انتخاب اندبیل خلخال به عنوان روستای قرآنی ایران، معارفه فرمانده سپاه حضرت عباس (ع)، ایده نو برای حل مشکل زوج‌های نابارور، ایجاد ۲ دانشکده موضوعی و نمایش سنگ‌افراشته‌های قلعه احمدآباد از جمله عناوین مهم‌ترین رویدادهای خبری در نقاط مختلف استان اردبیل در هفته گذشته بود.
کد خبر: ۹۸۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴ 14 August 2021

اندبیل خلخال روستای قرآنی ایران شد

به گزارش تابناک اردبیل، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال از انتخاب روستای اندبیل این شهرستان به‌ عنوان روستای قرآنی ایران اسلامی خبر داد.

رویا کاظمی در این زمینه اظهار کرد: طرح ملی انتخاب روستای قرآنی ایران با هدف الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها، توسعه و ترویج و جریان‌سازی فرهنگ قرآن و عترت در اقشار مختلف جامعه و تقویت هویت دینی و شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآن و عترت در مناطق روستایی کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: هفت روستای مستعد و دارای شرایط استان اردبیل در این طرح شرکت کردند و از این هفت روستا بر اساس امتیازات عمومی و تخصصی ، سه روستای اندبیل از خلخال، ایوریق از هیر و احمدآباد از مشگین‌شهر برای مشارکت در طرح ملی انتخاب روستای قرآنی ایران انتخاب شدند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال گفت: روستاهای قرآنی ایران به‌ صورت سالانه و طی مراسم رسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شود که در این دوره نیز روستای اندبیل از شهرستان خلخال در بین هفت روستای برتر قرآنی کشور قرار گرفت.

فرمانده و جانشین سپاه استان اردبیل معرفی شد

سردار غلامحسین محمدی اصل به عنوان فرمانده و سرهنگ شکر عبدی به عنوان جانشین سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل معرفی شد.

آیین معارفه و انتصاب فرمانده و جانشین سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل همزمان با اولین روز ماه محرم با حضور سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار بابازاده فرمانده قرارگاه عاشورا، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و مسئولان امنیتی، نظامی و سیاسی استان در سالن ولایت اردبیل برگزار شد.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل با تقدیر از اعتماد فرمانده کل سپاه به سرباز کوچک ولایت گفت: امیدواریم با کمک بسیجیان متعهد و متدین در این مسئولیت سنگین موفق عمل نموده و به دستورات مقام معظم رهبری و مسئولان عالی سپاه به نحو شایسته عمل نماییم.

سردار غلامحسین محمدی اصل با بیان اینکه انقلاب اسلامی و کشور با سه تهدید سخت، نیمه سخت و جنگ نرم مواجه است، افزود: اولویت امروز کشور مقابله با جنگ نرم است.

دانشکده صنایع خلاق و علوم آب‌های معدنی در اردبیل ایجاد می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل از تلاش‌ برای راه‌اندازی ۲ دانشکده موضوعی صنایع خلاق و علوم و فناوری آب‌های گرم معدنی در این استان خبر داد.

اسحاق رسولی در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اردبیل افزود: دانشکده صنایع خلاق برای استان مزیت ایجاد خواهد کرد و دانشکده علوم و فناوری آب‌های گرم معدنی نیز بر اساس مزیت نسبی منطقه راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در قالب سرای نوآوری به رشته‌ها و صنایع خلاقی مانند وب، بازی‌های الکترونیکی، واقعیت مجازی، اینترنت اشیا و رسانه‌های مجازی ساختمانی اختصاص داده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل یادآور شد: پیش‌تر در برخی رشته‌ها دانشجو به محیط کسب و کار راه نمی‌یافت و جذب بازار کار نمی‌شد، به این دلیل که استان اردبیل از نظر صنعتی توسعه یافته نیست و در بیشتر رشته‌ها از جمله رسانه به صورت سنتی اداره می‌شود.

۴۰ واحد صنعتی راکد در استان اردبیل احیا می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: ۴۰ واحد صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی این استان تا پایان سال احیا می‌شود.

محمد اهلی در جریان بازدید خبرنگاران از ۲ واحد تولیدی شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل افزود: افزایش اشتغال و تحقق شعار تولید، پشتیبانی و موانع‌زدایی از حمایت و برنامه‌های این شرکت برای بازفعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد و نیمه‌فعال در شهرک‌های صنعتی استان اردبیل می‌باشد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی استان به چرخه تولید باز برگشته و امید می‌رود تا پایان سال بقیه واحدهای راکد فعال شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبی با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ واحد تولیدی راکد فعال شد، افزود: ۷۵ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی استان اردبیل فعال و ۲۵ درصد دیگر هم راکد و نیمه‌فعال است.

سنگ‌افراشته‌های قلعه احمدآباد مشگین‌شهر به نمایش درمی‌آید

سرپرست معاونت میراث ‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل از ایجاد موزه سنگ در قلعه احمدآباد مشگین‌شهر برای نمایش سنگ‌افراشته‌های کشف شده خبر داد.

روح‌الله محمدی با اشاره سنگ‌افراشته‌های کشف‌شده در اطراف قلعه احمدآباد و کنده‌کاری‌های روی سنگ‌ها اظهار کرد: این سنگ‌افراشته‌ها به طول سه تا پنج متر از جمله بزرگ‌ترین سنگ‌افراشته‌هایی هستند که تاکنون کشف شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار سنگ‌افراشته از زیر خاک خارج شده‌ و قرار است در همان مکان در قالب موزه سنگ به نمایش گذاشته شود، افزود: قدمت این سنگ‌افراشته‌ها که به عصر آهن بازمی‌گردد و بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارند، قرار است بررسی شود.

سرپرست معاونت میراث ‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در مورد کنده‌کاری‌های روی سنگ‌افراشته‌ها بیان کرد: این کنده‌کاری‌ها شامل چشم‌ها و بینی انسان هستند اما شمایل کاملی از انسان را ندارند؛ موها نیز کنده‌کاری شده که در ادامه تبدیل به دست‌ها می‌شوند، کمربند دارند که شمشیر یا خنجر متصل به آن روی این سنگ‌ها حکاکی شده، چشمان این سنگ‌افراشته‌ها باز بوده و به صورت مردمک نشان داده شده است.

حل مشکل ناباروری با ایده نو دانشجوی پزشکی اردبیل

دانشجوی سال چهارم رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تولید محصول یوپرم "Uperm" ایده نویی را برای درمان ناباروری ارائه کرد.

علیرضا محبی که به همراه تعدادی از دانشجویان علاقه‌مند، کار تحقیقی نوینی را در عرصه درمان ناباروری آغاز کرده و با ارائه ایده خود موفق به کسب رتبه اول جشنواره "ایده‌های نو حوزه سلامت" شده است، گفت: برای حل مشکل زوج‌های نابارور با تولید محصول جدید، در تست‌های آزمایشگاهی نیز به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: محصولی که با ایده نوین تولید شده، با نام تجاری‌ یوپرم "Uperm" با شماره اختراع ۱۰۴۷۷۹ در مرکز مالکیت فکری، ثبت اختراع شده و روشی برای حل مشکلات زوج‌های نابارور است.

محبی بیان کرد: در واقع یوپرم "Uperm" روشی برای بهبود جداسازی اسپرم‌های متحرک است که امیدواریم برای حل مشکل اساسی ناباروری راه‌گشا باشد.

بیش از ۸۷۰ میلیارد ریال مستمری به مددجویان اردبیل پرداخت شد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل از پرداخت بیش از ۸۷۰ میلیارد ریال مستمری به مدد جویان تحت پوشش این نهاد در این استان در سال جاری خبر داد.

حسین دشتی در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه هر ماه به خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد مستمری پرداخت می‌شود، گفت: پرداخت مستمری به مددجویان برای تامین نیازهای اساسی آنها صورت می‌گیرد.

وی افزود: در سال های اخیر قدم های خوبی برای حمایت از اقشار نیازمند جامعه برداشته شده به طوری که مستمری پرداختی به مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد چندین برابر افزایش یافته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل با اشاره به اینکه به ۴۱ هزار و ۴۳۸ خانوار تحت پوشش کمیته امداد در استان اردبیل مستمری پرداخت می‌شود، بیان کرد: زنان سرپرست خانوار، سالمندان و سرپرستان خانوار از کار افتاده زیر ۵۵ سال که به علت بیماری تحت حمایت کمیته امداد هستند، مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.

بیش از ۶ هزار جلد کتاب در طرح تابستانه اردبیل به فروش رفت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: ۶ هزار و ۱۱۲ عنوان کتاب با ارزش بیش از چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال در طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ این استان به دست متقاضیان رسید.

عبدالله بحرالعلومی در این زمینه بیان کرد: سقف خرید برای هر نفر در طرح تابستانه کتاب سه میلیون ریال بود که این سقف خرید نسبت به طرح‌های پیشین یک میلیون ریال افزایش یافت و خریداران می‌توانستند از ۲۰ درصد یارانه خرید کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی بهره‌مند شوند.

وی افزود: اجرای طرح‌های حمایتی فصلی از کتاب‌فروشان با هدف هدایت بخشی از یارانه‌ها برای خرید از کتاب‌فروشی‌ها و توجه به این صنف صورت می‌گیرد تا با رعایت عدالت در توزیع یارانه، فرصت مصرف آن در کشور هم برای کتاب‌فروشان و هم برای خریداران فراهم گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد: نمایشگاه‌های کتاب شریعتی و ولایت در کنار کتاب‌فروشی‌های خیام، بهروز، حکیم، الدورادو، دکتر بوک و اورنگ از اردبیل، کتاب‌فروشی افق از گرمی، دانشجو از پارس‌آباد و دنیز از مشگین‌شهر در این طرح حضور پررنگی داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار