مرکزی برای پایان دادن به دلالی و خرید کیلویی کتاب

نخستین مرکز مبادله کتاب با هدف ایجاد گردشی مناسب کتاب‌های بدون استفاده در جامعه و پایان دادن به دلالی کتاب در شیراز راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۱۰۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 27 September 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا:روز 26 شهریورماه و در آستانه سال تحصیلی جدید، مرکزی در شیراز آغاز به‌کار کرد، مرکزی برای مبادله کتاب، مرکزی که تداوم فعالیت آن به حتم نقطه پایانی خواهد بود بر فعالیت دلالانی که کتاب را کیلویی می‌خرند!

حسین داوودآبادی، مدیر مرکز مبادله کتاب شیراز اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی کسانیکه با کتاب انس و الفت دارند، اندیشیدن راهکاری برای توسعه کتابخوانی و دسترسی آسان مردم به کتاب است.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از مردم کتاب‌هایی در اختیار دارند که دیگر کاربردی برایشان ندارد، افزود: وقتی یک کتاب برای فرد کاربردی نداشته باشد یا سر از انبار در می‌آورد و می‌پوسد یا به خیابان "دهنادی" و مرکزی که کتاب‌ها را فله‌ای و کیلویی می‌خرد، رهسپار می‌شود!

او ادامه داد: راه‌اندازی این مرکز می‌تواند زمینه‌ساز حذف دلالان کتاب، نزدیک شدن مخاطبان واقعی کتاب، ایجاد فضای اشتراکی، گردش کتاب‌های بدون استفاده در جامعه با کمترین هزینه و در نهایت کمک به خرید کتاب به قیمت ارزان‌تر، باشد.

داوودآبادی در خصوص ساز و کار اندیشیده شده برای رسیدن به این هدف، گفت: سازکاری که برنامه‌ریزی شده است می‌تواند این مرکز را به مکانی عام‌المنفعه بدل کند. چون در این مرکز، حامیان از هیچ منفعت مالی برخوردار نمی‌شوند و تمام امور مالی به‌عهده مبادله کنندگان است.

او بیان کرد: در قدم نخست برای ورود یک کتاب به مرکز کافی است که صاحب کتاب، با هر تعداد کتابی که قصد مبادله آنها را دارد، به مرکز مبادله کتاب شیراز مراجعه کند. پس از ورود مشخصات فرد به سیستم یکپارچه ایجاد شده، کتاب‌ها تحویل کارگزار می‌شود و فرد صاحب کتاب‌ها نیز یک حساب کاربری در سایت مرکز خواهد داشت.

مدیر مرکز مبادله کتاب شیراز گفت: پس از ثبت کتاب‌ها، صاحب کتابها شخصا اقدام به قیمت‌گذاری خواهد کرد و کارگزار در این پروسه هیچ دخالتی نخواهد داشت. مهمترین اقدام کارگزار، در واقع بررسی کتاب‌ها به لحاظ داشتن مجوزهای قانونی انتشار است.

وی اضافه کرد: بعد از این مرحله، کتاب به قفسه منتقل شده و شیوه تبادل کتاب از یک نظام الگوریتمی تبعیت خواهد کرد، به این معنا که اگر کتاب در عرض 10 روز مشتری خود را نیافت، 30 درصد از قیمت انتخاب شده آن، به شکل خودکار کاسته خواهد شد و اگر این وضعیت 10 روز دیگر ادامه داشت، این‌بار 40 درصد از قیمت آن کاسته می‌شود. تداوم وضعیت تا یک‌ماه، قیمت کتاب را به 50 درصد قیمت اولیه می‌رساند و در بیست‌روز آخر به 70 درصد کاهش قیمت خواهد رسید. اگر با کسر 70 درصدی، کتاب کماکان بدون خواهان بماند، مرکز به صاحب کتاب 48 ساعت مهلت می‌دهد تا کتاب را پس بگیرد در غیر این‌صورت به شکل خودکار، کتاب به قفسه کتب اهدایی منتقل می‌شود.

داوودآبادی توضیح داد: قفسه کتب اهدایی بخشی از اهداف مهم این مرکز را شامل می‌شود، زیرا فرصتی است برای تجهیز کتابخانه‌های مدرسه، دانشگاه، آموزشگاه‌، مسجد و خصوصا کتابخانه‌های مناطق کمتر برخوردار و محروم. اگر کتاب به‌فروش رسید، مبلغ دریافت شده در قبال آن به شکل امتیاز در حساب کاربری فرد صاحب کتاب ذخیره خواهد شد و فرد می‌تواند به‌عنوان خریدار کتاب از این امتیاز استفاده کند.

وی تاکید کرد: مرکز مبادله کتاب تنها یک بازار مبادله کتاب نیست، این مرکز به‌نوعی تفرجگاهی برای کتاب‌خوان‌ها است و می‌تواند با همراهی تمام کتابخوان‌ها، گسترشی مناسب و منطقی داشته باشد.

داوودآبادی با بیان اینکه از زمان راه‌اندازی این مرکز تا امروز(یکشنبه 5 مهرماه) 43 جلد کتاب توسط افراد به این مرکز ارائه شده است، ادامه داد: در فاز اول با کتابهای دانشجویی به‌ویژه کتاب‌های پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی، روانشناسی و البته داستان آغاز کرده‌ایم.

وی در توضیح علت این انتخاب گفت: دانشجویان، کتاب‌خوان‌ترین قشر از جامعه محسوب می‌شوند که به‌اختیار یا اجبار، کتاب می‌خوانند و در میان کتاب‌های درسی، از سایر کتاب‌ها نیز بهره‌مند می‌شوند. البته کتاب‌های مهندسی هم گران‌قیمت است اما به‌دلیل آنکه مدت اعتبار آنها 8 تا 10 سال پیش‌بینی شده، مبادله آنها روند بهتری دارد، بنابراین ما در فاز اول از کتاب‌های دانشجویی در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و دامپزشکی آغاز کرده‌ایم و کتاب‌های داستان هم در کنار آن قرار دادیم.

مدیر مرکز مبادله کتاب شیراز گفت: دانشجویان به شکل عام و دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی به شکل خاص، می‌توانند کتاب‌های خود را که معمولا بعد از یک‌ترم، دیگر برایشان کاربردی ندارد، برای استفاده دیگران، به این مرکز ارائه کنند، از طرفی همه مردم می‌توانند در این حرکت فرهنگی، سهیم باشند.

نخستین مرکز مبادله کتاب در شیراز از 26 شهریورماه در خیابان زند، مقابل بیمارستان شهید فقیهی، آغاز به‌کار کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار