تکنولوژی کاهش زمان نفوذ آب در اراضی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تقویت تکنولوژی کاربردی برای کاهش زمان نفوذ آب در اراضی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰ 07 March 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عدیل سروی عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی در اردبیل اظهار کرد: طبیعت مهدی است که در آن بشر تولد یافته و پس از عمری تغذیه و زندگی دنیای خود را عوض می‌کند پس اول و آخر سیکل زندگی بشر در بستر پر مهر طبیعت شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به رشد فزاینده جمعیت و محدودیت منابع طبیعی به عنوان مهد تولید غذا بیش از پیش ضرورت بهره‌مندی از علوم و فنون عینیت می‌یابد که با تأمین مواد غذایی از این بستر با حفاظت از این منابع خدادادی همواره از آن به عنوان یک فضای آرامش‌بخش و لطافت‌بخش بهره گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: از قدیم‌الایام تأثیرات غیر قابل جایگزین جنگل‌ها، مراتع، درختان و سبزینه‌ها بر همگان مشهود است و امروزه با پیشرفت‌های علمی، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مدت زمان لازم برای نفوذ یک لیتر آب در خاک جنگل‌ها هفت دقیقه، در امر زراعت 45 دقیقه و در سایر موارد این میزان در مدت زمان چهار ساعت و 20 دقیقه است پس از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که سونامی سیلاب‌های خانمان‌سوز از این روان آب‌ها که به علت نبود پوشش گیاهی در خاک نفوذ نکرده، حادث می‌شود بنابراین باید به فکر افزایش پوشش‌های گیاهی، فضاهای سبز و درختان باشیم.

سروی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی در طول حیات بشر افزود: در یک ارزیابی علمی این چنین نتیجه حاصل شده که یک هکتار مملو از درختان کاج 68 تن گرد و غبار محیط را گرفته و در عوض آن اکسیژن و هوای مطبوع به محیط بر می‌گرداند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اینکه در استان میزان تخریب خاک به ازای هر هکتار 14 تن در سال است، یک زنگ خطر است که با این وضعیت آیا پس از یک دهه وضعیت آبی و خاکی استان ارزیابی‌ها از شرایط اسف‌بار چگونه است؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با قدردانی از نگاه علمی مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی در بحث اراضی و همچنین تشکر از مساعدت‌های استاندار تلاشگر استان به بخش کشاورزی اضافه کرد: در 21 خرداد سال 93 طرح ملی کاداستر که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود که در چهارم شهریور 93 شورای نگهبان طرح ملی کاداستر را به تأیید نهایی خود رساند و مقرر شد در سه سال آینده 18 میلیون و700 هزار هکتار از اراضی کشور در این طرح مورد نقشه‌برداری و عکسبرداری هوایی قرار گیرد که در فاز اول آن از سال آینده شش میلیون و 800 هزار هکتار اجرا می‌شود.

سروی ادامه داد: خوشبختانه در 12 اسفندماه برای عکسبرداری هوایی و نقشه‌کشی در مساحت 813 هزار هکتار از اراضی این استان تفاهمنامه مهم را با سازمان امور اراضی کشور به امضا رساندیم که به حول و قوه الهی با مساعدت استاندار اردبیل از سال آینده که در 14 استان کشور اجرا می‌شود، این استان جزو چهار استان اول در این زمینه محسوب می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار