راه‌آهن چرا بر احیای ریل تاکید دارد

دیواری که قم را دو تکه کرده است

راه آهن قم مدتی است که در اقدامی تعجب برانگیز با استفاده از دیوارهای بتنی حائلی برای ریل ایجاد کرده و به نوعی با این حرکت شهر را به دو تکه تقسیم کرده است که با وجود انتقادات مدیران شهری هنوز دلیل پافشاری بر این امر مشخص نیست.
کد خبر: ۳۴۷۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷ 22 December 2016
به گزارش تابناک قم، در هفته‌های اخیر بحث‌های فراوانی در خصوص ریل‌ راه‌آهن موجود در شهر قم و لزوم خارج کردن ریل از شهر مطرح شده و حاشیه‌های فراوانی حول این مطلب ایجاد شده است. این روزها همین امر به نقل محافل شهری تبدیل شده و تاکنون مواضع مختلفی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری در خصوص این مطلب منتشر شده است.

سال‌هاست که با توسعه بیش از پیش شهر قم و به تبع آن وجود شهرسازی نامتوازن ریل راه‌آهنی که روزی از حاشیه شهر عبور می‌کرده است در مرکز شهر قرار گرفته و در موارد بسیاری مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

عبور قطار از مرکز شهر علاوه بر آلودگی صوتی، خطرات و مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد می‌کند و علاوه بر آن هزینه‌های گزافی را بر مدیران شهر تحمیل خواهد کرد.

اگر امروز گذری در مسیر ریل راه آهن موجود در شهر شود این مساله به خوبی نمایان است که پل‌ها، زیرگذرها و بسیاری از زیرساخت‌هایی که می‌توانست امکانی ویژه برای رفع مشکلات بسیاری از معابر مهم شهر باشد امروز بر روی همین ریل‌های راه‌آهن ایجاد شده و هزینه‌های زیاده را در بر داشته است.

هرچند معضلی جدید هم در این بین به معضلات دیگر ریل اضافه شده و آن هم دیوار حائل است. مشخص نیست که مسؤولان راه آهن با چه مبنایی این روزها دیواری بتنی را حائل شهر کرده‌اند و به نوعی با این اقدام شهر را به دو تکه تقسیم کرده‌اند.

دیواری که هرچند شاید در تفکرات و مبناسازی آن‌ها ضامن سلامت و کاهش خطرسازی، همچنین حائلی صوتی باشد و از طرف دیگر حریم قدیمی آن‌ها را حفظ کند اما مهملی بسیار مناسب برای آسیب‌های اجتماعی است.

با این حرکت تفکری قدیمی که نگاه مدیران بیشتر به هسته مرکزی و مناطق مرفه‌نشین و قدیمی شهر است تقویت شده و مناطق محروم نیروگاه و حاشیه‌نشین‌ها بیش از پیش محروم می‌شوند.

سال‌ها مدیران شهر تلاش کردند با ساخت پل‌ها و افزایش راه‌های دسترسی ارتباط دو طرف رودخانه را برقرار کرده و از ایجاد گسست اجتماعی در این دو محدوده جلوگیری کنند اما انگار این حرکت برخی مسؤولان زنگ خطر مجددی بر همین مساله و ایجاد آسیب‌هایی اجتماعی است افزون بر اینکه این دیوار‌ها علاوه بر این مساله خطرات اجتماعی بیشتری را نیز به دنبال دارد.

علاوه بر این، اینکه قرار بود ریل راه آهن جمع شده و این محدوده در اختیار خدمات شهری قرار گیرد، به نظر می‌رسد مدیران امروز به دنبال راه اندازی مجدد این ریل برای فعال کردن قطار سریع‌السیر هستند تا با این حرکت به بسیاری از پروژه‌های شهری نیز از جمله بلوار پیامبر اعظم که محوری معنوی، تمدنی و فرهنگی است خدشه وارد کنند.

تمام این مسائل در کنار هم روند انتقادات مدیران شهری حتی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی را در پی داشته اما همچنان شاهد لجاجت مدیران و باقی ماندن دیوارها و ریل راه آهن هستیم.

شهردار قم با اشاره به نظر رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص عبور ریل راه آهن از داخل شهر قم گفت: رئیس مجلس در مصاحبه‌های خود نیز اعلام کرده‌اند که عبور قطار از داخل شهر تنها به صورت زیرزمینی امکان پذیر است و این امر نیز هزینه‌های زیادی را متوجه دولت می‌کند و با توجه به طول مسیر هزینه‌های زیادی در بر خواهد داشت.

سیدمرتضی سقائیان نژاد با بیان اینکه این پروژه نیز بسیار عظیم و پیچیده هست و هزینه‌ها را بالا می‌برد افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادند که ایستگاه جمکران به عنوان ایستگاه مرکزی خط سریع‌السیر فعال شود.

وی با تاکید بر اینکه با این کار تغییر در سرعت قطار ایجاد نشده و مترو به این ایستگاه متصل می‌شود گفت: در نهایت شرایط بهتری در این خط برقرار خواهد شد و مشکلی نیز برای خدمت رسانی به مردم ایجاد نمی‌شود.

شهردار قم با بیان اینکه اجرای برخی پروژه‌های شهری منوط به تعیین تکلیف خط ریل راه آهن داخل شهر است، گفت: با این وجود تکمیل بسیاری از پروژه‌ها در دستور کار شهرداری بوده و هیچ‌ پروژه‌ای متوقف نشده است.

وی عبور قطار از داخل شهر را نیازمند احداث 12 تقاطع غیرهمسطح روی ریل دانست و افزود: این پروژه‌ها قریب به هزار میلیارد تومان اعتبار شهر را شامل خواهد شد و مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند.

رئیس شورای شهر قم نیز با تاکید بر مخالفت شورای شهر با دیوارکشی و احیای ریل راه آهن داخل شهر تصریح کرد: در جلسات اخیر شورا نیز بر این مساله تاکید شده که عبور قطار سریع‌السیر از داخل شهر تنها باید به صورت زیرزمینی باشد.

ولی‌الله بیاتی با تاکید بر اینکه دیوار کشی صورت گرفته از سوی راه‌آهن مورد تأیید شورای شهر نیست تصریح کرد: این اقدام از سوی راه آهن بدون اعمال نظر شهرداری و شورای شهر صورت گرفته است.

وی دیوارکشی ریل راه آهن را از منظر شهری اشتباه دانست و افزود: ایجاد این دیوار با این وضعیت به صلاح شهر نبوده و شورا پیگیر جمع آوری آن است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه پیگیری‌های شورا و شهرداری برای جلوگیری از عبور قطار از داخل شهر قم ادامه می‌یابد گفت: نمایندگان مردم قم در مجلس نیز با این امر مخالف هستند و همچنان منتظر نظر وزارت راه و شهرسازی هستیم تا بتوانیم رویکرد مناسبی برای اجرای پروژه‌های شهری ایجاد کنیم.

در هر حال نظر کارشناسان امر نیز بر این نکته استوار است که دیوارکشی و عبور قطار از میان شهر کار مطلوبی نبوده و باید فکری ویژه‌ برای تعیین تکلیف وضعیت فعلی ریل راه آهن شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار