معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي

اهميت ورود تخم مرغ در سبد غذايي کودکان؛

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي بر اهميت ورود تخم مرغ در سبد غذايي کودکان به عنوان دومين رتبه ارزش غذايي بعد از شير مادر تاکيد نمود.
کد خبر: ۱۰۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳ 11 October 2015

به گزارش  تابناک تبریز ، مهندس حبيب شريفيان در حاشيه مراسم گراميداشت روز جهاني تخم مرغ در آموزشگاه صدراي هشت در خيابان 17 شهريور تبريز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اينکه تخم مرغ بعد از شير مادر دومين رتبه ارزش غذايي را دارد،گفت: تخم‌مرغ نه تنها عاري از چربي‌هاي مضر است بلکه نوع کلسترول آن و ساير ترکيبات مهم موجود در زرده آن بر خلاف باور عام براي سلامت قلب مفيد است.

وي با اشاره به اينکه امسال بيستمين سال بنيانگذاري روز جهاني تخم مرغ است و در ايران ششمين سالي است که اين اقدام صورت مي‌پذيرد، اظهار کرد: در اين روز تمامي دنيا به اشکال مختلف از تخم مرغ سخن خواهند گفت چون تخم مرغ کامل‌ترين، ارزان‌ترين و فراوانترين غذاي پروتئيني است که جايگاه ويژه‌اي را در تغذيه اقشار مختلف جامعه مي‌تواند داشته باشد ولي متاسفانه به دلايل غير علمي و باورهاي اشتباه گاهاً از مصرف اين ماده مغذي خودداري مي‌شود.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي استان ادامه داد: تخم مرغ عاليترين منبع پروتئيني است که تمامي 9 اسيد آمينه ضروري را در خود دارد و يک قرص بزرگ حاوي تمام مواد ويتاميني و معدني ضروري است که لازم است در يک رژيم غذاي سالم از قبيل کلسيم، سديم، يد، سلنيم، کولين، ويتامين‌هاي E،D،A،B فرموله شود بنابراين تخم مرغ يک غذاي عملگرا است که با کمترين توليد انرژي نياز مواد مغذي معادل يک رژيم دو هزار کالري را فراهم مي‌کند.

وي ادامه داد: اصولاً بدن براي رشد مناسب بايد از رژيم غذايي متعادلي که حاوي پروتئين و مقداري ويتامين و مواد معدني باشد بهره بگيرد. در اين راستا ميوه، سبزيجات و گوشت اگر با هم ترکيب شوند مي‌توانند چنين رژيمي را فراهم کنند. در حاليکه تنها غذايي که به تنهايي همه اين مواد را يک‌جا در يک بسته‌بندي طبيعي براي بدن فراهم مي‌کند فقط تخم مرغ است و لذا بعد از شير مادر دومين رتبه ارزش غذايي را براي انسان در سنين مختلف دارد.

مهندس شريفيان با بيان اينکه ايران مقام دهم توليد تخم مرغ را در جهان داراست ادامه داد: به لحاظ غنی بودن مواد تخم مرغ و ارزانی محصول جا دارد جهت تامین سلامتی از تخم مرغ بیشتر استفاده شود .

وي با بيان اينکه با ترویج و توصیه کارشناسان در طي 5 سال گذشته، مصرف سرانه از 160 عدد تخم مرغ به 191 عدد در سال افزایش یافته است افزود: به منظور ترويج مصرف تخم مرغ و بهبود وضعيت اين پروتئين اقتصادي و با کيفيت در سفره غذايي مردم، مراسم گراميداشت روز جهاني تخم مرغ را در 17 مهر ماه امسال با شعار "زندگي سالم با يک تخم مرغ در روز" برگزار نموده ايم.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي استان توزيع بروشورهاي آموزشي در راستای ويژگي‌هاي تخم مرغ در مدارس و مراکز عمومي، انجام سخنراني‌هاي ترويجي در مدارس سراسر استان، توزيع نمادين ساندويچ تخم مرغ به منظور ترويج فرهنگ افزايش مصرف اين غذاي بسيار ارزشمند در گروه سني کودک و نوجوان ، ارسال پيامک به شماره‌هاي عمومي جامعه به منظور اطلاع‌رساني در مورد اهميت مصرف تخم مرغ، حضور در برنامه‌هاي اجتماعي و بهداشتي صدا و سيما و تبيين ويژگي‌هاي تخم مرغ براي عموم جامعه و برگزاري جشن‌هاي مختلف استاني به مناسبت اين روز از برنامه هاي اين سازمان به مناسبت گراميداشت روز جهاني تخم مرغ بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار