چالش استفاده دولت از منابع آزاد شده

مدرس دانشگاه پیام‌نور همدان گفت: استفاده دولت از منابع آزاد شده به عنوان ضربه‌گیر کشور را در سال‌های آینده با مشکل مواجه می‌کند.
کد خبر: ۱۶۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷ 25 January 2016

مدرس دانشگاه پیام‌نور همدان گفت: استفاده دولت از منابع آزاد شده به عنوان ضربه‌گیر کشور را در سال‌های آینده با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش ایسنا،"وحید امیدی" با تاکید بر اینکه باید بخش‌های کلیدی اقتصادی کشور مشخص شود، گفت: با هزینه شدن پول‌های آزاد شده موافق نیستم.

وی با بیان اینکه همان‌گونه درآمد حاصل از فروش نفت باید در مکان مناسبی سرمایه‌گذاری شود، افزود: باید منابع آزاد شده هم در فرصت‌های مناسب از جمله منابع و بانک‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری شود و وارد بودجه دولت نشود.

وی با بیان اینکه مشکل دارایی‌های بادآورده و یا بلوکه شدن آنها در بعضی از کشورها همواره وجود دارد، اظهار کرد: اگر دولت در خصوص هزینه‌کرد این دارایی‌ها، برنامه‌ای از پیش تعیین شده نداشته باشد ساختار آنها دچار تحولاتی شده و عملکردهای اقتصادی را دچار مشکل می‌کنند.

امیدی اضافه کرد: همچنین مخارج دولت افزایش و پول به بخش‌هایی تزریق شده و بخش‌های دیگری بی‌بهره و ناکام خواهند ماند و باعث می‌شود رشد اقتصادی کوتاه‌مدتی ایجاد و وضعیت در این هنگام با تغییراتی مواجه شود.

آزاد شدن منابع تا حدی بر روی نوسان قیمت نفت تاثیرگذار است

وی تصریح کرد: اگر دولت به‌ویژه در شرایط کنونی کشور، برنامه منظمی برای هزینه‌کرد دارایی‌های بلوکه شده داشته باشد، به نظر می‌رسد آزاد شدن این منابع تا حدی بر روی نوسان قیمت نفت تاثیر بگذارد که این اتفاق خوب و خوشایندی است.

این دانشجوی دکترای رشته اقتصاد در دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد: با وارد شدن پول‌های بلوکه شده در اقتصاد کشور، بودجه دولت با نوسانات شدیدی مواجه می‌شود و اگر سرمایه‌گذاری‌ها در این خصوص به درستی صورت نگیرد، سودها مدام وارد بدنه دولت می‌شود.

با تزریق پول‌های آزاد شده خروج کشور از حالت رکود امری موقتی است

وی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه تزریق پول‌های بلوکه شده باعث خروج کشور از حالت رکود می‌شود، اظهار کرد: به علت اینکه هدف دولت از تزریق پول، کنترل تورم است، اگر بودجه با کسری مواجه شود، صرف پول‌های آزاد شده برای خروج کشور از رکود در سال‌های آینده امری کوتاه‌مدت و موقت است.

این کارشناس‌ارشد امور اقتصادی اضافه کرد: صرف‌نظر از اینکه پول‌های آزاد شده، جایگزین کاملی برای کسری بودجه کشور است یا نه، دولت باید به سمتی پیش رود تا از نوسانات جلوگیری کند که تاثیر آن در سال 96، مشخص خواهد شد.

استفاده دولت از پول‌های آزاد شده به عنوان ضربه‌گیر کشور را با مشکل مواجه می‌کند

امیدی با تاکید بر اینکه استفاده دولت از پول‌های آزاد شده به عنوان ضربه‌گیر کشور را در سال‌های آینده با مشکل مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در چند سال آینده، قیمت نفت کاهش می‌باید، باید ببینیم شرایط بازار نفت در سال‌های آینده به چه صورت است.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار