تاثیرات منفی، گسست ها و شکنندگی های کرونا محدود به یک حوزه خاص نیست و این روزها سایه و پیامدهای ناشی از بیماری یاد شده بر تن رنجور سیستم آموزش سنگینی می‌کند تاجایی که به عقیده کارشناسان آموزشی آسیب فراوانی تاکنون به این حوزه وارد کرده است.
کد خبر: ۹۸۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵ 23 August 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، ایرنا نوشت، کرونا، این مهمان شوم خود به عنوان چالشی اساسی، مطرح است و نوع زندگی و رفتار افراد را تا حدود زیادی متحول کرده و حتی عادت های جدیدی را برای جوامع انسانی و نوع بشر رواج داده است.

براین اساس از ماههای پایانی سال ۹۸تاکنون با شیوع ویروس مهلک کرونا مردم به سمت زندگی و عادت های رفتاری متناسب با شرایط کرونایی پیش رفتند که از بارزترین آن ها تمایل به اینترنت و فضای مجازی بوده است.

سایه کرونا بر نظام آموزشی

نظام آموزشی یکی از حوزه هایی بود که حدود ۲ سال پیش با شیوع بیماری کرونا در کشور و جلوگیری از گسترش آن مجبور به استفاده از روش آموزش آنلاین برای تحصیل دانش آموزان شد.

شبکه «شاد» تنها علاج ادامه آموزش و تدریس معلمان به دانش آموزان در دوران کرونا شناخته شد اما بسیاری از والدین از این نوع آموزش هنوز که هنوز بنا به دلایل مختلف دل خوشی ندارند.

سال تحصیلی ۹۹ با تمام کم و کاستی های موجود به پایان رسید و دانش آموزان با نمراتی که بدون حضور در سر کلاس های درس داشتند سال را به پایان رساندند.

بسیاری از خانواده ها این نمره ها را واقعی نمی دانند و اذعان دارند که این نمره ها قابل اتکا و پذیرفتنی نیستند.

دغدغه جدی خانواده ها در سال گذشته این بود که فرزندانشان از کلاس های آنلاین مدرسه عقب نیافتند اما همین والدین معتقدند که دانش‌آموز شان در کلاس های مجازی آن چنان چیزی فرا نگرفته اند و حتی برخی ها مصمم اند فرزندشان سال تحصیلی قبل را دوباره بخوانند.

دغدغه خانواده ها از دوران کرونا و آموزش از طریق برنامه شاد

آقای م - حسینی پدر ۴۵ ساله ای که فرزندش کلاس ششم ابتدایی است می گوید: سال تحصیلی گذشته در برخی از کلاس های آنلاین پسرم همراه با فرزندم وضعیت تحصیلی او را بررسی می کردم.

وی افزود: فرزندم از گوشی من استفاده می کرد زیرا که خود گوشی همراه نداشت و شاهد بودم که فرزندم در بسیاری از کلاس ها حضور نمی یافت و حتی برخی مواقع او را اجبار به حضور در این کلاس های مجازی کرده بودیم.

این پدر تاکید کرد: زمانی که امتحان پایان ترم آن ها فرا رسید بدون اینکه مطالعه خوبی از کتاب هایش داشته باشد با نمرات خوبی قبول شد.

وی ادامه داد: دلیل را که جویا شدیم متوجه شدیم که دانش آموزان با هماهنگی هم در گروه های واتساپی جواب سئوالات را برای یکدیگر فرستاده اند.

خانم س - محمدی مادر یکی از دانش آموزان دختر کلاس سوم دبستان نیز گفت: سال تحصیلی ۹۹ یکی از بدترین سال‌های تحصیل برای دخترم بود و همه خانواده اذیت شدیم.

وی افزود: علاوه بر انجام کارهای خانه باید دخترم را برای کلاس درس حاضر می کردم و همراه با او بر سر کلاس درس می نشستم.

 محمدی تاکید کرد: حدود ساعت هفت صبح او را برای کلاس درس بیدار می کردم اما اصرار ها فایده ای نداشت و به سبب خواب آلودگی تا ساعت ۱۰ صبح در کلاس حضور پیدا نمی کرد و خودم به جای او حضوری می زدم و وقتی معلم او را صدا می زد سریع بیدارش می کردم و چند دقیقه بعد دوباره می خوابید.

وی تصریح کرد: آموزش در رختخواب فایده ای نداشته و دانش آموز رغبتی برای یادگیری ندارد به همین خاطر احتمال دارد برای او به طور کامل معلم خصوصی بگیرم تا با او حضوری کار کند.

مادر دیگری که دانش آموز کلاس هشتمی دارد، گفت: بارها فرزندم حضور خود را به صورت آنلاین اعلام می کرد در صورتی که پشت سیستم خود حضور نداشت و معلم متوجه نمی شد.

وی تصریح کرد: اینترنت برخی روزها آنقدر قطع و وصل می شد که فرزندم دیگر تمایلی به ادامه کلاسش نداشت و از شبکه شاد خارج می شد.

آموزش آنلاین در یک نگاه

یک کارشناس آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط ، گفت : آموزش مجازی فرصت معاشرت را از دانش آموزان با هم سالانشان گرفته است و به طور کامل درس خواندن در این فضا امکان فعالیت های گروهی را از دانش آموزان گرفته  و دانش آموز به انزوا کشیده می شود.

شیدا اعتمادی فر افزود: این انزوا و کاهش ارتباط ها سبب می شود که اعتماد به نفس دانش آموز  تحت تاثیر قرار گیرد و تا برگشتن به شرایط عادی زمان ببرد.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط آنلاین به هیچ وجه نمی تواند جایگزین حضور فیزیکی معلم در کلاس درس شوداظهار داشت :  زیرا که از این طریق معلم نخواهد توانست تعامل خوبی با دانش آموز داشته باشد.

محمدی ابراز داشت: استفاده روزانه و مداوم دانش آموزان از گوشی تلفن و دیگر ابزارهای ارتباطی نظیر لب تاپ و تبلت احتمال آسیب به چشم­‌ها، مهره‌های گردن و کمر و عضلات  ( به ویژه گروه سنی کودک و نوجوان) بیشتر از بزرگسالان است و لذا در صورت ادامه این وضعیت باید در بکارگیری  بیش از حد از گوشی و اینترنت و نحوه نشستن آن ها در کلاس های مجازی  کنترل های لازم انجام گیرد . 

این کارشناس تاکید کرد: با گسترش کلاس های مجازی کم تحرکی در دانش آموزان بیشتر و بیشتر می شود که در این باره باید بیش از پیش به ورزش و تغذیه‌ آن ها اهمیت دهیم.

 ضعف ها و مزیت های آموزش مجازی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد 

مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته، براساس آخرین آمارها ۸۳ درصد از جمعیت سه هزار و ۶۲۵ نفری دانش آموزان عشایری استان به شبکه اجتماعی شاد دسترسی نداشتند.

مختار اندرخور افزود: به منظور اینکه هیچ دانش آموزی از تحصیل عقب نماند تلاش شد این میزان از کلاس ها حضوری تشکیل شوند و دانش آموزان عشایری در سال گذشته با دلهره و ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی همه سر کلاس های درس حاضر شدند.

وی ادامه داد: با وجود کرونا کلاس های مناطق عشایری استان با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار شد و خوشبختانه هیچ مشکلی در این باره وجود نداشت.

اندرخور عنوان کرد: به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا بنا به تصمیم ستاد کرونای استان خوابگاه های دانش آموزان عشایری تعطیل شدند که این مهم سبب شد تا دانش آموزان برای رفت و آمد به شهر یاسوج با مشکل مواجه شوند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برخی خانواده ها پس از مشاهده این محدودیت ها اصرار بر ترک تحصیل فرزندشان داشتند که آموزش و پرورش به این موضوع ورود کرده و تاکنون  مانع از ترک تحصیل این دانش آموزان شده است.

در صورت موافقت ستاد ملی کرونا کلاس‌های درس حضوری خواهد شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش از مهرماه پیش روز تاکید بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری است، که تابع شرایط و تصمیم ستاد کروناست.

هادی زارع پور افزود: با توجه به آغاز واکسیناسیون فرهنگیان بخشی از شرایط برگزاری کلاس های حضوری فراهم شده است.

وی ابراز داشت: طرح واکسیناسیون ۱۴ هزار فرهنگی شامل نیروهای آموزشی ،اداری و خدماتی شروع شده است و واکسیناسیون تمامی فرهنگیان تا ۲۵ مرداد انجام می شود.

آموزش مجازی یا آموزش حضوری؟؟

هر دو روش آموزش، یعنی آموزش مجازی و حضوری دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. امروزه در دنیا تعداد طرفداران آموزش مجازی با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است.

این بدان معنی نیست که آموزش آنلاین و مجازی انتخاب بهتر و مطمئن تری برای آموزش است زیرا هر روش جنبه های مثبت و منفی دارد.

در آموزش مجازی به جای دفتر و کتاب و کیف، موبایل و تبلت و کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد و در آموزش مجازی کاغذی مصرف نمی‌شود و لطمه‌ای به محیط زیست وارد نخواهد شد و مضاف برآن 

آموزش مجازی هزینه رفت و آمد را کاهش می دهد.

آموزش در هر مکان و در هر زمانی میسر است و می توان برنامه‌های آموزشی فرد را با سایر برنامه‌های روزمره  زندگی هماهنگ کرد. تجربه های یکی دو ساله بخوبی نشان داده که تعاملات بین فردی در آموزش آنلاین محدود اما در آموزش حضوری تعاملات قوی بین معلم ‌و دانش آموزان وجود دارد.

چرا که کلاس درس در آموزش آنلاین فردی اما در آموزش حضوری آموزش با هم صورت می‌گیرد و در آموزش حضوری تعامل زنده بین دانش آموز و معلم وجود دارد که منجر به ارتباط موثر می‌ شود.

در آموزش آنلاین کسی بر نحوه یادگیری و مطالعه افراد نظارتی نداشته و فرد باید توانمند باشد تا بتواند یادگیری اش را افزایش بدهد.

همچنین در کلاس درس فرد بهتر می تواند بر روی یادگیری خود تمرکز کند زیرا حواس‌پرتی کمتری نسبت به آموزش غیرحضوری وجود دارد.

ممکن است در فضای کلاس حضوری با توجه به ارتباط مستقیم با استاد، فرد بتواند اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری را دریافت کند و در حقیقت فرد در کلاس های حضوری می تواند مثال‌ها و داستان‌ های واقعی بیشتری را در مورد موضوعات درسی از معلم و هم‌کلاسی‌ های خود بپرسد.

هر چند که پاسخ مطلقی درباره انتخاب بهترین روش آموزش وجود ندارد ولی با توجه به شرایط افراد با درنظرگرفتن معایب و مزایای هر روش می توان بهترین انتخاب ممکن را پیدا کرد.

اما از دیرباز تاکنون آموزش حضوری به عنوان روش واقعی یادگیری شناخته می‌ شده و تاکید بسیاری بر این روش وجود دارد.

هراس خانواده ها از کرونا و حضوری شدن سال تحصیلی جدید 

این روزها نقل مجالس و دورهمی ها تصمیم گیری در خصوص این است که آیا والدین فرزندان خود را به مدرسته بفرستند تصمیم درستی است یا اشتباه.

بسیاری از خانواده ها هنوز نگران اند، از یک سو می خواهند فرزند خود را برای یادگیری بهتر درس به مدرسه بفرستند و از سوی دیگر از ویروس خطرناک کرونا ترس جدی دارند که شاید فرزندشان در مدرسه به کرونا مبتلا شود.

یکی از مادران می گوید: این که تنها معلمان و کادر فرهنگی واکسینه باشند کفایت نمی کند و همچنان خطر فرزندان ما را تهدید می کند زیرا هیچ کدام واکسینه نیستند.

سال گذشته با توجه به شرایط موجود آموزش از طریق شبکه شاد در اولویت قرار گرفت و با همه ضعف ها و کمبودهایش در آن روزهای سخت کرونایی بهترین علاج بود.

امسال می طلبد آموزش و پرورش با فراهم کردن زیر ساخت های مناسب بهترین روش را برای آموزش دانش اموزان در نظر بگیرد تا به آموزش کشور خدشه ای وارد نشود.

میزان یادگیری دانش‌آموز در کلاس درس حضوری بمراتب بیشتر است

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارزیابی ها انجام گرفته از برگزاری کلاس های مجازی از اواخر سال ۹۸تاکنون نشانگر این موضوع هست که میزان یادگیری توام با نشاط دانش آموزان به صورت حضوری بمراتب بیشتر است.

هادی زارع پور افزود: تدریس یک جانبه توسط معلم و مشارکت نکردن دانش آموزان امکان پرسش و پاسخ و تعامل حضوری بین معلم و دانش آموز را از بین برده است.

وی اضافه کرد : برآیند کار حاکی از این است که دانش آموزان تمرکز دقیق بر روی دروس خود در فضای مجازی نداشته و معلمان هم کنترل کمتری بر دانش آموزان دارند. 

به گفته زارع پور،  پژوهش ها نشان داده که یادگیری دانش آموزان در کلاس های درس حضوری ۵۰ درصد بیشتر از حضور در کلاس های آنلاین است.

وی  افزود: به طور قطع می توان عنوان کرد که هیچ چیز به اندازه آموزش حضوری مفید نخواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: بر همین اساس وزارت خانه تصمیم گرفته در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم در راستای تامین سلامت دانش آموزان و معلمان کلاس های درس امسال حضوری برگزار شود تا شاهد رفع این نقیصه آموزشی باشیم .

زارع پور این را هم اضافه کرد که  سال گذشته نیمی از دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد عضو شبکه شاد بودند.

از گفته های مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد می توان چنین نتیجه گرفت که پارسال تنها نیمی از ۱۶۶هزار و ۸۹۵ دانش آموز استان از شبکه شاد بهره بردند که ۳۴درصد از این تعداد دانش آموز در مناطق روستایی و چهار درصد هم در مناطق عشایری تحصیل می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد ۸۲۳ هزار نفر جمعیت دارد و  ۷۰ درصد روستاهای ان به اینترنت دسترسی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار