قم، قطب آینده تنیس روی میز کشور

گرچه قم در عرصه ورزش با رشته‌هایی چون فوتسال و کشتی و مدال‌هایی در کاراته و دوومیدانی شناخته می‌شود اما مدتی است که تنیس روی میز خود را به عنوان یک رشته مستعد درخشش در این استان معرفی کرده است.
کد خبر: ۳۴۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸ 19 December 2016
به گزارش تابناک قم، رشته تنیس روی میز برای عموم مردم یک رشته سهل‌الوصول است. هنوز هم در برخی از خانه‌ها میزهای تنیس روی میز یافت می‌شوند و برخی از پارک‌ها و بوستان‌های شهر از میزهای تنیس روی میز برخوردار هستند. وسایل رشته تنیس روی میز همواره در دسترس است. میزهای تنیس روی میز در کانون‌های مساجد و پایگاه‌های بسیج وجود دارد و همه این‌ها به این معنی است که تنیس روی میز یک رشته مردمی و آشنا برای مردم است.

در قم، اگر به دنبال جایی باشید که تنیس روی میز در آن جریان داشته باشد چه گزینه‌هایی در پیش خواهید داشت؟ به طور سنتی، قلب تنیس روی میز قم یک سالن نه چندان بزرگ اما قدیمی مجاور ورزشگاه تختی قم است. سالنی به نام شهید محمدی که دفتر هیأت تنیس روی میز استان قم هم در آن واقع شده است و تیم‌های اعزامی از استان قم به مسابقه‌های قهرمانی کشور تمرین خود را در این سالن برگزار می‌کنند. سالنی که در بخش آموزش نیز مورد استفاده است و خاطره زیادی از گذشته تنیس روی میز در قم با خود دارد.

سالن زیبا‌تر و مدرن‌تر تنیس روی میز قم که ۲ سال است به عنوان خانه تنیس روی میز مورد استفاده قرار می‌گیرد یک سالن بزرگ و جذاب در ورزشگاه شهدای هفتم تیر است. این ورزشگاه دور از محدوده شهری، مجاور خروجی قم به سمت تهران قرار دارد. از این سالن برای برگزاری مسابقه‌های قهرمانی کشور و رقابت‌های بین‌المللی استفاده می‌شود.

باشگاه‌های خصوصی نیز این روز‌ها مورد توجه عموم در قم قرار دارند. گل سرسبد همه این باشگاه‌ها، یک باشگاه خصوصی به نام آکادمی قائمی در مجموعه ورزشی خورشید است که در ۲ بخش مردان و زنان به صورت تمام وقت و با امکانات مدرن فعالیت می‌کند. در سایر نقاط شهر نیز یکی ۲ باشگاه دیگر از جمله باشگاه شهید زین‌الدین به تازگی شروع به فعالیت کرده‌اند و توانسته‌اند باری از روی دوش تنیس روی میز قم بردارند.

با این توضیح اگر یک ورزشکار جوان یا علاقه‌مند به فعالیت در تنیس روی میز در قم بخواهد کار خود را از نقطه‌ای آغاز کند باید به یکی از باشگاه‌های فوق مراجعه کند. باشگاه‌هایی که پویایی و نشاط آن‌ها سبب شده امروز جامعه تنیس روی میز کشور با احترام از قم یاد کند و قم به عنوان قطب جدید تنیس روی میز ایران شناخته شود.

 چرا قم قطب آینده است؟

قم در حال حاضر هم در بخش پسران و هم در بخش دختران چند پینگ‌پنگ‌باز برجسته دارد که هر یک نامزد حضور در تیم ملی هستند. ارزش جایگاهی که تنیس روی میز قم امروز در آن ایستاده است از اینجا مشخص می‌شود که بدانیم تنیس روی میز قم تا اوایل دهه ۹۰ هیچ جایگاهی در عرصه کشور نداشت و بازیکنان قمی شانسی برای دیده شدن توسط تیم‌های ملی نداشتند. امروز، محمدمعین منتظری از قم در اردوی تیم ملی نونهالان حضور دارد و برادر وی، امین منتظری، یکی از افراد خوب رده سنی نوجوانان کشور است.

«محمدمهدی اسدی» که امسال به تازگی وارد رده سنی جوانان شده چندی پیش در مسابقه‌ امیدهای کشور همه را غافلگیر کرد و در عین ناباوری قهرمان شد. «پویا وفایی» و «سیدعلی سجادیان» دیگر ستاره‌های کم سن و سال تنیس روی میز قم هستند که گرچه به تیم ملی نرسیده‌اند، آن‌ها هم در جمع چهره‌های آینده‌دار قرار گرفته‌اند.

در بخش دختران، شرایط پیچیده‌تر است. «فاطمه محقق» که زمانی خود یک دختر جوان و آینده‌دار در تنیس روی میز ایران به شمار می‌رفت خیلی زود به سمت مربی‌گری رفت و حالا وی به عنوان یک مربی جوان از قم در کادر تیم ملی نونهالان دختر حضور دارد. حضور وی در تیم ملی با ظهور پدیده‌ای به نام «ساره احمدی» در میان ۸ نفر بر‌تر نونهالان ایران مصادف شده است. جهش فوق العاده ساره احمدی بخشی از رشد دختران تنیس روی میز قم بود و ستاره‌های دیگری نیز در حال آموزش هستند.

با توجه به سن و سال پایین این ستاره‌ها، با گذر زمان می‌توان به شنیدن نام این افراد در میان چهره‌های نام‌دار تنیس روی میز ایران امیدوار بود. موضوع امیدوارکننده دیگر افزایش توجه مردم به تنیس روی میز است که این اتفاق شیرین مرهون افزایش فضاهای تخصصی تنیس روی میز در قم است.

رشد علاقه‌مندان به تنیس

«فاطمه محقق»، مربی تنیس روی میز بانوان، در این باره اظهار کرد: سال گذشته آمار مراجعان ما برای آموزش حدود یک‌چهارم تعدادی بود که در حال حاضر داریم. مردم با تنیس روی میز ارتباط برقرار کرده‌اند و دانش‌آموزان از مدارس به این رشته علاقه‌مند شده‌اند و رشد کرده‌اند.

به گفته محقق، انس مردم با این رشته در برخی موارد به یک چالش تبدیل می‌شود به طوری که بسیاری از مردم، تنیس روی میز را رشته‌ای آسان و پیش پا افتاده تلقی می‌کنند و آن را ورزشی حرفه‌ای و دارای اصول نمی‌دانند زیرا همه چیز را در ضربه زدن راکت به توپ و گذراندن توپ از روی تور خلاصه می‌کنند.

اینکه تنیس روی میز قم بتواند روزی در بازی‌های آسیایی یا المپیک نماینده داشته باشد امروز یک رؤیای دست‌یافتنی است. با «معین منتظری» یا «ساره احمدی» که هم‌کلام شوید از آرزوهای بزرگ می‌گویند. آرزوهایی به وسعت درخشش در سطح جهانی که باید به آن‌ها انگیزه داد و پشتیبان آن‌ها بود.

قم فعال‌ترین استان کشور در میزبانی

رئیس هیأت تنیس روی میز استان قم اعتقاد دارد اعزام ورزشکاران این رشته به مسابقه‌های متعدد کشور و افزایش سطح تجربی بازیکنان سبب شده شرایط متفاوتی در تنیس روی میز قم ایجاد شود.

«محمد عموییان» در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: ما در قم روی ۲ بخش همگانی و قهرمانی متمرکز هستیم. قصد نداریم موفقیت‌ها را فقط به بخش قهرمانی محدود کنیم و اعتقاد ما این است که از دل توسعه همگانی تنیس روی میز قهرمان بیرون می‌آید. بسیاری از ورزشکارانی که امروز در باشگاه‌های ما مشغول تمرین هستند تا از مدارس به سمت تمرین جذب شده‌اند یا از فضاهای عمومی مثل کانون‌ها و مسابقه‌های همگانی بوستان‌ها وارد این رشته شده‌اند.

وی افزود: نیاز داریم بیشتر دیده شویم. توسعه رسانه‌ای تنیس روی میز و آشنایی مردم با این رشته شرایط را بهتر خواهد کرد. مثلث هیأت تنیس روی میز، آموزش و پرورش و شهرداری تعامل بسیار خوبی برای گسترش تنیس روی میز در قم داشته‌اند. این موضوعی بود که «مهرداد علی قارداشی»، رئیس فدراسیون، هم در سفر به قم بر آن اذعان کرد. هر سال در ایام نوروز در بوستان‌های قم میزبان مسافران نوروزی هستیم و به طور مداوم در شهر، برنامه‌های عمومی داریم.

رئیس هیأت تنیس روی میز استان قم گفت: امروز قم فعال‌ترین استان کشور در زمینه میزبانی است. مسابقه‌هایی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در قم برگزار شده که برگزاری آن با این تعداد ورزشکار بی‌نظیر بوده است. ما سال گذشته توانستیم مسابقه‌های بین‌المللی دهه فجر را در قم برگزار کنیم و حضور ۲ بازیکن از کره شمالی در قم کمک بزرگی برای ورزشکاران و مربیان ما بود. برنامه ما برای دریافت میزبانی تداوم دارد و نزدیک‌ترین میزبانی ما در اوایل زمستان با برگزاری مسابقه‌های رنکینگ دختران نوجوان کشور است.

عموییان درباره آینده این رشته ورزشی اضافه کرد: آینده خوبی برای تنیس روی میز قم متصور هستم و این شرایط مطلوب ناشی از همبستگی خانواده‌ای این رشته در قم است. درهای هیأت تنیس روی میز قم همیشه برای همه باز بوده و هست و برای موفقیت به کار جمعی نیاز داریم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار