تابناک -رييس سازمان جهادکشاورزي هرمزگان از باز پس‌گيري900 هکتار از اراضي ملي واگذار شده به افرادي که اقدامي در جهت اجراي طرح‌هاي واگذار شده انجام نداده بودند، خبر داد.
کد خبر: ۹۹۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶ 07 September 2021

به گزارش تابناک هرمزگان،علی باقرزاده همائی گفت: اراضي ملي واگذارشده به طرحهاي کشاورزي و غيرکشاورزي درصورت عدم اجراي طرح، خلع يد مي‌شوند و هيچ محدوديتي در واگذاري اراضي ملي به سرمايه‌گذاران واقعي وجود ندارد. وی  گفت: به زودي تعداد دیگری از اراضي نیز به علت عدم اجراي طرح توسط اين سازمان خلع يد شده و به بيت‌المال بازگردانده مي‌شوند.

 باقرزاده همائی افزود: اراضي ملي تنها به سرمايه‌گذاران واقعي واگذار مي‌شود و در صورتي که مشاهده شود افرادي به طمع زمين خواري و تغييرکاربري اراضي وارد شده‌اند، دبيرخانه هيئت نظارت بر آيين‌نامه اجرايي قانون اصلاح ماده 33 اصلاحي قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگلها و مراتع استان موظف است در اسرع وقت با آن برخورد کرده و اراضي واگذار شده را بازپس گيرد.

 ایشان يادآور شد: اراضي مستعد کشاورزي (ديم و آبي) به طرحهاي زراعت و باغباني و نيز طرحهاي وابسته به صنايع کشاورزي و اراضي با استعداد ضعيف و اراضي غيرقابل کشت به طرح‌هاي غيرکشاورزي با رعايت مقررات و ضوابط مربوطه واگذار مي‌شوند.

رئيس سازمان جهادکشاورزي هرمزگان با اشاره به اينکه در طي بیست سال گذشته 6250 مورد شامل  767  هزار هکتار اراضي ملي و دولتي به سرمايه‌گذاران و بخش خصوصي واگذار شده است، افزود: از اين ميزان،4100 مورد شامل  50  هزار هکتار مربوط به طرحهاي کشاورزي و 2150 مورد شامل 717 هزار  هکتار نيز به طرحهاي غيرکشاورزي اختصاص يافته است.

 باقرزاده  با بيان اينکه ماده 33 آيين‌نامه اجرايي قانون اصلاح حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان جهاد کشاورزي استان را موظف مي‌کند تا بر نحوه واگذاري‌اراضي که براي اجراي طرحي خاص به مردم داده مي‌شود؛ نظارت کند، تصريح کرد: در صورت سهل‌انگاري و عدم اجراي طرح مربوطه در اراضي واگذاري، با آنها برخورد قانوني صورت مي‌گيرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به محدوديت اراضي کشاورزي يادآور شد: با توجه به افزايش رشد جمعيت و محدوديت اراضي کشاورزي، تلاش جهت ايجاد صنايع و فعاليتهاي توليدات تکميلي مرتبط با امور کشاورزي و نظارت بر اين گونه اراضي نه تنها يک وظيفه شرعي بلکه به عنوان وظيفه‌اي قانوني و سازماني نيز تعيين شده است.

باقرزاده همائی  با بيان اينکه محدوديتهاي ياد شده از يک سو و کمبود منابع تامين آب زراعي از سويي ديگر واگذاري و نظارت بر اراضي واگذار شده را با حساسيت و اهميت ويژه‌اي مواجه كرده است، اضافه کرد: بي‌ترديد وظايف عوامل نظارتي در چگونگي اجراي طرحهاي اجرايي و لزوم حفظ حقوق متقابل دولت و مردم، وظيفه‌اي خطير و شبه قضايي محسوب مي‌شود که تصميمات به موقع در اين خصوص موجبات تثبيت حقوق انفال، استمرار اقدامات مجريان طرحهاي کشاورزي، توسعه و شتاب در طرحهاي ياد شده را فراهم مي‌کند.

وی افزود : لیست اراضی خلع ید شده در سایت سازمان به ادرسhormozgan-agri-jahad.com درج شده است و کلیه متقاضیانی که تمایل به اجرای طرح های سرمایه گذاری  را دارند و زمین مناسب در اختیار ندارند می توانند از جدول ذیل به ادارات امور اراضی شهرستان های استان مراجعه نمایند .

رئيس سازمان جهادکشاورزي هرمزگان با اشاره به اينکه اين سازمان با همکاري ديگر نهادهاي ذيربط قضايي بدون هيچ اغماضي با هرگونه زمين خواري و تغيير کاربري اراضي برخورد مي‌کند، اظهاركرد: پس از تحقيقات لازم، آن دسته از مجرياني که طرح عمليات اجرايي آنان مغاير با جدول زمان‌بندي از پيش تعيين شده باشد، خلع يد شده و در جهت جايگزيني شخص يا اشخاص ديگر اقدام مي‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار