تبلت موقع غذا و در اتاق خواب موقوف تبلت و بازیهای موبایلی برای فرزندان ما مفید است؟!

بازی با تبلت موقع غذا و در اتاق خواب؛ موقوف!

محققان می‌گویند تبلت‌بازی پیش از خواب ممکن است فرزند شما را بی‌خواب کند. پس به فرزندتان اجازه بازی‌کردن با تبلت پیش از خواب را ندهید و نگذارید آن را به اتاق‌‌خوابش ببرد.
کد خبر: ۳۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱ 12 May 2015
کودکان نسل امروز با وسایلی از‌جمله تبلت و گوشی و امکاناتی از این دست آشنا هستند و شاید از‌این‌رو شما والدین نیز وسوسه شده باشید که چنین وسایلی را برای فرزند خردسالتان تهیه کنید؛ اما توصیه محققان این است که حتی اگر همه اطرافیانتان برای کودک خود تبلت خریده باشند، دلیلی ندارد که در سه‌سالگی به فرزندتان چنین هدیه‌ای بدهید!
اگر می‌خواهید او را با تکنولوژی آشنا کنید، به او اجازه دهید برخی ساعات روز با تبلت شما بازی کند؛ اما شخصی‌کردن این وسیله را از چنین سنی شروع نکنید. در این زمینه گفتگویی داریم با رضا آذریان، روان‌شناس و مشاور خانواده که به آن می‌پردازیم.

ممنوعیت وسایل ارتباطی در هنگام غذا 
با وضع‌کردن برخی قانون‌ها، ساعت‌های استفاده فرزندمان را از تبلت محدود کنیم. برای مثال به او اجازه ندهیم که تبلتش را سر میز شام ‌بیاورد.

نبود هم‌بازی و حضور وسایل سرد و بی‌روح 
شما به‌عنوان والدین اگر فقط یک فرزند دارید، به او حق دهید برای پر‌کردن تنهایی‌اش به تبلت وابسته شود. در چنین مواقعی به‌جای جنگیدن، خود برای تغییر شرایط وارد عمل شوید. بازی‌های دونفره پرتحرک و هیجان‌انگیز هم می‌تواند سلامت جسم فرزندتان را تضمین ‌و مهارت‌های حرکتی‌اش را تقویت کند و هم لحظات شاد و خوشی را رقم بزند. اگر کودک‌ از چنین نعمتی بهره‌مند باشد، دیگر نیازی به مدام بازی‌‌کردن با تبلت پیدا نمی‌کند.

تلفن‌همراه بخریم یا نه؟ 
خیلی از پدر‌و‌مادرها این درگیری را با فرزندشان دارند. در‌واقع همه‌ پدر‌و‌‌مادرها وقتی مجبور به خرید تلفن‌همراه برای کودکشان می‌شوند، با نارضایتی این کار را کرده و فکر می‌کنند هنوز وقت خرید تلفن‌همراه برای کودک فرا نرسیده و آن‌ها به‌‌سبب اصرار زیاد و غیرمنطقی کودک مجبور به انجام این کار می‌شوند. اگر دلیل شما برای خرید تلفن‌همراه برای کودکتان این است که هر بچه‌ای یکی از آن‌ها دارد، ‌دلیلی منطقی نیست.

جذابیت گو‌ل‌زننده تلفن‌همراه 
این روزها تلفن‌همراه آن‌قدر جذاب شده است که هر کودکی دوست دارد این وسیله را داشته باشد. این را هم در نظر بگیرید که هم‌کلاسی‌ها و دوستان فرزند شما ممکن است تلفن‌همراه داشته باشند و همین امر فرزند شما را به داشتن آن ترغیب می‌کند. قبلا روان‌شناسان توصیه می‌کردند تا قبل از ده‌سالگی برای کودک گوشی همراه نخرید؛ اما حالا به‌دلیل تمام این عوامل اوضاع فرق کرده است. والدین باید سعی کنند استفاده درست از موبایل را به فرزندشان آموزش دهند و بعد آن را خریداری کنند.

والدین وظایفشان را ترک نکنند 

در‌اختیار‌گذاشتن تلفن‌همراه، نباید والدین را از وظایف اولیه‌شان دور کند. والدین باید بدانند فرزندشان در هر وقتی از روز کجاست. حتی اگر فرزندتان تلفن‌همراه داشته باشد، والدین باید بتوانند پیگیر‌ فرزندشان باشند. کودک نیز باید یاد بگیرد که قبل از رفتن به هر جایی، از قبل شما را درجریان بگذارد و به قوانین خانه وفادار بماند. اینکه کودکان و پدر‌و‌مادرها فکر کنند می‌توانند با پیگیری با تلفن‌همراه، وظایف متقابل را حل‌و‌فصل کنند، آسیب‌های جدی به روابط آن‌ها وارد می‌کند.

جلوگیری از آسیب‌های جدی تلفن‌همراه 
کودکی که دائم با موبایلش حرف می‌زند یا بازی می‌کند، ممکن است در برقراری ارتباط آسیب‌های جدی ببیند. خیلی از بچه‌ها هستند که توانایی برقراری ارتباط‌های واقعی را ندارند. مثلا در جمع گوشه‌گیر و خجالتی هستند. والدین باید فرزندشان را در استفاده از تلفن‌همراهش محدود و آن را مدیریت کنند. 
به‌عنوان مثال اگر مدرسه برای استفاده از تلفن‌همراه محدودیت دارد، آن‌ را به فرزندتان یادآوری کنید و به او آموزش دهید قبل از ورود به مدرسه گوشی‌اش را خاموش کند. اگر تخلفی دیدید، به‌عنوان تنبیه یک روز گوشی‌اش را بگیرید. وقتی کودکتان در خانه است هم می‌توانید از او بخواهید گوشی را خاموش کند. این کار باعث می‌شود بیشتر درگیر خانه و ارتباطات خانوادگی شود.

نظارت داشته باشید 
شما می‌توانید طوری که کودکتان متوجه نشود، ارتباطات او را چک کنید. توجه کنید که اگر کودکان به‌ویژه فرزندان بیش‌از ده‌سال بفهمند که چک می‌شوند، به شما بی‌اعتماد می‌شوند؛ اما بهتر است هر‌چند‌وقت یک‌بار لیست مکالمات و اس‌ام‌اس‌های او را در تلفن نگاه کنید تا بتوانید مطمئن شوید در راه درستی قدم می‌گذارد. اگر مورد مشکوکی دیدید، بدون عصبانی‌شدن یا توبیخ کودک، با مشاور صحبت کنید و برای کنترل آن بهترین راه را پیدا کنید.
والدین هوشیار تا رسیدن به شرایط سنی تعریف‌شده‌ای برای فرزندشان از خرید گوشی و تبلت و سایر وسایل ارتباطی به‌صورت استفاده شخصی فرزندشان جلوگیری کنند و اگر اقدام به خرید این وسایل داشتند، حتما اصول ‌روابط خانواده را بر‌مبنای آن شکل دهند و به‌عنوان مثال بازی را باهم انجام دهند یا برای ارتباطات تلفنی این وسیله را در‌اختیار فرزند دانش‌آموزشان قرار دهند تا اگر در بیرون از خانه برایش مشکلی پیش آمد با والدینش دسترسی داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار