دولت همچنان در حال آزمون و خطا است

کد خبر: ۲۲۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹ 03 May 2016
تعادل درباره وضعیت رکود اقتصاد کشور نوشته است:  سال‌هاي پياپي ركود در اقتصاد ايران درحالي به گره كوري تبديل شده كه دولت همچنان درحال آزمون و خطا براي يافتن روشي موثر براي زدودن ركود از اقتصاد كشور است.
گرچه طي سال‌هاي اخير سياست‌هاي دولت در جهت خروج از ركود موثر واقع نشده اما با به ثمر نشستن برجام و رفع تحريم‌ها، اميدها درخصوص بهبود وضعيت اقتصادي و رفع ركود تقويت شد. فضاي رواني حاصل از اجراي برجام، بارقه‌هاي اميد را در دل عموم مردم در طبقه‌هاي مختلف اجتماعي ايجاد كرد اما انگار اجراي برجام هم نتوانست نوش‌دارويي موثر براي آسيب‌هاي اقتصادي ايران طي سال‌هاي تحريم داشته باشد.
حال با نگاه بازتري مي‌توان به واقعيت‌هاي اقتصادي كشور نگريست. نخست اينكه آسيب‌هاي تحريم به اين سرعت از اقتصاد ايران رخت نخواهد بست و ديگر اينكه مجموعه سياست‌هاي اقتصادي دولت نيازمند بازنگري است تا رشد اقتصادي شتاب بيشتري بگيرد. در اين ميان دولت يازدهم در اتخاذ سياست‌هاي اقتصادي خود ناچار است محتاطانه عمل كند تا مورد هجمه مخالفان واقع نشود. شايد اصرار دولت بر ادامه دادن سياست‌هاي كنترل تورم هم در همين راستا باشد. وعده تورم تك‌رقمي، امري نيست كه دولت بتواند از آن سر باز زند و به طور قطع حتي با اندكي افزايش تورم با فشار مخالفان مواجه خواهد شد. با اين حال تيمور رحماني، اقتصاددان و دارنده كرسي استادي از دانشگاه تهران معتقد است با رفع تحريم‌ها دولت مي‌‎تواند با جسارت بيشتري سياست‌هاي اقتصادي خود را دنبال كند. به گفته رحماني، رشد اقتصادي ايران در شرايط فعلي نمي‌تواند از سه درصد تجاوز كند و رشدهاي بالاتر نيازمند اتفاقات نامتعارف، ضربتي و مثبت در اقتصاد كشور است...
هر چند تاكيد دولت بر كاهش تورم موثر بوده اما اين امر در بخش‌هاي ديگر اقتصاد بي‌تاثير نبوده و كاهش تورم موجب شده تا سطح فعاليت اقتصادي افت كند. به طور كلي نمي‌توان انتظار كاهش تورم را داشت اما آثار منفي اجراي اين سياست را در ديگر بخش‌هاي حقيقي اقتصاد ناديده گرفت. كاهش تورم و رساندن نرخ تورم به رقم فعلي نيز چندان كار آساني نيست اما بايد قبول كرد كه اين كاهش تورم بر توليد كشور تاثيرات خوبي نداشته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار