مردم محلی با هدف پیگیری به دست خبرنگاران میرسد و این یعنی مردم پناهگاهی به نام رسانه را در کنار خود احساس می کنند و صد البته در نقطه ی مقابل ، مدیران نیز به این نتیجه رسیده اند که رسانه ها از جمله ی مهمترین عواملی هستند که میتوان به کمک آنان خدمات یک مجموعه ی اداری و  مجموع خدمات نظام را برای جامعه تشریح کرد.
از جمله ی مواردی که بار ها با آن روبرو شده ام و هر وقت پیش می آید آزارم می دهد تحلیل کردن شخصیت خبری از روی یک خبر و گزارش است. گاهی من خبرنگار گزارشی کار می کنم که در آن به یک مشکل فرهنگی-اجتماعی ، سیاسی پرداخته می شود که در این بین یقنیا روی سخن خبرنگار رفع آن مشکل است ولی برخی ها آن را حمله به فلان مدیر و یا مجموعه ی اداری تلقی می کنند و برعکس پیش می آید گزارش عملکردی از یک مدیر و مجموعه ی اداری کار می شود و برخی ها شما را همسو با آن مدیر و مجموعه تعریف می کنند...! ولذا برداشت شخصی من این است اگر چه همه می دانند عده ای خبرنگارند و کار خبری می کنند ولی همچنان وقت نیاز است تا همه ی مخاطبان به این واقعیت برسند که می شود امروز یک مدیر را نقد کرد و فردا گزارش عملکرد آن مدیر را کار کرد.
مجموعه تابناک کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر بشناسید + بیوگرافی و تصاویر
فاطمه کریمی هستم خبرنگار سایت تابناک در گچساران . از سال ۱۳۸۸همزمان با تحصیل در دانشگاه پیام نور دهدشت در رشته علوم سیاسی با همکاری یکی از اساتید دانشگاه به خبرگزاری فارس در یاسوج معرفی و بعد از یک سال همکاری و کسب تجربه از اساتید خبری در روزنامه استانی امید مردم به مدت چندین سال مشغول به کار شدم و در سال ۹۲به شهر خودم گچساران برگشتم و با گرفتن سرپرستی چند روزنامه کشوری و استانی مشغول و هم اکنون هم در سایت تابناک کار می کنم.
به نظر خودم کار خبرنگاری خصوصا در شهرستان ها یعنی اجحاف حق این بزرگواران ، به عنوان مثال اعتقاد دارم بیشترین خروجی خبر در استان در شهر گچساران است و خبرنگارانی هم که بدون هیچ چشم داشت مالی و بدون حمایت و پشتیبانی کار خبری انجام می دهند نهایتاً مورد بی مهری مسئولین چه استانی و چه شهرستانی قرار می گیرند.
همین خبرنگاران که در تمام فصول سال به بیان مشکلات و درد و دل های مردم می پردازند ، حتی در روز خبرنگار هم هیچ مسئولی پای درد و دل آنها نمی نشیند و برای رفع حداقلی مشکلات آنها اقدامی نمی کند .
و این ۱۷مرداد هر سال تکرار می شود و عاید ما خبرنگاران فقط موجی از پیام تبریک ها می باشد تا سال دیگر دوباره همان حال و روز و شرایط همیشگی.
کاش مسئولین هر سال به کمک خانه مطبوعات استان حداقل به وضعیت تعدادی از خبرنگاران که شغل دیگری جز خبرنگاری ندارند بپردازند و از آنها حمایت کنند.
همیشه دادن یک خبر خوشحال کننده و مسرت بخش به مردم حال دل خبرنگار را خوش می کند و با اینکه آن خبرنگار در زندگی شخصی خود با هزاران مورد از  جنس همان مشکلات دست و پنجه نرم می کند ولی به قول معروف خم به ابرو نمی آورد.
امیدوارم روزی دولت مردان جایگاه و قدر خبرنگاران را بدانند و اگر نمی توانند کاری برایشان انجام دهند حداقل مشکلی برایشان نتراشند.
تبعیض و بی عدالتی خصوصا در به کارگیری نیروها و استخدامی ها... همیشه آزارم می دهد . با اینکه گچساران به شهر نفت خیز معروف است ولی بیشتر مردم این شهر فقط اسمی از نفت را یدک می کشند و چندان نفعی از آن نمی برند! بیشتر نیروهای شاغل در این صنعت غیر بومی و بومی ها هم بصورت استخدامی های سفارشی و فامیلی هستند!
و در آخر به نوبه خودم ضمن گرامیداشت یاد شهدای رسانه این روز را به تمامی تلاشگران عرصه قلم و خبر خصوصا همکاران خوب خودم در شهرستان گچساران که با تمام ناملایمی ها و بی مهری ها همچنان پای کار هستند تبریک و تهنیت عرض می کنم.
مجموعه تابناک کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر بشناسید + بیوگرافی و تصاویر
رسالت خبر و خبرنگار متاثر از ذات و تفکرات نگارنده خبر است
احسان رضایی متولد 1371 هستم متأهل و دارای یک فرزند ، در حال حاضر شغل ثابتی ندارم و گاها در پروژه های مختلف به عنوان نظارت ایمنی کار می کنم.
از سال ۹۸_۹۹ به دلیل علاقه زیاد به عکاسی از عکاسی شروع کردم و در طبیعت زیبای اطراف به عکاسی پرداختم.
در این بازه زمانی با دوستان عزیز خبرنگار گه گاهی به صورت مختصر در فضای رسانه ای هم صحبت و هم دل می شدم و انچه که دوستان خبرنگار از زیبایی های قلم و ساختار خبر و خبرنگاری می گفتند باعث ایجاد شوق و اشتیاق من به سوی خبر شد و در بعضی مواقع برای تهیه خبر همراهیشون میکردم و کارهای خبری انجام می دادم و به تازه گی ها به لطف استاد عزیزم جناب آقای مهدی مرادی که الحق و الانصاف همیشه صدای رسای مردم بودند و گویای حقایق موجود در جامعه ، به مجموعه تابناک پیوستم و ان شالله بتوانم و تلاش می کنم که در این راه برای شهرستان مثمر ثمر باشم.
خبرنگار به معنای نگارنده یک خبر است و رسالت خبر و خبرنگار متاثر از ذات و تفکرات نگارنده خبر است چرا که این نگارنده است که محتوا و مایحتاج ایجاد آن خبر را در ذهن خویش پرورش و در قالبی به نام خبر بر روی خروجی و در انظار عموم قرار می دهد . شکی نیست این قلم وقتی در جهت عمران و آبادی منطقه باشد می تواند رخداد خوبی بوجود بیاورد که برای جامعه مثمر ثر باشد.
این خبرنگار است که باید وقایع و حقیقت های موجود در جامعه را بیان کند و بیان کننده دردها و مشکلات مردمانی باشد که شاید خود نتوانند این مشکلات را بیان کنند.
یک شهرستان و شهر زمانی خوب و زیبا خواهد بود که مشکلی نداشته باشد و دغدغه من به عنوان خبرنگار بیان مشکلات شهرستان در قالبی است که بتوان آن را به بهترین وجه به گوش مسئولین رساند به گونه ای که چاره ای اندیشه شود برای حل آن مشکلات.
شهرستان کهگیلویه آن قدر مشکلات زیاد دارد که مجالِ گفتن آن ها در این مقال نیست چرا که اعتقاد دارم متاسفانه از پایه و زیر ساخت های اولیه به معنای واقعی محروم هستیم.
وقتی می بینم جوانی از این شهرستان برای کار و اشتغال مجبور است کیلومتر از خانواده خویش دور شود در درون احساس بسیار ناخوشایندی دارم و می گویم کاش مسئولین ما در رأس سعی بر پایه ریزی زیر ساخت های لازم در شهرستان کنند و کار های عمرانی و آبادی را با جدیت پیگیر شوند . توجه جدی به پروژه هایی که رها شده اند ، کارهایی که نیمه تمام مانده اند و این چنین کارها هستند که باعث پیشرفت می شوند.
وظیفه خبرنگاران و من خبرنگار است که این چنین مشکلات را داد بزنیم و به گوش مسئولین برسانیم.
مجموعه تابناک کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر بشناسید + بیوگرافی و تصاویر
استان نیازمند توسعه متوازن
مهدی مرادی ، کارشناس ارشد علوم سیاسی ، دارای 31 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش ، 8 سال سابقه مدیر مسئولی در تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، قبل از آن 6 سال فعال در حوزه وبلاگ نویسی سیاسی و آموزشی ، اکنون هم افتخار همکاری با خبرنگاران تابناک استان به عنوان مدیر مسئولی را دارم .
دیدگاه من در خصوص اهمیت حوزه خبر تقریبا همان چیزی است که همکارانم عنوان کردند و البته به شدت معتقد به سلامت حوزه خبر هستم و همیشه در هر دورهمی یا نشست های دوستانه یا تخصصی که با همکاران خبرنگار در سایر رسانه ها داشته ام بر این نکته تاکید کرده ام که باید تلاش شود برخی افراد از کجی های مرسوم این روزهای رسانه از جمله قوم گرایی و معامله گری ، حمایت های بی دلیل یا نقدهای غیر منصفانه ، دست بردارند و در جهت توسعه متوازن نقش ایفا کنند .
آنچه که در این استان به شدت مرا آزار می دهد ، قوم گرایی ، سیاست زدگی ، نگاه صفر و صد به اشخاص و از همه مهمتر برنامه ریزی توسعه نامتوازن در مناطق مختلف استان است .
بی برنامگی و نداشتن افق توسعه ای متناسب با ظرفیت های مناطق از جمله مشکلاتی است که ذهن من و بسیاری از خبرنگاران استان را درگیر خود کرده است . به عنوان مثال نگاه های غیر کارشناسانه باعث شده است که شهرهایی مانند یاسوج که بهترین پتانسیل برای سرمایه گذاری گردشگری هستند ، به عذاب آورترین شهر استان برای زندگی تبدیل شود و برخی از گردشگرانی که به این منطقه می آیند ، از این شهر با خاطره ای ناخوش برگردند و سال های بعد ترجیح دهند به مناطقی از کشور با آب و هوای مشابه یاسوج بروند ، چرا که در این شهر زیرساخت ها اصلا متناسب با یک شهر گردشگر پذیر نیست از طرف دیگر مسئولین این شهر اصرار دارند که یاسوج را به سمت یک شهر صنعتی ببرند ، در حالی که اولین زیرساخت صنعتی شدن وجود زمین و امکانات است که در یاسوج وجود ندارد و در صورت اصرار باید طبیعت و باغ و تپه ها را شهرک صنعتی کرد! و بدتر از همه طبیعت زیبای آن را بسیار زشت کرد!
در پایان به عنوان یک خبرنگار ، سعی کرده ام آنچه را که برای بهبود وضعیت استان از دستم بر می آید را بدون غرض و تخریب دیگران اما شفاف و بی تعارف مطرح کنم ، ضمن اینکه هیچ وقت اصرار بر بدون اشتباه بودن خود نداشته ام .
نکته آخر ، مجموعه تابناک کهگیلویه و بویراحمد آمادگی کامل برای انعکاس مشکلات مردم در همه مناطق استان را دارد هر چند متاسفانه در برخی مناطق استان خبرنگار نداریم اما هیچوقت از انعکاس خبرهای این مناطق کوتاهی نکرده ایم .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مدیر شهرستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
سلام جناب مرادی، از زمانی که برای اولین بار و بعنوان یک مدیر در کهگیلویه با خبرنگاران ارتباط پیدا کردم خبرنگار سایت تابناک در کهگیلویه بود، جناب سید مصطفی گنجی سالهای ۹۶ تا ۹۷ بعنوان خبرنگار تابناک در کهگیلویه با من در ارتباط بود و انصافا همیشه بهترین اخبار را منتشر میکرد بطوری که هنوز که هنوزه وقتی عملکرد اداره خودم را در گوگل سرچ میکنم فقط خبر تابناک جناب گنجی بالا میاد. بعد از او دیگر نه از تابناک بدرستی خبری خواندم و نه نامی ازتابناک در کهگیلویه دیدم.الان که این خبر شما را دیدم تعجب کردم چطور اسمی از این خبرنگار نیست رسم ادب ایجاب میکرد حداقل از زحماتش در این خبر اشاره میکردی.
باوجود آنکه دیر شده اما به نوبه خودم از اینجا به این خبرنگار یعنی جناب سید مصطفی گنجی تبریک میگویم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار