اقدامات خواجه نظام فرهنگ را تثبیت کرد

تابناک: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یکپارچه کردن فرهنگ ایرانی را از اقدامات شاخص نظام الملک دانست و گفت: در واقع می‌توان گفت فرهنگ وی ایرانی اسلامی را تثبیت کرده است.
کد خبر: ۲۹۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 30 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از مهر،‌علی اکبر ولایتی شامگاه چهارشنبه در آئین افتتاحیه مرکز فرهنگی سلجوقی در اصفهان ضمن اشاره به فعالیت‌های مناسب فرهنگی اتفاق افتاده در اصفهان طی چند سال اخیر اظهار داشت: برای نمونه احیای میدان امام علی (ع) به عنوان کانون فرهنگی ایران کار ارزشمندی بود و از این رو باید به خاظر داشته باشیم که تاریخ چنانچه احیا شود بسیاری از فرهنگ‌های مناسب با ظرفیت مردم ایران نیز رشد خواهند یافت.

وی برگزاری بزرگداشت خواجه نظام الملک را اقدام جدید و بی نظیر دانست و ابراز داشت: قدر خواجه نظام‌الملک شناخته شده نیست و از این رو باید گرد و غبار از داشته ‌های تاریخی اصفهان در خصوص شخصیت وی زدوده شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بررسی اجمالی تاریخ قبل و بعد از اسلام بیان داشت: در این راستا باید یادآور شوم هر کس ماندگاری در تاریخ داشته است به دنبال فعالیت فرهنگی بوده که انجام داده است.

وی بزرگمهر را یکی از منورترین چهره‌های دوران قبل از اسلام در ایران عنوان کرد و ادامه داد: وی وزیر انوشیروان بوده و با توجه به فعالیت‌های فرهنگی که انجام داده است ارتباط خوبی بین ایران، یونان و هند و فعالیت‌های شایسته‌ای دنبال کرده است.

ولایتی راه‌اندازی جندی شاپور را از اقدامات و دستاوردهای بزرگمهر دانست و گفت: همچنین باید یادآور شوم اولین چهره منور پس از اسلام که در جمع آوری فرهنگ قبل از اسلام و تلفیق آن با فرهنگ اسلامی نقش داشت ابومنصور محمد بن عبدالرزاق سپهسالار خراسانی بود که شاهنامه ابومنصور توسط وی تالیف شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از چهره های ماندگار دوران آل بویه نیز صاحب ابن العباد است، تصریح کرد: صاحب بن العباد نقش موثری در بسط دانش و ترقی فرهنگ اسلامی داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در وصف خواجه نظام الملک نیز ابراز داشت: اوج عظمت سلجوقیان با تدابیر خواجه نظام الملک وزیر الب ارسلان و ملکشاه سلجوقی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه قلمرو حکومت این دوران از کاشمر تا حلب و انطاکیه بود، افزود: خواجه نظام الملک چند اقدام مهم در ایران انجام داد که می‌توان به احیای قلمرو فرهنگی ایران، تاسیس دانشگاه‌های نظامیه در جهان اسلام و تنظیم تقویم جلالی اشاره کرد.

ولایتی یکپارچه کردن فرهنگ ایرانی در تمام قلمرو این کشور را از دیگر اقدامات شاخص نظام الملک دانست و ابراز داشت: در واقع می‌توان گفت وی فرهنگ ایرانی اسلامی را تثبیت کرده و با تاسیس مدارس بر اقتدار این فرهنگ افزوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار