آمار کتاب‌ها با تعداد مجلات نقد همخوانی ندارد

«مجله «آینه پژوهش» اواخر دهه 60 برای پر کردن جای خالی نقد کتاب در حوزه «دین» منتشر شد.» وی همچنین تعداد شمارگان کتاب را با آمار مجلات نقد هماهنگ ندانست.
کد خبر: ۱۶۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶ 11 January 2016
به گزارش تابناک قم، «آینه پژوهش» دو ماهنامه‌ای است که اواخر دهه 60 با همکاری حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد و چند تن از نویسندگان و کارشناسان آغاز به کار کرد. این دوماهنامه طی ب26 سال انتشار به رویکرد خود در عرصه نقد کتاب‌های دینی وفادار مانده است.
 
اسماعیل مهدوی‌راد، دبیر تحریریه دو ماهنامه «آینه پژوهش» و فرزند حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی مهدوی‌راد، سردبیر این ماهنامه، درباره ماندگاری و تداوم انتشار «آینه پژوهش» با ایبنا، سخن گفت.
 
«آینه پژوهش»؛ فتح باب نقد کتاب در کشور

مهدوی‌راد، درباره چگونگی آغاز به انتشار مجله نقد کتاب «آینه پژوهش» گفت: یکی از اساسی‌ترین نکته‌ای که منجر به انتشار دو ماهنامه «آینه پژوهش» شد، احساس خلاء از نبود نقد در حوزه کتاب‌های دینی بود. این تصمیم با مشورت حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، حجت‌الاسلام رضا مختاری و آقای سلطانی و چند تن از کارشناسان حوزه کتاب‌های دینی تحقق یافت. یکی از موارد مهم در انتشار این ماهنامه تعداد کتاب‌های دینی و سطح پایین تالیف آنها بوده است؛ به عبارتی موسسان ماهنامه «آینه پژوهش» با این هدف به انتشار این ماهنامه اقدام کردند تا با نقد درست و اصولی سدی در برابر انتشار بی‌رویه کتاب‌های دینی باشند.
 
وی با بیان این‌که این ماهنامه محملی برای تذکر و گوشزد کردن نقاط ضعف کتاب‌های منتشر شده است، افزود: اصلی‌ترین هسته ماهنامه «آینه پژوهش» نقد کتاب است. یک پنجم مطالب مندرج در ماهنامه درباره اطلاع‌رسانی و روش‌دهی مطالعات اسلامی، یک پنجم مطالب کتابشناسی موضوعی و بیش از نیمی از مطالب کتاب دربردارنده مقالات نقد و بررسی کتاب است. از سه سال گذشته بخشی را با نام «دیگر نگاشته‌ها» به مطالب ماهنامه اضافه کردیم در این بخش بیشتر مقالات، آثار مولفان، پژوهشگران،  مستشرقان و اسلام‌شناسانی منتشر می‌شود که آثار آنها به فارسی ترجمه نشده است. این بخش در دو شاخه «پاره‌های اسلام‌شناسی» و «از نگاه دیگران» به بررسی و انعکاس آثار جدید به زبان اصلی می‌پردازد.
 
ادامه انتشار آثار بی‌کیفیت؛ بدون  فضای نقد

مهدوی‌راد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مجلات نقد و آمار کتاب‌های منتشر شده در کشور گفت: متاسفانه میزان انتشار کتاب نسبت به تعداد مجلات نقد بسیار پایین است و همین موضوع خود به خود فضایی را فراهم می‌کند که اثری بررسی و نقد نمی‌شود و آثار با کم و کاستی همچنان به چاپ می‌رسند.
 
وی درباره فراز و فرودهای مجله «آینه پژوهش» در طی 26 سال انتشار آن اظهار کرد: بعد از گذشت 26 سال از انتشار این ماهنامه دست‌اندرکاران انتشار آن هنوز بر نیت و تصمیم اولیه خود پایبند هستند و همچنان اصلی‌ترین وظیفه خود را نقد کتاب می‌دانند. متاسفانه هنوز «نقد» اصولی در کشور ما با حُب و بغض همراه است و مواجه علمی و منطقی درستی با نقد در کشور وجود ندارد. شاید مهمترین چالش «آینه پژوهش» نیز این باشد که برخی برخورد صحیحی با نقد و گوشزد کردن اقداماتی مانند سرقت علمی ندارند و گاهی بر حذف مقاله نقد یک کتاب اصرار می‌کنند که البته سردبیر ماهنامه آن را نمی‌پذیرد.
 
انتشار بی‌وقفه؛ رمز ماندگاری «آینه پژوهش»

مهدوی‌راد با اشاره به حضور پنج‌ساله خود در روند انتشار ماهنامه به عنوان «دبیر تحریریه» به انتشار منظم ماهنامه اشاره کرد و افزود: این ماهنامه از ابتدا با حمایت‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم منتشر شده و شماره‌ای از آن دچار وقفه نشده است.
 
وی درباره اطلاع متولیان ماهنامه «آینه پژوهش» درباره تازه‌های کتاب و سفارش مقاله به منتقدان گفت: دست‌اندرکاران ماهنامه «آینه پژوهش» با ارتباط تنگاتنگ خود با ناشران و اهالی فرهنگ از تازه‌های نشر مطلع می‌شوند.
 
مهدوی‌راد در ادامه گفت‌و‌گو به رمز ماندگاری ماهنامه «آینه پژوهش» پس از 26 سال انتشار گفت: یکی از عوامل پایداری این ماهنامه انتشار مرتب آن است. ارتباط مناسب با نویسندگان و پایداری سردبیر نشریه در مقابل برخی هجمه‌ها و فشارها مبنی بر انتشار یا حذف مقاله، از جمله عوامل ماندگاری این نشریه را فراهم ساخته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار