75 درصد اقلیم خراسان رضوی بیابانی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از وجود 16 کانون بحران در استان خبر داد و گفت: 75 درصد سطح خراسان رضوی در اقلیم بیابانی قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷ 05 March 2015

هادی باقری در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به وضعیت اقلیمی استان خراسان رضوی اظهار کرد: ما در کشور و به تبع آن در استان خراسان رضوی طی سال‌های گذشته شاهد اوضاع نابسامان اقلیمی بوده‌ایم به طوری که روز به روز این شرایط بحرانی‌تر می‌شود.

وی افزود: آنچه استان ما را درگیر کرده بحث خشکسالی، کمی بارش‌ها و سیل و همچنین بحث ریزگردها و آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه 16 کانون بحران در استان وجود دارد، ادامه داد: 20 سال متمادی خشکسالی کشور را تهدید می‌کند که نتیجه‌اش بحث ریزگردها و آلودگی هوا بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به وضعیت منابع طبیعی استان، بیان کرد: از کل مساحت استان خراسان رضوی 70 درصد جزء اراضی ملی با مساحت تقریبی 8 میلیون و 200 هزار هکتار و 72 درصد عرصه‌های قابل فعالیت برای اجرای عملیات آبخیزداری با مساحت تقریبی 8 میلیون و 450 هزار هکتار هستند.

باقری در ارتباط با زیربخش جنگل‌ها، عنوان کرد: سطح جنگل‌های استان با احتساب بیشه‌زارها و درختچه‌زارها و جنگل‌های کاشت حدود یک میلیون هکتار معادل 8.5 درصد از سطح کل استان است.

وی سطح مراتع استان را حدود 6 میلیون و 566 هزار و 29 هکتار اعلام کرد که معادل 56 درصد کل استان است و افزود: جمعیت دامی وابسته به مراتع استان 8 میلیون و 319 هزار و 783 واحد دامی و ظرفیت مجاز مراتع استان نیز 2 میلیون و 604 هزار و 93 واحد دامی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: دام مازاد 5 میلیون و 715 هزار و 690 واحد دامی و اتکاء دام مازاد بر ظرفیت مراتع استان 3.19 برابر بیش از حد مجاز است.

باقری با اشاره به زیربخش بیابان‌ها، تصریح کرد: حدود 75 درصد سطح استان در اقلیم بیابانی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: سطح رخساره‌های بیابانی استان رقمی معادل 5 میلیون و 554 هزار هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در ارتباط با زیربخش آبخیزداری، گفت: 72 درصد عرصه‌های استان قابلیت مناسب جهت اجرای عملیات آبخیزداری را دارند.

باقری میزان فرسایش در استان را 15 تن در هکتار عنوان کرد و متذکر شد: میزان کل فرسایش خاک در استان 184 میلیون تن در سال بوده و مناطق سیل‌خیز استان 7.03 میلیون هکتار است.

وی یادآور شد: یکی از معضلات اصلی در توسعه کشور و مناطق روستایی ناهماهنگی نهادها در بهره‌برداری از منابع طبیعی بوده است که اگر استفاده از مدیریت جامع در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری داشته باشیم، کمترین تخریب ایجاد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار