کد خبر: ۹۸۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 22 September 2015
به گزارش تابناک قم، همه ما جمله «آب مایه حیات است» را شنیده ایم و می دانیم که آب برای انسان آنقدر لازم ومهم است که اهمیت آن همچون وجود آن برای حیواناتی است که در آب زندگی می کنند.

میلیون ها و میلیاردها سلول بدن ما در یک دنیای مایعاتی متغیر زندگی کرده و به وسیله دستگاه های خودکار بطورمعجزه آسایی خون و آب بدن ما را کنترل می کنند و این مایه ارزشمند، نه تنها نقش حیات را دارد بلکه برای بسیاری از امراض، دارویی شفابخش است.

روایات متعددی از پیامبراکرم(ص) و ائمه معصوم(ع) درباره خاصیت های شفابخش آب وجود دارد و درمیان ادیان الهی هیچکدام به اندازه دین مبین اسلام، به ویژه قرآن کریم، به موضوع «آب» نپرداخته اند و تنوع موضوعی وتفصیل مباحث آب و همچنین تاکیدات قرآن به ارزش و اهمیت آب، بیانگر این حقیقت است که توجه قرآن به طبیعت و بخصوص آب همه سویه بوده است.

بحران در قم و گریززدن های معنادار استاندار!
بسیاری از ما تصور می کنیم که داشتن آب امری بدیهی است و همین تصور انسانی است که موجب شده در چندین دهه آب تلف شده و منابع بیش از حد مصرف شود و کنترل و مدیریت صحیحی برروی آن صورت نگیرد.

حال روزهایی که آب را یک منبع ارزان و فراوان تلقی می کردیم سپری شده است و دربسیاری از نقاط کشورمان همچون بسیاری دیگر از کشورهای درحال توسعه با بحرانی روبرو شده ایم که طی دهه های آتی به طور جدی شدت خواهد گرفت.

قم، یکی از همین نقاط بحران زده کشور در عرصه آب است که بارها مسوولین استان در خصوص ضرورت صرفه جویی در مصرف آب هشدار داده اند اما علیرغم همه این هشدارها، سرانه مصرف خانگی آب در قم همچنین بسیار بالاست.


گریززدن معنادار استاندار قم در دیدارها و جلسات

بحران آب در قم آنقدر جدی شده است که استاندار قم در بسیاری از دیدارها وجلسات خود نتوانسته است به سادگی از کنار آن بگذرد.

صادقی که مدت زمان زیادی از انتصاب وی نمی گذرد در همین چند ماه منصوب شده و در دیدارهایی همچون دیدار با حضرات آیات هاشمی شاهرودی ویزدی، دیدار با مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري قم، ديدار با شوراي سياست گذاري نظام مهندسي كشاورزي استان، و در جلساتی همچون پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم و نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، گریزی را به بحران کم آبی و ضرورت مدیریت در این خصوص داشته است.

بحران در قم و گریززدن های معنادار استاندار!
وی معتقد است که جلوگیری از برداشت غیر مجاز و فرهنگ سازی در زمینه هایی چون تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب بسیار ضروری است.

استاندار قم البته با تأکید بر اینکه باید فرهنگ سازی استفاده بهینه از امکانات زندگی و درست مصرف کردن در مراکز آموزشی شکل گیرد تصریح کرده است که مسائل نگران کننده ای مثل بحران آب می تواند در سیستم های آموزشی بصورت فرهنگ در دانش آموزان و آینده سازان کشور نهادینه شود.


سرانه مصرف خانگی آب در قم بالاتر از استاندارد جهانی است!

مهندس مهدی نظرزاده «معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم» در خصوص بحران آب قم می گوید: متوسط 30 ساله بارندگی سالیانه استان قم 163میلیمتر است و این میزان معادل 65درصد بارش متوسط کشور، 22درصد بارش متوسط قاره آسیا و 20درصد بارش متوسط جهان می‌باشد.

وی می افزاید: سرانه منابع تجدید پذیر استان کمتر از 500 مترمکعب در سال است و در اکثر سفره‌های آب زیرزمینی موجود، افت سطح آب و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده، به گونه ای که میانگین افت سطح ایستایی در استان حدود 1 متر و در بعضی نقاط به 2 متر در سال نیز می‌رسد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه می دهد: سرانه مصرف خانگی آب در قم حدود 160 لیتر در روز است که این میزان بالاتر از استانداردها می باشد.

بحران در قم و گریززدن های معنادار استاندار!

معرفی متخلفین مصرف آب به مراجع قضایی

احمد نکونام مدیر امور شهرهای آبفای استان با اشاره به ضرورت برخورد با مصارف خارج از کاربری مصوب و غیرمجاز اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب با هماهنگی دستگاه قضایی و دستور مؤکد فرماندار با جدیت مصارف را رصد خواهد کرد و بدون اغماض متخلفین را به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

وی همچنین ضمن اینکه از مالکین املاک ییلاقی (خانه باغ‌ها) در استان خواست در صورت ضرورت از منابع غیر شرب برای آبیاری باغات خود استفاده کنند، گفت: شرکت آبفای شهری مصارف این اشتراک‌ها را رصد کرده و مصارف آن‌ها از نگاه گشت‌های بازرسی در سطح شهر دور نخواهد ماند.


عدم نیاز به ایجاد فرهنگ جدید در مصرف آب

در مورد مسلمانان وبخصوص مردم شهر قم به عنوان ام القرای جهان اسلام در حفاظت و صرفه جویی در مصرف ماده ارزشمندی چون آب، نیاز به ایجاد فرهنگی جدید نیست زیرا رعایت این موارد در تعالیم دین مقدس اسلام گنجانده شده و موظف به اجرای آن ها هستیم.

صرفه جویی مفهوم ثابت شده در تعالیم اسلامی است و آیات قرآن و احادیث فراوان با تعابیر گوناگون، اسراف و زیاده روی در هرکاری را به طورعام و در مورد آب به طور خاص نکوهش ومذمت قرار داده اند و در آموزه های اسلامی، اسراف به طورکل ممنوع است که این ممنوعیت همه ابعاد زندگی انسان را فرا می گیرد.

امید است مردم و مسوولین استان با عنایت به آموزهای اسلامی در مقوله صرفه جویی ومدیریت مصرف آب در کنار هم و هماهنگ تر حرکت کنند تا این مایه حیات از وضعیت بحرانی فاصله گرفته و روزی برسد که سرانه مصرف خانگی آب در قم پایین تر از استاندار کشوری و جهانی باشد. 

محمدرضا قربان زاده
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
مشکل شیرین شدن آب قم که هیچوقت حل نشد اما امیدواریم با بحران آب که در استان های نزدیک به سرشاخه دز درحال وقوع است، آب انتقالی به قم قطع نشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
خدواند اسراف کنندگان را دوست ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
انتخاب تیتر و لید عالی بود
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
خواهشن پیام بنده رابه گوش مسئولین شهرداری برسانید نزدیک 2سال شهرداری ازبنده مبلغ 4میلیون تومان بابت پروانه پول اضافی گرفته .اوایل امروزفرداکردن که میدیم.یک مدت گفتن پرونده گم شده بعدچندماه بروبیامیگندهرجامیخوای برو.هیج جاهم غیرخداکسی راندارم .من کجابرم . لااقل بنده میگم همون متراژکه پول گرفتیدپروانه بدید.برداشتن پروانه راباغلتگیرپاک کردن متراژش راکم کردن حالاپول من 2سال مانده
ورزشکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
از استاندار درخواست داریم فکری به حال اداره کل ورزش و چوانان بکند واقعا مدیریت بسیار ضعیفی دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار