برسد به دست مدیر کل

کد خبر: ۱۱۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 13 October 2015
صداو سیمای پویا
منیژه موسوی
دیدار با رهبری معظم انقلاب بهانه ای است تا بار دیگر مطالبات خود از رسانه ملی در استان را مرور کنیم.
، روی سخن ما با صداوسیمای آذربایجان شرقی است.و دلیل واضح آن نیز طرح مطابلات جدید رهبری است.نگارنده همواره دغدغه هایی داشته است که هنوز هم برآن پای می فشارد.ذیلا به برخی از محورهای آن اشاره می گردد.
1-رسانه بایستی  پویا باشد این پویائی در مقابل رسانه ایستا قرار دارد .بعنوان یک بیننده نیازمند برنامه های متعددی هستیم .اگر درصد بیشتری از این برنامه های تولیدی ثابت یا همان تولید شده در استودیو باشد از میزان پویائی رسانه کاسته می شود. اما اگر رسانه ای بتواند با حضور واقعی و ملموس در زندگی مردم نماهای حقیقی آن ها را به تصویر بکشد با رسانه ای پویا مواجهیم .نمی خواهم از برنامه بفرمائید شام من و تو مثال بزنم .همین برنامه محرم .علت مهم محبوبیت آن برنامه همین نکته اساسی بود.محرم با یک دوربین ساده از راه اصلی روستا وارد می شد و تمامی فکت ها یا روایت های موجود زندگی اجتماعی روستا را به تصویر می کشید بدون آنکه روایت یا نریشینی قبل از آن نگاشته باشد.آنچه بود بصورت زنده منتثقل می شد بازی کودکانه پخت نان زن پیرسال و صدای آواز مردها و... البته آن برنامه معایبی هم داشت اما اسلوب کلی آن جالب توجه می نماید. حال فرض کنیم اگر بتوانیم دانشگاه های استان را نیز آنگونه روی آنتن ببریم یا زندگی مردم طبقه کارگر را و... این می شود یک رسانه پویا .یعنی واقعیت ها را کشف و مصور می کند.در همین چارچوب مقایسه ساده ای بین اخبار ساعت 11 دوسال قبل شبکه سهند خودمان بااخبار ساعت 2 شبکه یک،  گویای واقعیت است. دوربین ثابتی که روی فاصله مشخصی بر تصویر ثابت و رسمی مجری خبر زوم کرده ذهن مخاطب را خسته می کند اما در مقابل، دوربین متحرک و مجری ای که با زبانی غیر رسمی خبر می گوید نوعی نشاط در اجرا را سبب می شود.
2-مساله مهمی که مردم استان های قومیتی با آن مواجهند عبارت است از مطالبه استمرار زبان و فرهنگ بومی .البته در سالخوردگان این مورد بیشتر از یک مطالبه بلکه اجبار است. مردم می خواهند برایشان محرز شود که رسانه ملی که نقش بی بدیلی در انتقال میراث فرهنگی به نسل های آتی ایفای نقش میکند برنامه ای جامع  برای این مباحث دارد. لاجرم سطح توقعات مردم نیز بسیار بالا رفته که این خود از موهبت انقلاب اسلامی است.دیگر اختصاص یک ساعت برنامه یا اخبار به زبان ترکی قانع کننده افکار عمومی نیست .برای اقناع افکار عمومی تلاش بیشتری لازم است. مثلا کارتونهایی که به زبان ترکی دوبلاژ خواهند شد می تواند این خلا را پر نماید.
ادامه دارد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مریم بهشتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
سلام. با تشکر از صدا و سیمای استان ولی واقعا خیلی جاداره کار بشه در خصوص مباحث تولیدی سیمای آذربایجان شرقی
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار