سیاوش توحیدی

بالاگرفتن حرف و حدیث ها در خصوص صحت آمار بیکاری در استان

جبارزاده در حضور وزیر کشور با اعلام آمار بیکاری 7درصدی در استان موجبات بهت و بعضا تحسین برخی از خبرنگاران را فراهم نمود.
کد خبر: ۲۷۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱ 02 August 2016
جبارزاده در حضور وزیر کشور با اعلام آمار بیکاری 7درصدی در استان  موجبات بهت و بعضا تحسین برخی از خبرنگاران را فراهم نمود.

هرچند کارشناسان حوزه اشتغال اصالت این آمار را با تردیدهایی مواجه نمودند اما مرکز آمار ایران نیز تا کنون آمار رسمی از بیکاری  استان ها را برای ماه های آغازین 95 اعلام ننموده تا مورد ارزیابی های دقیق قرار گیرد.

آنچه در مورد آمار رسمی سالانه نباید از آن غفلت نمود شرایط آمارگیری است که در نتیجه اعلامی آن تاثیر به سزایی دارد. بعنوان نمونه اگر در آمارگیری در شمال کشور در سالی که با خشکسالی مواجهیم انجام بگیرد با آمار سالهای فروانی آب و محصول قطعا متفاوت خواهد بود.

در بدو اعلام این آمار که قبلا در شورای گفتگوی استان نیز مطرح شده بود, نگارنده با نشر مطلبی اذعان داشت (اینجا بخوانید)//http://www.tabnakazarsharghi.ir/fa/news/259473 به احتمال قوی شرایط آمارگیری به درستی لحاظ نشده است چراکه در همین دوران سال 92 تا 94 میزان نزخ مشارکت اقتصادی مردم پائین تر آمده است بنابراین احتمال اشتباه در نتایج اعلام شده این آمار وجود داد.

از سوی دیگر آمار مهاجرین جوان از تبریز به تهران و یا کشورهای همجوار برای یافتن شغل مناسب ، نیز دلیلی بر تناقض ها در اعلام آمار است.

و از سوئی محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی شبکه سهند، اظهار کرد: متأسفانه ما را با حرف‌هایی همچون تبریز شهر اولین‌هاست و نرخ بیکاری پایین است، سرمان کلاه گذاشته‌اند.


وی افزود: نرخ بیکاری به خاطر این پایین است که جوانان ما به دلیل ناامیدی از آینده به دیگر استان‌ها مهاجرت کرده‌اند و در سرشماری حضور ندارند.

او البته این ادعای استاندار  را با استناد به آمار رسمی  دیگری به چالش کشید و گفت
اشتغال  در سایه سرمایه‌گذاری دولتی و بخش خصوصی ایجاد می‌شود، سرمایه‌گذاری دولت همان بودجه‌ای است که برای یک استان تخصیص می‌یابد، متأسفانه تنها ۲,۵ درصد بودجه کشور برای آذربایجان‌شرقی اختصاص می‌یابد، در حالی که پنج درصد جمعیت کشور در استان ما زندگی می‌کنند.
وی ادامه می دهد که :در حالی که استان ما مهاجر فرست است و نیاز به سرمایه‌گذار دارد، نسبت تسهیلات به سپرده در استان ما از میانگین کشوری کم است، این به معنای این است که سرمایه ما را در دیگر استان‌ها هزینه می‌کنند، همچنین نهاد‌های اجتماعی و بانک‌های بزرگ در استانمان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، همچنین گردش مالی مس سونگون هم در استان کرمان است.

حال با این تفاسیر بایستی مترصد اعلام منابع و استنادات استانداری در خصوص صحت و سقم آمار ارائه شده در خصوص میزان بیکاری در استان بود

سیاوش توحیدی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
این آمار غلط موجب عدم تصویب برنامه ها و بودجه های مرتبط با اشتغال به استان می شود و خیانت در حق مردم استان است
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار