مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

جشنواره جابربن حیان تلاش برای پاسخ گویی دانش آموزان برای سوال چه می کنی؟ است

پنجمین جشنواره علمی و پژوهشی دانش آموزان مقطع ابتدایی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹ 11 May 2015

 این جشنواره درچهار مرحله آموزشگاهی، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار و آثاربرتر علمی، پژوهشی و ابتکاری دانش آموزان استان پس از جمع آوری و طبقه بندی، داوری شده و به مرحله کشوری ارسال می شود.

پنجمین جشنواره علمی و پژوهشی دانش آموزان ابتدایی با ارایه مقالات تحقیقی ، طراحی و ساخت ماکت توسط دانش آموزان ابتدایی استان آذربایجان شرقی در پژوهش سرای دانش آموزی تبریز برگزار شد.

664 هزار دانش آموز با 45 هزار معلم در هشت هزار و 179 مدرسه استان آذربایجان شرقی در عرصه تعلیم و تربیت مشغول به کار هستند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان هدف از برگزاری این جشنواره را تقویت مهارت های زندگی، شناسایی استعدادهای کارآفرینی، تحقق اهداف سند برنامه درسی ملی و تقویت مهارت های IT دانش آموزان ذکر کرد و گفت: باید زمینه ای را فراهم کنیم تا دانش آموز به یادگیرنده دایمی تبدیل شوند.

محمد شاطریان اهداف اجتماعی و تمرین کار گروهی توسط دانش آموزان را از اهداف والای این جشنواره برشمرد و افزود: از 126 پروژه ارسالی به جشنواره، بیش از یکصد طرح به صورت گروهی کار شده است.

وی افزایش قدرت تصمیم گیری در دانش آموزان و ارتقا مهارت های زندگی و افزایش اعتماد به نفس را از دیگر اهداف جشنواره اعلام کرد و گفت: این جشنواره کاملا دانش آموز محور بوده و معلمان در انتخاب پروژه دخالتی نداشته و اختیار عمل با دانش آموز است.

جشنواره جابربن حیان تلاش برای پاسخ گویی دانش آموزان برای سوال چه می کنی؟ است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت:راهبرد و شعار ما در آموزش و پرورش توجه به کیفیت بخشی است که برنامه هایی از قبیل جشنواره جابربن حیان خروجی اش می تواند بیانگر این موضوع باشد که کیفیت بخشی روی داده است یا نه.

به گزارش خبرنگار ما ، جعفر پاشایی در مراسم افتتاحیه مرحله استانی جشنواره جابربن حیان اظهار داشت: جابربن حیان یک دانشمند پرآوازه در جهان اسلام و تشیع بودند و مطمئنا برای حوزه تعلیم و تربیت خصوصا دوره ابتدایی این جشنواره فرصتی برای رسیدن به اوج قله تعلیم و تربیت است.

وی تصریح کرد:خوشبختانه در ایران جشنواره های علمی گوناگونی که مزین به نام دانشمندان اسلامی است، برگزار می شود که هرکدام فلسفه ای برای برگزار ی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اذعان داشت: اکثر جشنواره های برگزار شده برای سنین بالا هستند و به جرات می توان گفت که جشنواره جابربن حیان تنها جشنواره ای است که برای دانش آموزان دوره ابتدایی که در سنین پایین تری هستند برگزار می شود.

پاشایی افزود: در جشنواره هایی که برای افراد در سنین بالا برگزار می شود، هدف پاسخ گویی شرکت کنندگان و نخبگان علمی به سوال چه کرده ای؟ است ولی در جشنواره جابربن حیان تلاش برای پاسخ گویی دانش آموزان برای سوال چه می کنی؟ است.

وی گفت: در جشنواره جابرن حیان تاکید بر فرآیند یادگیری دانش آموزان است و این در واقع شروع و استارتی برای جشنواره های بعدی است که در آنها نوآوری و اکتشاف صورت می پذیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، شوق آغاز کردن، جرات خطر کردن، هیجان عمل و به کار عملی بالیدن را تفاوتت ماهوی جشنواره جابرن حیان با سایر جشنواره های علمی عنوان کرد واظهار داشت: شوق آغاز کردن کار، خیلی مهم است که متاسفانه ما دانش آموزانی داریم که در فکر و ذهن خود ایده هایی دارند ولی در شروع کردن با مشکل مواجه هستند واین قبیل جشنواره ها می توانند مشکل را مرتفع کنند.

پاشایی گفت:در طول این جشنواره دانش آموزان جرات خطر پذیری و شوق و هیجان پرداختن به کار عملی و تحقیق و در نهایت به کار عملی خود بالیدن را تجربه می کنند و رقابت سالم برای کسب امتیاز را یاد می گیرند.

وی با بیان این که دوره ابتدایی دوره تولد دانایی و تبلور آگاهی در کودکان است، تصریح کرد: جشنواره جابربن حیان فرصت و مسیری برای رشد و تکامل ذهنی و تقویت حس کنجکاوی و کار عملی در دانش آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اذعان داشت:راهبرد و شعار ما در آموزش و پرورش توجه به کیفیت بخشی است که برنامه هایی از این قبیل خروجی اش می تواند بیانگر این باشد که کیفیت بخشی روی داده است یا نه.

پاشایی با بیان این که ما می خواهیم مدرسه، مدرسه زندگی باشد، اذعان داشت: دانش آموزان باید در مدرسه یاد بگیرند که آموخته هایشان را در زندگی به کار ببندد و فقط انتقال دهنده یک سری محفوظات به دانش آموزان نباشیم و با شرکت دادن آنها در چنین برنامه هایی توانایی خلق فرصت ها و استفاده از آموخته ها در زندگی را به دانش آموزان یاد دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار