کاهش 10 درصدی جمعیت کل وبزدر مناطق حفاظت شده البرز

کد خبر: ۱۷۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 27 January 2016


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از کاهش 10 درصدی جمعیت کل و بز در مناطق حفاظت شده البرزخبرداد و گفت: شیوع بیماری طاعون اصلی ترین عامل کاهش جمعیت گونه های مذکور بوده است.

حسین محمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، اظهار کرد: استان البرز به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستانداری چون گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ،گراز، خرس، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه، انواع چرخ ریسک‌ها و غیره است.

وی افزود: سرشماری این وحوش هرساله در فصل تابستان و زمستان با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان، ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، محیط‌بانی‌ها و با برنامه‌ریزی معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست انجام می شود.

این مسئول بیان کرد: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای به کارگیری در سیاست‌گذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو است.

محمدی ادامه داد: در این سرشماری همچنین وضعیت گروه‌های سنی وحوش و ویژگی‌های آنها، نسبت جمعیت گونه‌های نر و ماده، تصمیم‌گیری درباره ظرفیت مناطق و اینکه آیا برداشت از گونه‌های نر امکان‌پذیر است یا نه و همچنین بررسی در مورد وجود یا عدم وجود بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل محیط زیست البرز در ادامه از پایان سرشماری زمستانه وحوش البرز سخن به میان آورد و گفت: این سرشماری توسط 40 نفر از کارشناسان محیط زیست به مدت 10 روز و در مناطق حفاظت شده البرز و منطقه شکارممنوع طالقان انجام شد.

وی بیان کرد: بر اساس این سرشماری 3 هزار راس کل و بز در منطقه شکارممنوع طالقان و 800 راس در مناطق حفاظت شده البرز شناسایی شده است.

این مسئول در پایان یادآور شد: نکته قابل توجه در سرشماری امسال کاهش 10 درصدی تعداد کل و بز در مناطق حفاظت شده استان است که مهم ترین دلیل آن شیوع بیماری طاعون در میان گونه های مذکور بود به طوری که در سه ماه شهریور، مهر و آبان سال جاری به علت شیوع این بیماری تعداد 250 لاشه از مناطق حفاظت شده البرز جمع آوری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار