شکاف اطلاعاتی و دیجیتالی میان معلمان و دانش آموزان

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران گفت: شکاف اطلاعاتی و دیجیتالی میان معلمان و دانش آموزان وجود دارد که با برنامه هایی رفع می شود.
کد خبر: ۳۱۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵ 28 October 2016
 ایسنا ، اسفندیار نظری در نشست با سرگروه های آموزشی که در چالوس برگزار شد، با بیان اینکه لازمه پویایی یک نظام آموزشی، وجود ارتباط و تعامل مثبت و اثر بخش میان بخش های مختلف آن است، اظهار کرد: گروه های آموزشی به عنوان هسته های کیفیت بخش می توانند ارتباط بین معلمان و کارشناسان اجرایی و ستادی را به خوبی تعمیق بخشند که این ارتباط در نهایت منجر به پیشبرد روند آموزش و بهبود آن می شود.
 
وی افزود: گروه های آموزشی که حلقه اتصال میان برنامه ریزان، مربیان مدیران و معلمان است باید بکوشند تا مشارکت معلمان را در اظهارنظر نسبت به برنامه های آموزشی، کیفیت بخشی آموزشی، فرایند یاددهی و یادگیری، انعطاف پذیری در فرایند آموزشی و درسی، ارائه طرح درس پویا و نشاط آور، توانمند سازی معلمان در شیوه تدریس و استفاده از آزمایشگاه ها، ایجاد انگیزه در معلمان، تمرکز به نیازمندی های مخاطب و ارائه پیشنهادها و دیدگاه های اصلاحی فراهم ساخته و افزایش دهند.
 
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه گروه های آموزشی در یک نگرش مثبت باید صافی آموزش و تسهیل کننده فرایند یادگیری باشند، تصریح کرد: هر کدام از اعضای گروه های آموزشی با توجه به دیدگاه مدیران باید کارشناس خبره ای در خصوص طراحی آموزشی، طراحی سؤال، بودجه بندی کتاب، تحلیل محتوای کتاب درسی و معلم خوبی از نظر تدریس و نظریه پرداز مؤثری برای آموزش و پرورش باشند.
 
نظری خاطرنشان کرد: گروه های آموزشی می توانند به عنوان پایگاه های علمی، مرکز تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها باشند.
 
وی با تاکید بر اهمیت سواد علمی فناورانه گفت: این سواد امروزه یكی از مشخصات اساسی توسعه جوامع شده است، ‌چنان که  هر شخصی در هر شغلی، برای انجام بهتر كارهای خود، به یك سلسله مهارت و دانش نیاز دارد كه به طور قطع یك عضو گروه آموزشی لازم است كه به این مهارت ها توانایی كافی داشته باشد.
 
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش مازندران با بیان اینکه تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات، ‌تنها به بخشی از جامعه محدود نمی شود و همه بخش ها را در نوردیده است، اظهار کرد: امروزه پای فناوری اطلاعات و ارتباط به آموزش هم كشیده شده است، چنان که روزی نیست كه خبر جدید و كاربرد متفاوتی از IC در عرصه فرایند یاددهی – یادگیری به گوش  نرسد.
 
نظری افزود: هر روز كه می گذرد با غوطه ور شدن در دنیای انفورماتیك می بینیم بین معلمان و دانش آموزان شكاف اطلاعاتی عجیبی نمایان می شود و  لحظه به لحظه این « شكاف دیجیتالی » عمیق تر و شگفت انگیزتر می شود.
 
وی  ادامه داد:در فرایند یاددهی و یادگیری بین فراگیر و معلم،‌ محتوا نباید تحمیلی باشد، محتوا باید برایند تلاش و تولید و انتخاب معلمان مطابق با توان و ذوق و نیاز فراگیران و در راستای برنامه های كلان و استراتژی كشوری با رویكرد بومی و منطقه ای باشد.
 
این مسئول افزود: اگر می خواهیم معلمانی تولیدگر و انتخاب گر داشته باشیم ناچار به دست یابی به سواد علمی - فناورانه ای است.
 
نظری با اشاره به اهمیت حضور در جشنواره ها و مسابقات علمی اظهار کرد: تقویت خلاقیت، ایجاد روحیه پژوهشگری و رشد مهارت های درس ورزی دانش آموزان از اهداف حضور در جشنواره ها و مسابقات علمی و آزمایشگاهی همچون جشنواره خوارزمی، جشنواره جابربن حیان، جشنواره برتر تدریس و نانو است که باید به منظور تشویق و ترغیب دانش آموزان و همکاران همت گماشت.
 
وی با اشاره به اینکه فرآیند یاددهی و یادگیری بر مبنای آموزش‌محوری است، بیان کرد: چهار ستون یادگیری از دیدگاه یونسکو برای آموزش و پرورش در قرن 21 مانند یادگیری برای دانستن، انجام دادن، زندگی کردن و یادگیری برای باهم زندگی کردن هستند که باید در نظام آموزش مورد توجه قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار