این روزها بهارستان پرترددترین مکان برای سیاسیون و صاحب منصبان از همه حوزه ها است . نمایندگان ، دولتی ها ، لابی گرها و هر آنکه به نوعی صواب یا ناصواب ، قانونی یا غیرقانونی و ... چشم به دولت آینده دارد ، سر و کله اش در راهروهای مجلس و کمیسیون ها پیدا می شود و سعی در پیش برد اهداف خود ، طیف یا منطقه خود را دارد.
کد خبر: ۹۸۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴ 15 August 2021

به قدرت نمایندگان امیدوار باشیم یا انصاف رئیسی؟

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، این روزها بهارستان پرترددترین مکان برای سیاسیون و صاحب منصبان از همه حوزه ها است . نمایندگان ، دولتی ها ، لابی گرها و هر آنکه به نوعی صواب یا ناصواب ، قانونی یا غیرقانونی و ... چشم به دولت آینده دارد ، سر و کله اش در راهروهای مجلس و کمیسیون ها پیدا می شود و سعی در پیش برد اهداف خود یا طیف یا منطقه خود را دارد.
در این بین کهگیلویه و بویراحمد ، احتمالا همه زور و توان لابی گری اش همانند سال های گذشته محدود به نمایندگان خود در مجلس است که به میزان قدرت و نفوذی که دارند می توانند از دولت آینده و وزرایش ، امتیاز بگیرند . ( لازم به توضیح است که عرف معمول در روزهایی که وزرا به مجلس معرفی می شوند ، لابیگری و گرفتن قول و وعده برای منطقه خود در ازای رای اعتماد است !)
اینکه از همین ابتدا بر اساس داشته هایمان در مجلس بخواهیم نتیجه بگیریم که تا چه میزان در تعریف درخواست های استان و موفقیت در کسب قول وزرا برای تحقق آن ها موفق هستیم ، مطمئنا داده ها و دریافت ها نشانه خوبی نیست و نباید چندان امیدوار بود چرا که میزان سهم و قدرت ما در کمیسیون ها تا اینجای کار منحصر به کمیسیون آموزش و مهدی روشنفکر است که آن هم با وضعیت پیش آمده برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که می تواند حوزه مهمی باشد ، فعلا نامشخص است و اگر هم قرار بر لابیگری وزیر باشد ، با وجود نمایندگان استان های قدرتمند و دارای لابی های قوی احتمالا سهم استان از لابیگری ناچیز خواهد بود ! این در حالی است که در دیگر کمیسیون های مهم ، کهگیلویه و بویراحمد ، تقریبا نه عضوی دارد و نه قدرتی که از بیرون منافع استان را پیگیری کند!
البته این به معنی خنثی بودن نمایندگان استان در مجلس نیست و حتما روشنفکر با توجه به اهمیت نسبی کمیسیون آموزش ، موحد با تجربه بیش از دو دهه ای خود در نمایندگی مجلس یا سید ناصر حسینی با توجه به جایگاه ویژه ای که نزد سیاسیون اصطلاحا انقلابی و حاکمیت دارد ، حتما تلاش هایی خواهند کرد و به دستاوردهایی هر چند محدود خواهند رسید اما از هم اکنون اولا نباید انتظار بیش از اندازه از نمایندگان استان آن هم مانند دوره قبل با توجه به عضویت قدرتمند نمایندگان استان در کمیسیون های موثر داشت و دوما از هم اکنون باید گفت ، نقدها از نمایندگان بی شک بی فایده خواهد بود چون نقد باید منتج به راه حل و نتیجه باشد اما وقتی اطمینان داریم که هر چه هم انتقاد شود ، راهی برای مرتفع شدن ایراد وجود ندارد ، پس باید گفت حداقل در این شرایط نقد بر نمایندگان بی فایده است چرا که بضاعت ما در مجلس فعلا همین است و باید سعی شود به هر نحو ممکن از ان بشترین بهره را برد.
نمایندگان استان هم در این روزها لازم است از هر اهرم و قدرتی برای جبران ضعف های خود در مجلس و کمیسیون ها به صورت هماهنگ و مصرانه اقدام کنند و تلاش کنند حداقل دستاوردی برای استان داشته باشند .
البته یکی از نقدهایی که بر نمایندگان استان وارد است ، گوشه گیری و کم حرفی ان ها است که اگر در این مدت بیش از 1 سالی که از حضورشان در مجلس و پس از مشخص شدن به حاشیه رفتنشان توسط نمایندگان قدرتمند ، می گذرد ، اقدام به بر هم زدن بازی معمول آن ها با انجام مصاحبه های انتقادی و چالشی ، می کردند ، بی شک امروز هم نزد نمایندگان و هم نزد وزرا از قدرت و قرب بیشتری برخوردار بودند و می توانستند ، امیدوار به کسب امتیاز همانند دیگر نمایندگان استان ها باشند ضمن اینکه با توجه به فرصت بیش از 2 سال مانده تا پایان مجلس فعلی ، بهترین گزینه برای ان ها همین گزینه بر هم زدن بازی است که آن ها در میدانش یا نقش ندارند و یا نقشی کم رنگ دارند بنابراین استفاده از چنین شگردهای سیاسی بسیار لازم است چرا که آن ها نماینده مردمی هستند که با وعده حل مشکلاتشان و دفاع و ارتقاء جایگاه شان ، توانسته اند رای کسب کنند !
انصاف رئیسی !
به هر جهت بازی های سیاست برای ما فعلا آنچیزی است که در مجلس روی ناخوشش را نشان داده و همانگونه که گفته شد ، قدرت و بضاعت کهگیلویه و بویراحمد هم همین است اما نکته ای که حداقل در شعار امیدوار کننده است نه در این روزهای بهارستان و لابیگری ها است بلکه انصاف رئیس جمهور جدید و وزرایش است که قرار است پس از اسقرار ، در جهت توسعه همه جانبه در کل کشور ، خصوصا مناطق کمتر توسعه یافته اقدام کنند ، بنابراین می توان باز هم با وجود خالی بودن دست استان برای فشار بر وزرا اما با انتخاب مسیر مناسب در ادامه کار ، دولت را مجاب به برآورده کردن حداقل نیازمندی ها و اولویت های استان کرد که البته این مستلزم هماهنگی کامل و همه جانبه همه حوزه های اثرگذار از جمله استفاده از ظرفیت نخبگان و سیاسیون از هر طیفی ، مدیران و همچنین رسانه ها است ضمن اینکه لازم است از این سیاست قوم و قبیله گرایی در استان دست بردارند و همه استان را با هم ببینند  .
بی شک اگر نمایندگان بتوانند یک هماهنگی کامل با همه نخبه ها و گروه های تاثیرگذار استانی و نیروهای ملی استان و بهره گیری حرفه ای و هدفمند از قدرت رسانه ها برای رساندن مشکلات به گوش دولت را داشته باشند ، حتما حجت الاسلام رئیسی ، خود را پاسخگو می بیند و حتما بی مهری و کم توجهی مجلس به استان و نمایندگان آن ، با انصاف رئیسی جبران خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار