بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ از این پس سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۹۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ 22 September 2015
استفاده نادرست از فضاهای مجازی خانواده‌ها را تهدید می‌کند‌

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: امروز متاسفانه در جامعه ایرانی به‌واسطه وجود اینترنت و فضاهای مجازی و استفاده نادرست از آن بسیاری از حدّ و حدود‌ها از بین رفته و یا کمرنگ شده است.

به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمد‌تقی مصباح‌یزدی در آئین آغاز سال تحصیلی مرکز آموزش‌های مجازی و نیمه‌حضوری این موسسه ضمن هشدار تلاش بی‌امان دشمن برای نفوذ در متن جامعه، اظهار داشت: متاسفانه اگر امروز جامعه ایران را نسبت به 30 سال گذشته بسنجیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از آموزه‌های اصیل انقلاب و اسلام کمرنگ شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز متاسفانه جامعه ایرانی به واسطه وجود اینترنت و فضاهای مجازی و استفاده نادرست از آن بسیاری از حدّ و حدود‌ها را از بین برده یا کمرنگ کرده است در حالی که پیش از ورود اینترنت و تحولات در عرصه مجازی جامعه و به ویژه خانواده‌ها با چنین مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان نبوده‌اند.

وی خطاب به همه دلسوزان نظام و انقلاب گفت: امروز باید همه دست به دست یکدیگر دهند علاوه بر اینکه مقابل راه نفوذ استکبار را ببندند نسبت به توسعه و پیشرفت مشکلات فرهنگی نقش پیشگیری و حتی معالجه‌گر را داشته باشند.


انتشار نماهنگ سران فتنه در دانشگاه‌ها اشکال ندارد!

هفته گذشته و به بهانه استقبال از دانشجویان جدیدالورود نماهنگ و سخنرانی‌های دو تن از سران فتنه در دانشگاه صنعتی قم پخش شد و باوجود رسانه‌ای شدن بار دیگر تکرار شد.

به نقل از قم فردا، درحالی‌که انتظار می‌رفت دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین اعضای کمیسیون آموزش مجلس با ورود به این موضوع از ادامه‌دار شدن این اقدامات سیاسی و ناهنجاری که دانشگاه صنعتی را به سمت تبدیل‌شدن به باشگاه سیاسی پیش می‌برد، جلوگیری کنند نه‌تنها این مهم برآورده نشد بلکه رییس دانشگاه پخش تصاویر و نماهنگ دو تن از سران فتنه را خلاف قانون ندانست!

خوشنویسان رئیس دانشگاه صنعتی قم با بی‌اهمیت دانستن اقدامات خلاف قانون یک تشکل دانشجویی افراطی این دانشگاه در پخش تصاویر فردی که ممنوع‌التصویر‌است گفت: مسئله حادی رخ نداده و تصاویر پخش‌شده توسط این تشکل در سطح کشور وجود دارد.

وی با ارائه تفسیر خود از مصوبه شورای عالی امنیت ملی دراین‌باره گفت: این ممنوع‌التصویری مخصوص رسانه‌هاست نه جاهای دیگر!


وضعيت پروژه تقاطع غير همسطح ۱۵ خرداد رضايت بخش نيست

سيد مرتضي سقائيان نژاد با بيان اينكه پروژه مذكور تاكنون هيچ پيشرفت و تغيير حالتي نداشته است، اظهار داشت: پروژه تقاطع غير همسطح ميثم نيز به وضعيت ۱۵ خرداد دچار است، و ما به هيچ وجه از وضعيت اين پروژه راضي نيستيم، و نگراني‌هاي زيادي در خصوص اينكه نتوانيم اين پروژه را طبق وعده داده شده تا پايان سال جاري تحويل دهيم، وجود دارد.

وي با بيان اينكه اين پروژه از پتانسيل لازم براي به اتمام رسيدن تا آخر سال برخوردار است، تصريح كرد: با وجود فشارهايي كه به پيمانكار وارد شده تنها اين پروژه ۲۰ درصد پيشرفت داشته، و به رغم همه تلاش‌هاي انجام شده هنوز پروژه وضعيت مطلوبي ندارد.

سقائيان نژاد همچنين با بيان اينكه ما به هيچ وجه نمي‌خواهيم، كه ماده ۴۶ يا ۴۸ قانون در مورد اين پروژه‌ها اعمال شود، تصريح كرد: جبهه كاري براي اين پروژه وجود دارد، اما فعاليتي كه در خور شان اين پروژه هم باشد نيز بايد شكل بگيرد.


بی‌سوادان تا پایان امسال مهلت باسواد شدن دارند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه 94 درصد مردم قم با سواد هستند، گفت: با توجه به مصوبه هیئت دولت امسال آخرین فرصت باسوادی افراد بی‌سواد است.

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا امروز در گفت‌و‌گو با فارس قم، با اشاره به اینکه یک هزار و 500 نفر از بی‌سوادان قم در سه دوره سواد‌آموزی شرکت‌ کرده‌اند، اظهار کرد: برای بی‌سوادان گروه سنی 10 تا 49 سال قمی سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم تاکنون برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال 90 انجام شد، در استان قم در گروه سنی 10 تا 49 سال،  44 هزار و 66 نفر بی‌سواد وجود دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اجرای طرح خودآموز در استان، گفت: هر فرد بی‌سوادی که خود مشتاق به یادگیری سواد باشد، یک نفر از اعضای خانواده که با سواد است را می‌تواند به عنوان پشتیبان برای خود انتخاب کند و این معاونت نیز تمام اقلام آموزشی را به صورت رایگان در اختیار فرد سوادآموز قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نیا تصریح کرد: اگر آموزش گیرنده در امتحانات نمره قبولی را کسب کند به وی مبلغ 640 هزار تومان هدیه تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از سوادآموزان در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت می‌کنند گفت: به این افراد نیز مبلغ 130 هزار تومان به عنوان هدیه تعلق می‌گیرد.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نیا تاکید کرد: با توجه به مصوبه اخیر هیئت دولت افراد بی‌سواد گروه سنی 10 تا 49 سال تنها امسال می‌توانند نسبت به باسوادی خود اقدام کنند زیرا که از سال آینده بی‌سوادان نمی‌توانند اقدام به دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی و یا پروانه کسب کنند.


موج گسترده فارغ التحصیل بیکار در قم

به نقل از قم فردا، در حالی که کشور ما شرایط  خاصی را تجربه می کند و هجوم هیئت های تجاری از کشورهای اروپایی از ابتدای سال 94 در ایران سرعت گرفته است هنوز مسیر اقتصاد ایران مشخص نبوده و دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی در هشدارهایی به مسئولان اقتصادی از نفوذ دشمن به منابع بکر و دست نخورده اقتصادی و همچنین تبدیل ایران به وارد کننده صرف و همچنین در اختیار گرفتن بازار 80 میلیونی ایران  تذکر داده اند.

این شرایط در حالی ادامه دارد که برخی همچنان به صورت ذوق زده اقدام به صحبت هایی در خصوص اقتصاد و آینده ایران می کنند و به هر وسیله سعی دارند که حضور شرکت های مختلف خارجی و سرمایه گذاری آنها در ایران را فراهم کنند که البته این مهم در صورتی که به تولید داخل و باعث ورود تکنولوژی و علم کافی به ایران شود مشکلی نخواهد بود اما مشکل اینجاست که برخی کشورها به دنبال منافع خود و نفوذ در اقتصاد ایران پا به این میدان 80 میلیونی خواهند گذاشت.

از سوی دیگر، نگاه به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا مطمئنا در مقابل اقتصاد عاریتی که غرب به دنبال آن است موثر خواهد بود،قربانیان اقتصاد عاریتی امروز از همیشه بیشتر هستند شرکت ها و کارخانه هایی که به دلیل تحریم های ضالمانه غرب از کار افتاده اند و کارگرانی که به دنبال همین موضوعات از کار بی کار شده اند.

طبق گفته امیرحمزه مهرابی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم تنها در استان قم 40 هزار فارغ التحصیل بیکار وجود دارد.

این آمارها در شرایطی اعلامی می شود که  استان قم در زمینه های کشاورزی و دامداری با وجود آب و هوای نامناسب از وضعیت خوبی برخوردار است و در این دو زمینه بخش مهمی از بازار کشور را در اختیار دارد ونیم نگاهی نیز به صادرات به کشورهای دیگر نیز دارد،البته شهرک های صنعتی نیز در قم کم نیستند وجود 3 شهرک صنعتی شکوهیه، محمودآباد و سلفچگان در اطراف قم این ظرفیت را به خوبی مشخص می کند.

این فارغ التحصیلان در حالی بیکار هستند که مهرابی می گوید: کارخانجات نزدیک به 40 هزار نفر نیرو لازم دارند و از طرفی دیگر 40 هزار نفر فارغ التحصیل بیکار داریم و به وجود آمدن چنین نقیصه‌ای به دلیل پذیرش دانشجو در رشته‌هایی است که کشور نیازی به آن‌ها ندارد.


پیشرفت لاک پشتی پروژه شهید کاظمی در قم

به دلیل کمبود پارکینگ در خیابان شهداء یکی از اولویت های شهرداری سابق قم ساخت و توسعه پارکینگ های شهری بود یکی از این پروژه ها ، پروژه شهید کاظمی است که با هدف ایجاد سه هزار پارکینگ در این نقطه از شهر شروع به کار کرد ، اما امروز فقط منبع ریزگردهای شهری شده است.

به نقل از ثامن، 18 آذر سال 92 شهردار وقت قم اعلام کرد که همزمان با اعیاد ربیع کلنگ پروژه شهید کاظمی قم زده خواهد شد، در ابتدا مشکل تملک یکی از بزرگترین گره های این پروژه بود که باید در آن 143ملک خریداری و تخریب می شد.

24اسفند سال 92شهردار منطقه از اتمام خرید تمامی املاک واقع در پروژه خبر داد که در آن  تعداد ۱۴۳ باب از املاک مسکونی و تجاری با عرصه ای به مساحت ۲۷۳۰۰ متر مربع در مسیر خیابان شهید کاظمی قرار داشته که طی اجرای کامل تملکات خریداری شد.

خاطر نشان می شود در آن زمان خبرهای ضد نقیضی شنیده می شد که بعضی از مالکان حتی پس از دریافت مبلغ کارشناسی شده و همکاری شهرداری مبنی بر دادن زمان معینی جهت تخلیه ملک بعد از زمان مورد قرارداد ادعای مبنی بر بیشتر بودن ارزش ملک خود مطرح می کنند و درخواست دریافت مبلغ بیشتری را دارند ، این نوع بر خورد به نوعی دیگر از سوی نهاد های دولتی و عمومی هم دیده می شود که نمونه بارز آن وقایع تخریب بانک ملت شعبه خیابان صفائیه بود که بازتاب قابل توجهی در شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی داشت.

اما در نهایت و با مشکلات فراوان ، ملک ها خریدای شد و کار تخریب ساختمان های خریداری شده ماه هاست که به پایان رسیده در ابتدا تصور می شد که بعد از تملک کامل ملک ها و تخریب آنها پروژه بزرگ شهید کاظمی سرعت بگیرد اما گویا کندی پیشرفت پروژه های عمرانی در قم مسئله همه گیر است.

در ایام تابستان تقریبا این پروژه متوقف بود و تنها گرد و خاک آن نسیب اهالی محل و رهگذران بوده ، علت این کندی و یا به عبارت بهتر توقف آن یک علامت سوال برای شهروندان قمی است.


فوتبال قم زیر سایه حاشیه‌ها و مشکلات داوری
 
به نقل از قم اسپورت، با وجود تاکید بر مظلومیت داوران در فوتبال ایران، برخی تصمیم گیری‌ها از سوی داوران و اشتباهات محرز  آنها سبب شده این اعتراضات در لیگ‌های فوتبال استانی شدت بگیرد و سبب به حاشیه کشیده شدن بسیاری از مسابقات شود.
 
چندی پیش در یکی از دیدارهای لیگ فوتبال جوانان استان قم بین تیم‌های سفیر گفتمان و اتحاد، داور مسابقه اشتباهاتی انجام داد که به نوعی حداقل در چند سال گذشته فوتبال قم بی سابقه بود.
 
در شرایطی که وقت مسابقه برای لیگ‌های پایه قم 2 زمان 40 دقیقه‌ای در نظر گرفته شده است داور این بازی در نیمه نخست بازی را 45 دقیقه محاسبه کرد و با در نظر گرفتن 3 دقیقه وقت اضافه، نیمه نخست را تا دقیقه 48 ادامه داد. در نیمه دوم در حالی که وی متوجه اشتباه خود شده بود در پی جبران این اشتباه برآمد و زمان اضافی نیمه اول را از وقت دوم کم کرد و این نیمه را 35 دقیقه‌ای در نظر گرفت و در چند صحنه دیگر در جریان بازی تصمیماتی ابتدایی و غیر حرفه‌ای اتخاذ کرد که سبب افزایش تنش بازی در میدان و روی نیمکت دو تیم شد.
 
نوع برخورد داوران این بازی با نیمکت نشینان و به طور کلی داوران فوتبال قم با مربیان، مساله‌ای است که باید مورد توجه و بازنگری قرار گیرد. نحوه رفتار استاندارد با یک مربی که  زیر فشار بازی قرار دارد با ادبیات تهدیدآمیز که با هدف ایجاد هراس در طرف مقابل اجرا می‌شود تناقض بسیاری دارد.
 
نکته دیگر توجیهی است که یک داور برای ندویدن و حضور نداشتن در صحنه‌ها در میدان دارد و به عقیده وی به دلیل این که فوتبال قم از نظر وی باکیفیت نیست، او اگر به صحنه‌ها نزدیک نباشد کار خطایی نکرده است در حالی که مشخص نیست یک داور با چه ابزاری متولی سنجش کیفیت فوتبال قم شده است.
 
به دلیل عدم رعایت این موضوع از سوی داور، آمار مربیان اخراجی از کنار نیمکت در مسابقات لیگ‌های استانی بسیار زیاد است گرچه در این میان، مربیان نیز از اشتباه در رفتار با داوران مصون و بی تقصیر نیستند.
 
استان قم در عرصه داوری یکی از استان‌های موفق است که دارای 2 داور در لیگ برتر فوتبال و چند داور در لیگ‌های دسته اول و دوم کشور است اما به نظر می‌رسد با ادامه این روند و فقر داور خوب در فوتبال قم، این چشمه استعداد و ظرفیت به زودی خواهد خشکید.
 

در زمینه معرفی دفاع مقدس کار خاصی نکرده ایم 

به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس، بیان کرد: تقریبا حدود از 5هزار سال تاریخ مکتوب بشر حدود 4600سال همیشه در جنگ بوده و 400سال را بدون جنگ سپری کرده است.

وی با بیان اینکه جنگ در طول تاریخ دارای چندین مرحله است، گفت: جنگ های مرحله اول، جنگ با سنگ و چوب بود و مرحله دوم جنگ با توپ و تانک بوده است و جنگ های مرحله سوم  از زمانی بود که سلاح‌های کشتار جمعی ساخته شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: بیشتری هزینه هر کشوری صرف دفاع می شود و در جنگ بهترین و زبده ترین آدمها را به نیروهای مسلح می برند.

وی با بیان اینکه مدتی است که وارد جنگ‌های مرحله چهارم شده ایم گفت: در جنگ های مرحله چهارم تلاش می شود که دشمن به نفع ما بجنگد بدون اینکه هزینه ای بپردازیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: آمریکا و اسرائیل در چند سال گذشته وارد این جنگ شده اند و بدن هزینه ای مسلمانان را با پول خودشان به جان هم انداخته اند.

وی با اشاره به اینکه در جنگ مرحله پنجم تلاش بر این است که فکر مردم را عوض کنند گفت: آنها به دنبال این است که یک فلسطینی طرفدار اسرائیل باشد وبه انها کاری نداشته باشد.

حجت السلام والمسلمین عابدی تاکید کرد: جنگ تحمیلی تمام شد و رفت و فداکاری های زیادی در این جنگ صورت گرفت ولی حقیقت این است که در معرفی حقایق این جنگ هنوز کار خاصی نکرده ایم


کشف و ضبط 87 هزار قلم کالای قاچاق در قم 

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از کشف 86 هزار و 37 مورد کالای قاچاق در پنج ماهه امسال خبر داد.

احمدرضا سمیعی‌نسب در گفت‌و گو با فارس قم با اشاره به عملکرد نظارتی این سازمان در خصوص کالای قاچاق گفت: این کشفیات شامل توتون، تنباکو و سیگار، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و تنقلات، بهداشتی و آرایشی، میوه، پوشاک، قرص چاقی، زیتون و داروهای گیاهی بوده است.

وی ادامه داد: پس از بازرسی‌های صورت گرفته 87 هزار و 284 قلم کالای قاچاق به ارزش دو میلیارد و 107 میلیون ریال کشف و پرونده‌های متشکله به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد.

سمیعی‌نسب در تشریح جزئیات پرونده‌ کالاهای قاچاق اظهار کرد: طی 350 مورد بازرسی 24 هزار و 80 نخ سیگار و 174 بسته توتون و تنباکوی قاچاق کشف و در این راستا به ترتیب 18 و 12 پرونده تخلف تشکیل شد.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: با انجام 110 مورد بازرسی 22 هزار و 64 قلم کالا و تجهیزات پزشکی کشف و ضبط شد.

وی با اعلام اینکه 24 هزار و 614 قلم کالا شامل مواد غذایی و تنقلات طی 275 مورد بازرسی کشف شده است اظهار کرد: در این خصوص 34 پرونده تخلف به ارزش 363 میلیون و 12 هزار ریال تشکیل شد.

وی ادامه داد: با انجام 280 مورد بازرسی، 9 هزار و 403 قلم لوازم بهداشتی و آرایشی کشف و 33 پرونده تخلف به ارزش 854 میلیون و 190 هزار ریال تشکیل شد.

سمیعی‌نسب از کشف 2 هزار و 570 کیلو میوه قاچاق با انجام 135 مورد بازرسی خبر داد و گفت: در این زمینه سه پرونده تخلف به ارزش 179 میلیون و 550 هزار ریال تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در این مدت برای زیتون، قرص چاقی و داروی گیاهی قاچاق هر کدام یک پرونده تخلف تشکیل شده است بیان کرد: ارزش ریالی این پرونده‌ها در مجموع به 55 میلیارد و 90 میلیون ریال می‌رسد.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: 2 هزار و 715 دست پوشاک قاچاق طی 40 بازرسی کشف و یک پرونده به ارزش 236 میلیون و 280 هزار ریال برای این مورد تشکیل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار