تابناک ایلام -جمال دارابی:: مهد های کودک هرساله پذیرای کودکانی هستند که باید آنها را برای شروع خوب و آرمانی مدرسه آماده کنند.دربین آنها کودکان چند ماهه تا بچه های شش ساله وجود دارند و این مراکز تحت نظر و مدیریت ادارات بهزیستی به انجام فعالیت می پردازند.
در اینکه چرا این مراکز تحت نظر بهزیستی قرار دارند و نه آموزش و پرورش جای بحث بنیادی وجود داردولی نکته مهم و اساسی تر این موضوع نحوه آموزش و روش های مورد استفاده در این مهد های کودک است .
موسسین و مربیان در مهد ها ،الزاما مدارک دانشگاهی و تحصیلی مرتبط با آموزش و پرورش مخصوصا آموزش پیش دبستانی را ندارندو دارای مدارک مختلف تحصیلی از سطح دیپلم گرفته تا کارشناسی های رشته های مختلف دانشگاهی هستندکه هیچ تناسبی با اهداف و فلسفه وجودی این مراکز ندارد.
نکته مهم و تاسف بار در برخی مهد های کودک ،ورود مربیان به بحث آموزش های پایه و مهم مقطع ابتدایی مانند یادگیری اعداد،شکل ها و حروف الفباست .مربیان آموزش ندیده بصورت کاملا سلیقه ای و با روش های خود ساخته به آموزش مفاهیم بنیادی آموزشی در کودکان می پردازند،درحالی که نه صلاحیت این موضوع را دارندو نه علم آن را و نه اصلا زمان برای اینگونه آموزش ها مناسب است .
تناقض های آموزشی شدیددردوران ابتدایی ،بد خط شدن ، عدم توجه و تمرکز ،ازبین رفتن انگیزه های آموزشی ،پیگیر و هدف دارنبودن آموزش هاو عدم توجه به اصول صحیح آموزشی تنها بخشی ازمشکلات آموزش مفاهیم بنیادی در مهد های کودک امروز است.
بسیاری ازاولیا در حالی خوشحال و سرمست از یادگیری الفبا و اعدادتوسط کودک دلبندشان هستند که متوجه نمی شوند این آموزش های بی پایه و خودسرانه چه ضربه سنگینی به آینده تحصیلی و آموزشی آنان وارد کند!.
برخی از این مربیان پا را فراتر نهاده و تکالیفی به عنوان مشق شب به نوآموزان می دهند که سال هاست حتی در سیستم آموزش و پرورش هم نهی شده و استفاده نمی شود .
دراین سنین که مفاهیم مهم فکری به صورت سوال درذهن کودکان نقش می بندد لازم است با اتکا به آموزش های روانشناسانه و علمی و آکادمیک با آنها برخورد شود و نه باری به هرجهت و از روی سلیقه به سوالات مهم دینی و آموزشی آنان پاسخ هایی داده شود که شاید سال ها زمان برای پاکسازی این آموخته ها زمان لازم باشد.
درهمه کشورهایی که آموزش و پرورش به عنوان زیر بنای توسعه وترقی پذیرفته شده ، آموزش های پیش دبستانی نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه و توسعه آموزش و پرورش دررده های بالاتر دارند تا جایی که بهترین مدارج علمی و تخصص های متفاوت در زمینه های روانشناسی و آموزش های علوم پایه دراین مقطع از آموزش بکار گرفته می شوند تا با برانگیختن حس خلاقیت و همچنین کشف استعداد ها و توانایی های ذاتی هر
کودک راه روشن آینده او ترسیم گردد و آموزش های سطوح بالاتر بر اساس این داده ها و حاصل پردازش آنها با شد.
توجه به این مطلب که باز تعریف مناسبی از فرایند های آموزشی و پرورشی در مهد های کودک و مراکز پیش دبستانی صورت گیرد بسیار حیاتی و ضروری است و لازم است چه در تاسیس و چه در تدریس این مراکز بازنگری جدیدی انجلام شده و با بکار گیری نیروهای متخصص گامی در جهت آینده روشن تحصیلی وتربیتی کودکان این مرزو بوم برداشته شود .