راه‌اندازی مدیریت صادرات صنایع دستی دریزد

نگاه کامل و جامع، مدیریت و برنامه‌ریزی‌های دقیق باعث رونق تولید صنایع دستی می‌شود تا به این ترتیب زمینه ورود و رقابت این کالاها در بازارهای صادراتی فراهم شود و این کالاها به کالاهای صادراتی ارزآوری برای اقتصاد کشور مبدل شوند.
کد خبر: ۲۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹ 23 April 2015
به گزارش تابناک یزد،صادرات صنایع دستی باتوجه به ویژگی‌ها و شاخصه‌های آن می‌تواند به‌عنوان یك پیام‌رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی كشورمان در جهان نقش ایفا کند از این رو توسعه صادرات این محصولات، قطعا بازار گردشگری را نیز پررونق خواهد کرد.

جایگاه مناسب صادرات صنایع دستی
زمینه برای توسعه صادرات صنایع دستی به دنبال توجه به صادرات غیر نفتی از یک طرف و نیاز به شکوفایی اقتصادهای کوچک محلی از طرف دیگر، فراهم شده است و با توجه به اینکه ایران از قطب‌های مطرح در تولید صنایع دستی است، می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق به جایگاه مناسبی در عرصه صادرات این محصولات دست یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به افتتاح دفتر شرکت مدیریت صادرات صنایع دستی می‌گوید: اگر در حوزه صادرات صنایع دستی وارد نشویم، این مصنوعات از بین خواهند رفت.
«محمدمهدی شرافت» معتقد است که صادرات تولیدات ناب و فاخر استان از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید به بحث کمیت بیشتر از کیفیت توجه شود.
وی می‌افزاید: به دنبال این سیاست لازم است که هنرهای ظریف، دستباف و فراموش شده مانند ترمه دستی، پارچه‌های زری بافی و سایر مصنوعاتی که منسوخ شده است، دوباره احیا شوند تا در کنار صادرات حجم و وزن محدود ارزش دلاری بالایی از صادرات این مصنوعات عاید کشور شود.
این مسئول از دیگر اهداف صادرات صنایع دستی استان را برندسازی عنوان و بیان می‌کند: برای برندسازی و جذب بازارهای بین المللی باید در زمینه شناسایی بازارهای هدف و برآورده کردن سلیقه‌ها کار شود از این رو لازم است که صنایع دستی بومی‌استان با انعطاف در این بازارها عرضه شود.
وی با بیان اینکه بازار صادرات برای تولیدات صنایع دستی فاخر و ارزشمند مناسب است، می‌گوید: برخی از مصنوعات دستی استان از جمله منسوجات و کاشی و سرامیک که هویت یزدی و کیفیت قابل قبولی دارند، در بازارهای جهانی نیز متقاضی دارند.

جنبه‌های خاطره انگیزی و زیبایی شناختی صنایع دستی
شرافت با تاکید بر اینکه صنایع دستی در جامعه امروزی نه تنها کاربردی نیست بلکه جنبه خاطره انگیزی نیز دارد، اضافه می‌کند: امروزه کارکردهای سمبولیک و زیبایی شناختی صنایع‌دستی برای مخاطبان بیشتر از جنبه‌های کاربردی مد نظر است.
وی بر ضرورت شفاف سازی درخصوص کیفیت صنایع دستی صادراتی تاکید می‌کند و می‌گوید: باید در زمینه تولید این مصنوعات به ویژه دست‌ساز بودن و یا نبودن آن نیز شفاف‌سازی شود تا در معامله و عرضه آن در بازارهای جهانی، اجحافی صورت  نگیرد و چهره استان و کشورمان مخدوش نشود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه قیمت گذاری و نرخ گذاری صنایع دستی هم در عرصه صادرات حائز اهمیت است می‌افزاید: هر چند مصنوعات دستی قابلیت ارزش‌گذاری راحتی ندارند اما برای ایجاد رضایت در فضای تجارت، لازم است که برای نرخ گذاری ساز و کارهایی تعریف شود.
وی از ورود پیشکسوتان صنایع دستی استان در زمینه نرخ گذاری مصنوعات دستی خبر می‌دهد و می‌گوید: به این ترتیب مشتریان بازارهای صادراتی از خرید خود اطمینان خواهند داشت و خریداران نیز از تطایق ارزش و کیفیت کالایی که خریداری کرده اند، مطمئن می‌شوند.

آمار صادرات صنایع دستی استان مشخص نیست
شرافت درباره وضعیت فعلی صادرات صنایع دستی استان می‌گوید: با توجه به اینکه صنایع دستی استان از گمرک سایر استان‌های کشور نیز صادر می‌شود، آمار مشخصی از میزان صادرات صنایع دستی استان در دست نیست.
وی می‌افزاید: در تلاش هستیم که با تمرکز صادرات محصولات صنایع دستی از گمرک استان یزد، آمار و اطلاعات دقیقی از صادرات صنایع دستی استان کسب کنیم اما فارغ از وضعیت فعلی، باید در این زمینه وضعیت مناسب‌تری داشته باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان وضعیت صادرات مصنوعات کاشی از جمله کاشی‌های هفت رنگ را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: تولیدکنندگان این مصنوعات از بازارهای صادراتی رضایت دارند اما لازم است که درباره سایر صنایع دستی استان نیز این رضایت حاصل شود.

شناسایی تقاضای بازارهای بین    ‌المللی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان هم می‌گوید: دفتر شرکت مدیریت صادرات صنایع دستی استان یزد به همت بخش خصوصی در یزد راه اندازی شده است تا برای شناسایی تقاضای بازارهای بین    ‌المللی و همچنین نحوه پردازش و پاسخ صحیح به تقاضای این بازارها وارد عمل شود. « دهقان مهرجردی» با بیان اینکه اطلاع از سلیقه خریداران خارجی و تولید مبتنی بر تقاضای بازار از مهم‌ترین موارد چرخه تولید صنایع دستی  است، می‌افزاید: این شرکت، بسیاری از جنبه‎‎های مربوط به صادرات از جمله تحقیقات بازار، ترتیب امور حمل و نقل، تعیین توزیع‌کننده یا نماینده خارجی، حضور در نمایشگاه    ‌های خارجی، انجام امور مربوط به تبلیغات و ایجاد بانک‌    های اطلاعاتی را در برخواهد گرفت.
به گزارش همشهری،  به گفته وی شرکت مذکور شناسایی بازارهای مصرف و برگزاری آموزش    ‌های کاربردی مورد نیاز اعضا، همکاری با وزارتخانه‎‎های ذیربط، برگزاری همایش‎‎های تخصصی، ایجاد کارگروه‎‎های تخصصی و ثبت برند جهانی را نیز پوشش می‎‎دهد.  این مسئول هدف از ایجاد این شرکت را سامان دادن به امور مشترک اعضا، ایجاد ارزش افزوده برای تمام ذی‌نفعان با رویکردی صادرات محور و اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی عنوان کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار