تکنولوژی،محیط زیست را به مرز نابودی کشانده

مسوول توسعه روش های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:تکیه برانتقال صد در صدی فن آوری بر روی محیط زیست و منابع طبیعی موجب شده تا رابطه بین بشر و محیطش گسسته شود.
کد خبر: ۱۰۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶ 03 March 2015
شهرام محمدی، سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:فرسایش خاک ها ، تخریب جنگل ها و مراتع ، نابودی موجودات ریز مفید خاک ، تهدید زندگی آبزیان در اثر مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی و ... پیامدهای نامطلوب رهیافت انتقال فن آوری است.

وی اضافه کرد: مطالعات اخیر نشان داده که دانش باارزش دیگری برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان نقشی بی بدیل در جایگزینی روش های مدرن وجود دارد که عدم توجه به آن نقص آشکاری را در برنامه های توسعه پایدار به همراه می آورد و آن دانش بومی است.

محمدی ادامه داد: منظور از دانش بومی ، دانش محلی است که در ایجاد فرهنگ و جامعه منحصر به فرد بوده و با دانش علمی نوین از نظر قدرت و ضعف مکمل یکدیگرند و از تلفیق این دو می توان به توفیق های بزرگی در کشاورزی دست یافت در حالی که هیچکدام از آنها به تنهایی واجد آن نیستند که در برابر بحران خشکسالی مقاومت کنند.

وی اشاره کرد: ترویج نقش و عامل مهمی در سرعت بخشی فرآیند توسعه پایدار روستایی دارد لذا می بایست کشاورزان به طور مداوم و مستمر در نوسازی و بهینه سازی نظام کشاورزی کوشا باشند و این میسر نیست مگر اینکه نه تکیه زیاد به روش های سنتی پرمصرف آب داشته باشیم و نه آنقدر به روش های مدرن اعتماد کنیم.

کارشناس ارشد آب و خاک گفت:همچنین پژوهش های صورت گرفته نشان از آن دارد که استان فارس در خصوص دانش بومی دارای گنجینه با ارزشی است که متفکران و متخصصان باید راهگشای دستیابی کشاورزان به این گنجینه ها باشند و سپس این پیش داشته ها را در جهت شناختی نو به عنوان ضرورتی در فرآیند توسعه کشاورزی در نظر داشته باشند و بکار گیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار