تپه ی شهدای گم نام الشتر را دریابید

تپه ی "باوَ دایی" که در قسمت شرقی شهر الشتر قرار دارد امروز محل برای نخاله های ساختمانی و مواد غیر بهداشتی شده است
کد خبر: ۳۸۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 21 February 2017

تپه ی "شهدای گم نام " الشتر یکی از زیباترین مکان هایی است که از آنجا می توان چشم اندازی از یک دشت پهناور و سر سبز را نظاره نمود. موقعیت این مکان باعث گردیده است در موقع غروب محل حضور بسیاری از طبیعت دوستان باشد تا نسیم های بهاری و سوز سرمای زمستان را به جان پذیرا باشند و غروب دل انگیز خورشید را در منتها الیه دشت پهناور سلسله مشاهده نمایند.

تپه "باوَ دایی" یا همان تپه "بابا داوود"  تقریبا در جنوب شرقی شهر الشتر قرار دارد که نوستالژیک "باوَ دایی" آن یاد آور نام پیری است به همین نام که در قصه های عامیانه محلی برای امان گرفتن و آرامش مردم بوده است. بخشی از تپه اکنون به شکل قبرستان در آمده و در گوشه ایی دیگر از آن یک مجموعه فرهنگی کوچک ساخته شده است.




امروز اگر گذری به تپه ی "شهدای گم نام" داشته باشید؛ شاهد خواهید بود که قسمت شرقی تپه و در نزدیکی مجموعه فرهنگی؛ نخاله های ساختمانی فراوانی بر روی هم انباشته شده و چهره ی آن را زشت و ناپسند نموده است.   نخاله های ساختمانی؛ علاوه بر جهره ی نازیبایی که به منطقه داده است به دلیل آن که حاوی مواد غیر بهداشتی زیادی است می تواند زمینه ساز شکل گیری بیماری های عفونی مختلفی شود و برای کسانی که قصد داشته باشند در این محل سفره ای پهن کنند و یا کودکشان به بازی بپردازد بیم بیمار شدن وجود دارد. گذر از این مسیر و رسیدن به بالای تپه گریز ناپذیر است و لذا هر رهگذری که قصد تفرج و یا زیارت شهدای گم نام را داشته باشد این منظره را به چشم خواهد دید.

منبع آب رها شده بر روی تپه؛ یکی دیگر از نمادهای قدیمی شهر است که برای حفظ آن قرار بود در بالای تپه نصب گردد که متأسفانه تا کنون این امر تحقق پیدا نکرده است.  عدم نصب و برافراشتن این منبع آب از یک طرف و از سویی دیگر رهاشدگی آن به شکل کاملا غیر ایمن باعث می گردد گاه دلهره ای از غلطت خوردن آن بر روی درختان پایین دستش وجود داشته باشد. غلطت خورد منبع آب در صورت  وقوع  زمین لرزه امکانی است که نباید از آن چشم پوشی کرد. نگرانی که در صورت حضور مردم در محل صد چندان خواهد بود. 

با توجه به اینکه تپه شهدای گم نام در تمام فصول و بالاخص فصل بهار میزبان خیل عظیمی از مردم شهر و منطقه است؛ می بایست متولیان و تصمیم گیران برای پاک سازی و یا ایمن سازی تپه و محیط اطراف آن اقدام نمایند.



گزارش: فاطمه حسنوند گزارشگر تابناک لرستان



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار